Login

Login reminder Forgot login? | Register Register
Svenska Volvo 140-klubbens forum • Renovering av 144 GL -74

Renovering av 144 GL -74

Här kan du visa upp din bil. Renoveringsföljetonger eller bara uppvisning.

Re: Originalrenovering av 144 GL -74

Postby Westrin » 2010-08-16 17:48

Intressant projekt som kommer att följas :D
Det är roligt med folk som bevarar och renoverar gamla klenoder.
Själv är man inte på det viset, då jag håller på att kapa isär och bygga om en 142 GL -74 för den goda fartens skull :wink:

Mvh.
Volvo 142 GL -74 V8
Westrin

Postby skanke » 2010-08-16 19:37

Bra projekt!
Jag har också en 140GL -74 köpt i stockholm.

Ah ha, är det möjligtvis den som skymtar ute på din gårdsplan på översiktsbilden i din 142 GL -73 tråd.

Är det länge sedan du köpte den? Och var i Stockholm hörde den hemma? För några år sedan kunde man se en 142 GL i trakterna av Farsta (söderförort till Stockholm), som skulle kunna passa in på signalementet på din bil. Kan det kanske vara samma bil?

Håll oss uppdaterade!

Yes sir! Stay tuned.

Själv är man inte på det viset, då jag håller på att kapa isär och bygga om en 142 GL -74 för den goda fartens skull

Inget fel i det, alla har vi ju lite olika målsättning med våra projekt. Och det är ju det som är kul med bilhobbyn, att det går att hitta så många olika infallsvinklar. Vi har ju egentligen samma intresse, det tar sig bara lite olika uttryck.
skanke

Postby skanke » 2010-08-16 19:56

Efter bakslaget med vä balja gav jag mig på bakre delen av vä tröskel. Egentligen var det inget hål där men det hade börjat jäsa lite och risken fanns att det skulle fortsätta. Inget kul om man kostar på en fin lack och så bubblar det upp rost efter något år.

Image

Eftersom det gick att trycka upp et hål innifrån hjulhuset så kapade jag bort det som verakade dåligt och då blev det ett hål även i tröskeln då den rostat innifrån så plåten blivit lövtunn. Gavelplåten i hjulhuset var inte lika dålig som på hö sidan så det räckte med att lappa en liten bit.

Image

På 140-serien skall det vara en liten läpp i bakkanten av tröskeln och en sådan fixade jag till genom att forma till två plåtbitar.

Image

Ingen stor lagning men ett litet steg närmare en rostfri kaross.

Image
skanke

Postby skanke » 2010-08-16 20:47

I smaband med att jag lagade tvärbalken under kylaren lagade jag också upp främre delen av vä hjulhus eller innerskärm (eller vad det nu kallas) fram med en ekonomibit. Som jag nämnt tidigare i denna tråd så var det väldigt svårsvetsat. Det var ungefär som att plåten drabbats av pesten och svetsen fräste och brände hål även om man körde på den lägsta bågspänningen. Så det var en hel del svordommar innan biten satt på plats. Dessutom tyckte jag att resultatet bara var sisådär.

Image

Så efter att jag gått och funderat lite så tog jag beslutet att kapa bort allt igen och laga upp hjulhuset med en större bit originalplåt. Detta för att undvika att det skulle bubbla upp en rost pga den "pestsmittade" plåten. Så här såg det ut efter kapmaskinen hade sagt sitt.

Image

De flesta lagningar som jag gjort på bilen hitills var svetsade kant i kant men här valde jag att falsa kanten med falstång för ovanlighetens skull. Inpassning av den nya plåten pågår.

Image
skanke

Postby skanke » 2010-08-16 20:58

Passformen var perfekt och det är alltid kul att jobba med "riktig Volvoplåt" den svarta plåten kan ju vara en helt annan historia.
Efter inpassning som inte tog allt för lång tid, så var det "bara" att svetsa dit det hela. Så här såg det ut innan svetsarna slipats och spacklats.

Image

Sedan var det dags att slipa svetsar, slipa lite ytrost och börja rensa ur motorrummet på kabelhärva, fästen, clips etc, etc samt tvätta rent så gott det gick. Här ser man även att underedsmassan är borta i hö hjulhus och alla rester av underedsmassan är borttvättade. På trålådan bredvid fronten på bilen skymtar en nyblästrad framvagnsbalk fram. Det går framåt men fortfarande återstår mycket jobb.

Image
skanke

Postby izefuzzy » 2010-08-16 22:40

tjusigt jobb du gör. Håller på med samma dögöra jag också. Innerskärmen fram, vart köpte du den?
Do it once do it right!
izefuzzy

Postby skanke » 2010-08-16 22:54

Man tackar.

