Login

Login reminder Forgot login? | Register Register
Svenska Volvo 140-klubbens forum • Min 68`a

Min 68`a

Här kan du visa upp din bil. Renoveringsföljetonger eller bara uppvisning.

Min 68`a

Postby Bosse » 2007-04-02 00:07

Först, jag har inga bilder att lägga ut än, men det kommer så småningom.

Bilen då...är en 144 från 68, det har varot 7 ägare före mig, men trots detta så har den gått bara 13000 mil totalt. Miltalen stämmer, den är i väldigt fint skick.

Köptes förra sommaren, kunde bara inte låta bl efter provkörningen. Bilen fanns faktist hos en bilhandlare här i närheten som jag känner, och har köpt bil av förut.

Det första jag gjorde var att serva den, olja, filter...ja allt det vanliga, sedan var det bara att köra. satt på bra (dock gammla) sommardäck på orginalfälg, rejäla dubbdäck också, men dessa kommer inte att användas, den kommer stå i garaget på vintrarna.

Det som gjordes förra året var att jag fick tag i en rätt sällsynt GT ratt. (finns bild på en sådan ratt i resereportaget från grabbarna som var i USA, som stått i klubbtidningen, den blåa GT`n dom körde) Hittade också en konsoll med klocka som monterades. Lustrappan på bakrutan var given. En rejäl motortvätt, och sedan nytt luftfilter. Dock blev det ett filterhus från en 74, som man kan byta filter i, orginalburken på B18 kan man ju inte byta filter i, så det fick bli så. Bytte även stötdämpare och fjädrar bak då dessa va bra sunkiga, blev även nya vita blinkersglas med kromad sarg, rätt snyggt faktist på en vit bil.

I vinter har inte hänt nått, mer en att jag samlat på mig lite delar som skal på nu i vår/sommar.

Bättre beg. grill med hål för extraljus, hittade några äldre Bosh som skal i, har även en sats kablar med relä, Volvo orginal. Då det redan sitter en bandare (som inte funkar) kommer den att bytas ut mot en cd och lite bättre (dock äldre) högtalare i hatthyllan (är redan hål där)

Hittade extra bromsljus (dom två stängerna man sätter upp, en på varje sida, helt nya i kartong. (nostalgi? javisst)

Har nu det mesta för att kunna få ihop en ny motor. Blir en B20 med portad och planad E-topp, ny K-kam, dubbla SU, och en massa kromade detaljer i övrigt. Skal börja med den så fort jag får ut bilen från garaget var tanken.

Har även en uppsättning orginala 4.5\" som jag kommer att brädda till 5.5\" Då dessa är svårhittade, och rätt dyra, får det bli denna varianten, har ett par stycken som jag skal fråga om detta, lokala hjältar som har rätta grejerna för att det skal bli bra.

I övrigt kommer det att bytas ut lite gummidetaljer, som skraplister på alla fyra dörrarna, förmodligen också listerna runt dörrarna och skuffluckan då dessa, av ålderskäl börjar bli dårliga.

Med inredningen kommer inte att hända nått då denna är i kalasskick, rött galon.

Det får vara nog för denna gång, återkommer när det har hänt lite mer, och då karnske med lite bilder också.

För den nyfikna, som vill ha en förhandstitt, har jag bilder som jag kan skicka nu.
Medlemsnr: 2152

Volvo V70N 2.4T 03 nu 17800 mil
Volvo 142 DL 71` 25336 mil
Bosse

Postby Bosse » 2007-05-03 19:12

Nu är bilen ute, och efter lite småstrul med kärvande broms (höger fram) är bilen åkbar igen. Men huvaligen så dårliga dämpare o fjädrar i fram, nu märkte jag hur dårligt det var. Får nog bli nya snart, man blir ju nästan sjösjuk. Nytt ok, nytt rör och yttre slang fick det bli, gick inte att lossa från oket. Tur man e tummis med ortens bildelsnisse :D

Annars har dte inte hänt nått mer, går å väntar på skattepengar så jag kan köpa blästerutrustning och börja åtgärda utvändig rost, skärmkanter osv, finns lite ytrost här o var, men inget som behöver svetsas, det finns det därimot lite av i motorrummet, så det får bli vinterpyssel.

