Login

Login reminder Forgot login? | Register Register
Svenska Volvo 140-klubbens forum • Motorrivning, trimmad B20 :)

Motorrivning, trimmad B20 :)

Här kan du visa upp din bil. Renoveringsföljetonger eller bara uppvisning.

Motorrivning, trimmad B20 :)

Postby joelo » 2008-01-21 00:06

Köpte mig en gång en B20 som skulle vara mysigt trimmad. Blocket skulle vara borrat till 2,1L, topplocket

skulle vara av steg 3 eller liknande (med in 46 och ut 38,5) och kamaxeln skulle vara en Timo 840.

Image

Hängde upp motorn i mitt BILTEMA-stativ och började skruva isär den.

Image

Men vadnu? En sexbultad vevaxel? Brukar man inte ha 8-bultat vev till B21-kolvar? Jaja, vi får se tänkte jag.

Image

Men vadnu? Enkla ventilfjädrar? Brukar inte steg3 ha dubbla fjädrar? Jaja, vi får se tänkte jag.

Image

Loss med topplocket, och vad får man se? Lågkomp. kolvar? Undrar vad hur stora dom är.

Image

Två eller tre vattenkaneler(?) såg ut sådär. Fråga: Är det något att oroa sig över?

Image

Image

Cylinderdiametern är 92mm och på kolvarna står det 91,99. Antar att det är B21E-kolvar som sitter i alltså.

Image

Mätte aldrig ventilerna, man det ser ut att vara väldigt lite luft mellan dom så jag tror de är största som går

att ha utan att flytta isär :) Tyvärr är förbränningsrummet inte bearbetat på något sätt. Kanalerna verkar dock

vara portade, men det är omöjligt för mig att avgöra om dom är bra slipade eller ej :oops:

Image

Längst ut på kamaxeln står det faktiskt 840 :) Jag blev inte lurad trots allt!
joelo

Postby Rogge » 2008-01-21 00:28

kul att det va någorluna som du hade väntat dej då :)

jag gjorde en miss o köpte en sk \"steg 2-3 topp\" som visade sig bara vara små portad, std ventiler o inte alls enligt spec. bara skicka tillbaka.

ang veven, så är stakarna till 6 bultade veven bättre än de som är till 8-bult, men då är det bara 22mm kolvbult, så de är troligtvis uppbrotshade till 24mm.
Volvo OneFourtyFive NineteenSixtyNine

Medlemsnr: 1945
Rogge

Re:

Postby joelo » 2008-01-21 00:36

Rogge wrote:kul att det va någorluna som du hade väntat dej då :)

jag gjorde en miss o köpte en sk "steg 2-3 topp" som visade sig bara vara små portad, std ventiler o inte alls enligt spec. bara skicka tillbaka.

ang veven, så är stakarna till 6 bultade veven bättre än de som är till 8-bult, men då är det bara 22mm kolvbult, så de är troligtvis uppbrotshade till 24mm.

Förväntade mig nästan att det skulle vara mycket ljug, men jag blev glatt överraskad :)

Läste om det i KG-katalogen att man kunde brotscha om. I en av mina andra B20s har jag en 8-bultad vev. Fick aldrig riktigt rätt på om jag hade M-stakar eller dom klena org. Vi får se när 45or åker på den motorn :)
joelo

Return to Showroom