Innerskärmen har jag för mig att jag köpte på Nyköpingsmarknaden för ett antal år sedan. Det var när SVIS precis hade sålt slut på sina. Det var i slutet på dagen och de flesta säljarna höll på att packaihop så jag fick den för 100:- :D Ibland gör man fynd!
Visserligen hade den stått lagrad lite dumt så den hade ytrost i bakkant, men jag använde ju bara den främre delen så då gjorde ju inte det någonting.

För några år sedan hittade man ofta dessa plåtar på marknader, men nu ser man dom inte lika ofta längre.
skanke

Postby jonte » 2010-08-17 01:11

dom äldre plåtarna är bättre,dom "svarta"som du
nämnde har usel passform för de mesta :(
volvo 144a 72 sommar bilen
volvo amazon 67a,sommar,bruksbil
volvo s40 2,0t-04 bruks

jonas suppleant
140 klubben
jonte

Postby skanke » 2010-08-17 11:19

Det är väl som många gamla gubbar brukar säga....

Det var bättre förr :wink:
skanke

Postby twincab » 2010-08-17 18:24

Hej.
Håller med till 100% den gråa "Volvo plåten" har klart mycke bättre passform än dom "svarta".Håller på med liknande renovering fast med en 144GL -73.Den dagen då jag lär mig hur tusan man får med foton så ska jag lägga upp en tråd.Skanke fortsätt att skriva och lägg in foton,om inte annat så "triggar" du mig. :D :D

//Erik
1444951Y,1451661Y
twincab

Postby skanke » 2010-08-17 23:15

Då måste jag helt klart fortsätta att uppdatera för jag vill gärna se ditt 144GL projekt här. Det verkar som att det finns några GL projekt som pågår i det fördolda.

Jag vet inte men jag får en känsla av att 140 GL -73 är en lite bortglömd årsmodell. För jag kan inte påminna mig när jag såg en "live" senast. Eller så kanske dom bara är ovanliga i mina hemtrakter?
skanke

Postby skanke » 2010-08-18 22:27

Hur skadan i torpedväggen/sidan på vänster sida skulle lagas hade jag grunnat en del på då jag tyckte att det verkade svårt att forma till plåtbitar för att laga skadan. Målsättningen var att falsen skulle byggas upp och att det inte skulle gå att se att en reparation var gjord.
Jag hade tur och hittade en ny torpedsida på en marknad så då var den svåraste bite löst.
Till själva torpedväggen kantbockade jag en 1,2mm plåt. Två "slynglar" i garaget som gick i gymnasiet berättade att dom hade tillgång till krymp och sträckmaskin i skolan. Perfekt. Dom fick med sig den kantbockade plåten plus torpedsidan som mall och efter ett par dagar var det klart. En "custom made" ekonomibit till torpedväggen.

Tyvärr hade den tidigare plåtslagaren kapat bort en bit av falsen för att kunna svetsa på en plåt över rosten. Så först fick jag börja med att bygga upp ny genom att svetsa på en plåt.

Image

Sedan svetsades den hemsnickrade ekonomibiten fast samtidigt som falsen snyggades till. "Slynglarna" hade gjort ett bra jobb, passformen var perfekt.

Image

Inpassning av biten till torpedsidan. Här blev det en kombination av kant i kant och falstång.

Image

Svetsat och slipat. Hittade ett mindre hål lite längre upp som här har kapats rent.

Image

Det färdiga resultatet. Jag kunde inte låta bli att lägga på lite spackel och slipa lite. Inte för att det behövdes när det hela ändå skall täckas med underedsmassa, utan det var mer för känslan.

Image
skanke

Postby jonte » 2010-08-18 23:26

snyggt 8) tummen upp,
volvo 144a 72 sommar bilen
volvo amazon 67a,sommar,bruksbil
volvo s40 2,0t-04 bruks

jonas suppleant
140 klubben
jonte

Postby skanke » 2010-08-19 13:31

Jag tackar allra ödmjukast för berömmet.
skanke

Postby skanke » 2010-08-19 20:10

När jag köpte bilen låg veven till takluckan inslängd i handskfacket. Säljaren upplyste om att takluckan inte fungerade och att dom fått ett kostnadsförslag från en Volvo verkstad (troligen på Bilia) på någonstans runt 4000:- för att fixa luckan. Jösses :shock:
Men skall det beställas nya delar så drar det säkert iväg.

Som ett avbrott i rostfixandet kunde det ju vara kul med ett avbrott och göra något mer mek relaterat. Och då var väl solluckan en lämplig sysselsättning. Jag provade att öppna luckan med veven men den drog snett och fastnade direkt. Jag fick hjälpa till att bända lite medan jag vevade. Bara så att luckan gick att öppna så mycket att innerklädseln gick att lossa och skjuta bak. Sedan fram med luckan igen och lossa fästskruvar och bleck. Nu var det bara att lyfta ur luckan.