Det som står närmast till hands är nog fjädrar o dämpare fram. Skal montera bromsljusen i bakrutan och plocka ur bandaren (som inte funkar) och i med cd`n istället. Måste köpa nya skraplister till rutorna, det börjar ramla bitar av dom gamla, annars blir det vel till o samla delar, och karnske börja plocka lite med B20`n som står i garaget å väntar. Nya grillen skal vel också den på plats så fort jag får tag på bilder av fästerna till extraljusen så jag kan bygga nya sådana.

Bosse

Postby b20 » 2007-06-26 23:27

Har du några bilder :P
Old volvo's never die they only go faster!

Volvo 144 1970
b20

Re:

Postby Bosse » 2007-06-27 00:03

b20 wrote:Har du några bilder :P

Inte för tillfället tyvär, skivan med bilderna är skickat för att komma i medlemstidningen, och jag har inga liggande i datorn just nu. Fat det kommer bilder snart, skal få hjälp av en kompis som har digitalkamera, och som skal hjälpa mig att få bilderna att synas här (e inte haj på datorer) :oops:

Men bilder kommer så småningom.

Bosse

Postby Bosse » 2007-07-04 21:42

Så har det hänt...jag blev av med garaget, så nu är bilen till salu, har inte tid, och nu även ingen plats att hålla till, så....

Annons finnes på anonstorget och på Blocket, med bilder, snälla nån, köp bilen, den är för fin för att forstöras.

Bosse

Postby Johan Kjerstad » 2007-07-05 12:50

Välkommen i \"att vara utan garageklubben\" har själv råkat ut för samma sak faktiskt. Det där med garage är svårt, men du kan ju alltid hitta en uppställningsplats för bilen tills du hittar ett riktigt mekgarage. Sälja i panik är aldrig bra, ställ undan bilen och tänk över saken, det är mitt råd.

Det finns ju några som hyr ut uppställningsplatser i MOB förråd i Halstavikstrakten. Jag hade själv en 144 uppställd där i väntan på att jag skulle hitta ett mekgarage. Kostade någon tusenlapp per år vill jag minnas.
Johan Kjerstad

Postby Micke 142L-72 med färgkod » 2007-07-05 21:36

Hej...

Måste bara instämma i vad Johan säger...

Har själv sålt en 140 för jag inte hade garage...o har ångrat det jättemycket så i vintras blev suget för stort o ja jag har köpt en annan ...att fixa garage plats eller uppställningsplats går alltid o fixa om man vill...Ja dom här bilarna klarar ju av att stå oanvända utan att det händer särskilt mycket...

Mvh Micke
Micke 142L-72 med färgkod

Re:

Postby Bosse » 2007-07-06 00:09

Micke 142L-72 med färgkod wrote:Hej...

Måste bara instämma i vad Johan säger...

Har själv sålt en 140 för jag inte hade garage...o har ångrat det jättemycket så i vintras blev suget för stort o ja jag har köpt en annan ...att fixa garage plats eller uppställningsplats går alltid o fixa om man vill...Ja dom här bilarna klarar ju av att stå oanvända utan att det händer särskilt mycket...

Mvh Micke

Att få tag i en uppställningsplats är inga större bekymmer, men ett garage där man kan hålla på å jobba under vinteren är omöjligt här i området tyvär, har igenom flera år letat, och det finns bara inget. Därför har jag beslutat att sälja till någon som kan ta hand om bilen så som den förtjänar då den är i mycket bra skick, men som mest troligt inte kommer att vara i detta skick då jag inte har någon stans att hålla till i, och göra det som borde göras, att stå utomhus å svetsa/blästra/grunda och lacka gör jag bara inte, då är det bättre att någon som har garage kan ta hand om bilen.

Tyvär, så är det.

Bosse

Postby Bosse » 2007-08-16 15:58

Då var bilen såld. Den gick till en som skal göra i ordning bilen i vinter. Tycker det känns bra endå, visst, jag ville ju behålla bilen, men utan tak över huvudet i vinter tror jag det hadde kommit en hel del till att göra till våren.

Kommer att köpa en ny 140 serie så fort det finns plats och utrymme att hålla till i, och då är jag sugen på en 142 73`gärna en GL, men dom kostar :)

Bosse

Return to Showroom