Login

Login reminder Forgot login? | Register Register
Svenska Volvo 140-klubbens forum • Min Volvo 142 - 1968 "Mild Custom"

Min Volvo 142 - 1968 "Mild Custom"

Här kan du visa upp din bil. Renoveringsföljetonger eller bara uppvisning.

Re: Min Volvo 142 - 1968 "Mild Custom"

Postby Daniel » 2012-06-12 07:26

Ja, det vore intressant! Skriv gärna lite om hur du isolerat, var och med vad.
Mvh
Daniel
Webmaster/Valberedning 140-klubben
Daniel

Postby Volvo1968 » 2012-06-12 17:52

Tack för alla kommentarer :)

Nej jag har aldrig haft stor stereo i panelen, det är orginalpanelen med troligtvis orginal/eftermonterad stereo :) Den nya sitter under panelen som man kommer åt när man öppnar handskfacket på en egenbyggd konsoll. Uttaget som synes är en s.k Chassikontakt, 6mm, som jag skarvat ihop med en vanlig AUX-hane som går in i stereon :) Och så sitter en omvandlare i som går från 6mm till 3,5mm uttag som dagens apparater har :) Kan fixa mer detaljerade bilder om någon önskar?

Jag har faktiskt köpt isoleringen på biltema, den dyrare varianten med någon form av skumblandning och aluminiumtäcke för värmens skull :) Vid torpeden körde jag på den tjocka varianten som var 2,5cm om jag inte minns fel, och vid växellådan är det 1cm's matta. Satte även in lite extra asfaltsmatta på plåten, det är inte så värst mycket av den varan orginal. Det viktiga när man lägger isoleringen(enligt mig) är att det ska vara tätt mellan mattorna, inte lite här och lite där så att säga :)

MEN!! Misstaget jag gjorde var dels att ha tjock matta mot torpeden(även ifall jag tror det ger mest utdelning) och sedan inte anpassa mattorna efter värmekanaler och friskluftspanelerna, och allt annat som sitter där framme! En 140 är ju inte byggd för så tjock isolering, så i och med detta har allt flyttats innåt, vilket gör det svårt med passformen på delarna som ska tillbaka. För tjock matta i botten gör ju även att golvmattorna inte ligger exakt rätt!

Så det är ju mest för den praktiska biten, det stämmer ju inte till 100% i kupén längre, men jag tullar på den detaljen med tanke på att jag blev så nöjd med ljudnivån :) Vill man kan man ju säkert använda sig av lite tunnare mattor med ;)

Tyvärr har jag inga bilder på hur det ser ut under, men med fantasin förstår ni säkert :)
Volvo 142 1968, färgkod 98 och vit galoninredning
Volvo Amazon 1961, (var en gång)färgkod 73, Under renovering!
Volvo Amazon 1967, (var en gång)färgkod 46, kommande renovering!
Volvo1968

Postby Volvo1968 » 2012-06-29 10:23

Var på en skrot i veckan, och lyckades faktiskt fynda en pryl, längessen nu :) Dock en man redan har, men värd att spara :P

Image

Som man nu lärt sig är ju dessa till Amazon, men ett litet händigt fäste i bakkant och den andre passade perfekt i 140in :) Då kan man ju alltid ha denna i reserv..
Volvo 142 1968, färgkod 98 och vit galoninredning
Volvo Amazon 1961, (var en gång)färgkod 73, Under renovering!
Volvo Amazon 1967, (var en gång)färgkod 46, kommande renovering!
Volvo1968

Previous

Return to Showroom