Nu gick det lätt at se vad som var problemet. På 140/164 så är en del i mekanismen av plast vilken ofta är trasig. Vilket också var fallet på min bil.

Image

På 240/260-serien är denna detalj i metall vilket ger bättre hållbarhet. Jag fick en komplett mekanism med vajrar och allt av en Volvobekant. Han hade för sig att han plockat denna från någon tidig -80talare, men minns inte säkert. Men troligen är det metall på 240/260-serien från tidigt -80tal och senare. Kanske någon annan på detta forum har koll på detta ?

Image

Efter bytet fungerade luckan igen, och veven kunde sitta där den skulle och inte ligga och skräpa i handskfacket.
skanke

Postby skanke » 2010-08-20 21:58

En nöt som jag klurade länge på var hur jag skulle reparera listkanalen på torpedväggen. När man köper den så kommer den som en rak bit. Hur man skulle forma den så att den stämde med torpedväggens rundning var frågan. Man måste ju böja listkanalen åt det håll som är det minst naturliga. Jag rådfrågade en del personer men ingen hade något klockrent svar på hur man skulle göra.
Ett förslag var att värma med gas, ett annat var att forma vartefter man svetsade fast den. Ett tredje var att såga en massa jack i kanalen.

Eftersom vi inte hade gas i garaget så föll det bort. Såga jack föll också bort. Att forma medan man svetsade kände jag inte heller riktigt för. Magkänslan sa att formen skulle vara klar innan det var dags att svetsa fast den. Hur det nu skulle gå till :?

Den raka biten i jämförelse med den rostiga på bilen.

Image

Ibland är det den sena timmen i garaget som är bäst, det är då dom smarta ideerna kan dyka upp. Så var det en kväll när det för länge sedan hade varit dags att åka hem. Jag satt och vred och vände på listkanalen när jag bara kom på att jag skulle prova att böja den lite över en fotölj som någon slö garagesnackargranne släpat dit. Efter lite bändande såg det klart lovande ut och efter ca en timme var det i princip klart.

Image

Det som inte riktigt var OK var ändarna som fortfarande var för raka. Då kom jag på att en sprucken Europall kunde användas som mothåll för att fixa till ändarna.

Image

Provmontering med svetstänger, efter lite småjusteringar kände jag mig nöjd.

Image

För att komma åt och slipa svetsarna använde jag en Dremel.

Image

Svetsat slipat och klart.

Image
skanke

Postby NysoO » 2010-08-20 22:19

Blir riktigt bra det här! Seriösa och fina lagningar.
Volvo 142 -70 | safarigul
Image
NysoO

Postby skanke » 2010-08-20 22:50

Tackar, tackar :D
skanke

Postby Volvo142GT » 2010-08-21 18:40

Vilket jobb du lägger ner; är riktigt imponerat av allt du gör!!! Ska börja med min 142:a inom kort; den har (förhoppningsvis) inte lika många småskador som din bil har; jag skulle definivt lagt av efter så många bakslag. Jag är riktigt nyfiken hur bilen kommer att se ut med tanke på att du spacklar/slipar undersidan av dina innerskärmar/torpedväggen!
Motorer utan turbo.....suger!
[img:30a2f98q]http://i232.photobucket.com/albums/ee320/Volvofiel_robert/GTklein.jpg[/img:30a2f98q]
445 '58 / PV544 '62 / 142 GT '69 / 855 T-5R '95 / V70XC '99 / V70R AWD '99
SMV 12 Lyx '66
Volvo142GT

Postby skanke » 2010-08-21 22:54

Oj, vilket beröm, man blir ju nästan lite generad :oops:

Men framför allt kul :D

Jag satte ju ribban ganska högt redan från början, men sedan har den höjts efterhand samtidigt som jag rivit mer än jag hade tänkt.

Grejen är att jag har gjort iordning några bilar förut (dock inte på den här nivån) men då har jag alltid haft bråttom att fåihop bilarna och tagit en del genvägar, vilket jag ångrat senare. Då har man gått och retat sig på olika saker, vilket jag ville undvika den här gången. Så därför ville jag vara så nogrann som jag orkar och klarar av med det här projektet.

Och visst det är en hel del småskador, men det är rätt typiskt för -74årsmodell som har sämre plåt och lack jämfört med de tidigare årsmodellerna av 140-serien. Är det lite rost på en -74:a som är det nästan alltid hål, medan man oftare klarar sig med endast slipning på de äldre årsmodellerna. 74:orna är oftast sämre än vad dom ser ut.

Men allt det där visste jag när jag satte igång, så jag får väl skylla mig själv :roll:
skanke

PreviousNext

Return to Showroom