Login

Login reminder Forgot login? | Register Register
Svenska Volvo 140-klubbens forum • Renovering av 144 GL -74

Renovering av 144 GL -74

Här kan du visa upp din bil. Renoveringsföljetonger eller bara uppvisning.

Re: Originalrenovering av 144 GL -74

Postby Glufsen » 2010-08-22 21:59

Väldigt underhållande tråd må jag säga, du är sanslöst duktig på plåtjobb!
Image

Bonnmeckar först, tänker sen...
Glufsen

Postby skanke » 2010-08-23 18:30

Tackar! Kul att du gillar tråden :D

Vet dock inte om jag är så jätteduktig på plåt, men jag tycker att det är rätt kul och det hjälper ju en hel del. Plus att jag tar det väldigt lugnt med lagningarna. Många skulle nog göra samma plåtreparationer mycket snabbare.

Sedan måste jag nog förtydliga, innan ni ger för mycket beröm, att detta projekt pågått under en lång tid men nu när jag i efterhand lägger ut bilder och text så ser det ut som att allt går i superfart vilket det ju inte har gjort. Så jag är inte så effektiv som det kan verka.
skanke

Postby Amazon_Sleper » 2010-08-23 19:33

Som man säger man lär så länge man lever.. Å när man anser sig som full lärd kommer man alldrig lära sig nå nytt.. Å appropå dom svarta plåtarna så bytte jag golven bak i min 144a å gissa vad den är 240i plåtar man får :twisted: Så fick knacka om veckena..

Men i alla fal väldigt snyggt å seriös rostlagning du gör :wink:
Volvo Pv 544 -60
Volvo Amazon -67
Volvo 144 -67
Volvo 145 -70
Volvo 245 -90
Amazon_Sleper

Postby skanke » 2010-08-23 21:39

Som man säger man lär så länge man lever.. Å när man anser sig som full lärd kommer man alldrig lära sig nå nytt..

Håller med fullständigt.

Och kan väl tillägga: Ju mer man lär sig ju mer inser man hur lite man egentligen vet.
skanke

Postby skanke » 2010-08-23 21:51

En vanlig rosthärd på 140-serien från -74 men även på 240-serien är plåtfalsen på dörrarna över vilken skraplisterna sitter. Sedan skraplisterna demonterats så kunde jag konstaterade att falsen på vä framdörr var lite rutten på min bil. Medan dom övriga klarat sig bra.

Visserligen skulle nog skraplisten sitta fast iallafall. Men när man ändå höll på så kunde man ju lika gärna lagaupp falsen.

Image

Kapade ur det som var dåligt och lite till. Tog sedan lite "vanlig" plåt som jag klippte till och svetsade dit. Efter slipning såg det ut såhär.

Image
skanke

Postby skanke » 2010-08-25 21:51

Mer rost hittades naturligtvis när de bakre trekantsrutorna togs ur. Samlas ju en del fukt mellan gummi och plåt och det såg likadant ut på bägge sidor. Både lite av baksärm och C-stolpe var angripna.

Image

Efter att ha lagt i lite småbitar och slipat lite såg det genast bättre ut.

Image
skanke

Postby skanke » 2010-08-25 22:07

Även om det ibland känns som att ett sådant här projekt bara handlar om rostsvetsning så finns det massor av annat att pyssla med. Bland annat ville jag ytbehandla en del av detaljerna i motorrummet. Så då var det himla tur att det en dag flyttade in en kille garaget som just jobbade på en firma som hade ytbehandling som specialité. Jag prackade på honom lite saker att ta med till jobbet för utvärdering.

Så här fint blev det. Och levererat direkt hem till garaget blev det också :D

Image

Klart att lite mer delar skulle få samma behandling. Här slipas oljekylarrör innan de skickas iväg. Nedan till höger skymtar de nedre länkarmarna som blästrades samtidigt som framvagnsbalken. Här har de precis fått nya kulleder ipressade.

Image
skanke

Postby Robban » 2010-08-26 16:37

Riktigt kul att se detta.
Finns firman kvar som ytbehandlar?
Den jag använde har slagit igen för ett Coop Forum...=(
Det är inte alltid att dessa ytbehandlingsfirmor är så intresserade av att pyssla med bildelar.
If you are a Buddhist, you go to Tibet.

If you're a motorhead, you go to Bonneville.
Robban

Postby 144 DL » 2010-08-26 21:54

Dina delar blev att se riktigt bra ut. Jag har lämnat bildelar för elförzinkning hos två olika företag, men upplever att ytorna har blivit allt för blåskimmrande av passiviseringen.
144 DL

Postby Tony » 2010-08-26 22:00

skanke wrote:
Ah ha, är det möjligtvis den som skymtar ute på din gårdsplan på översiktsbilden i din 142 GL -73 tråd.

Ja, precis.
skanke wrote:
Är det länge sedan du köpte den? Och var i Stockholm hörde den hemma? För några år sedan kunde man se en 142 GL i trakterna av Farsta (söderförort till Stockholm), som skulle kunna passa in på signalementet på din bil. Kan det kanske vara samma bil?

Det är idag precis 7 år sedan jag köpte den, tiden går, jag tyckte det var nyss jag köpte den. Trailade hem den efter en liten audi 80. Tror inte det var en speciellt laglig kombination :roll:

Jag köpte den i järfälla, men jag tror inte den har varit i drift hos förre ägaren eller hur länge han hade den. Senaste besiktningen före mina sådana var år 2000. Så troligen har den rullat tills 2001 någon gång. Så om "några år sedan" är 7-10 år sedan så är det väl inte omöjligt :P
Den har i varje fall inte besökt huvudstaden i min ägo.

Jag har jobbat på en firma som hade en exklusiv ytbehandlingsanläggning. Fattar inte att jag inte utnyttjade den mer när det var fritt tillträde och alldeles gratis. Det enda jag körde igenom där var EN ventilkåpa :( Efterklok är ju väldigt lätt att vara, men i detta fallet måste jag varit verkligen varit i en djup svacka av något slag.

Men jättekul att se dina bilder och framsteg! Det känns faktiskt motiverande.
142GL -73, 142GL -74, Opel Omega 3000 -88
Tony

Postby skanke » 2010-08-26 23:04

Finns firman kvar som ytbehandlar?

Jag tror att firman finns kvar. Det lustíga är att jag aldrig besökt firman själv och egentligen inte var säker på ens vad den hette. Det var ju lite som Pizzaleveranser, då jag fick delarna levererade direkt hem till garaget i lådor.

Men ikväll gick jag ner i förrådet och rotade i en låda med ytbehandladedelar och där låg en beställningssedel och två klistermärken som det står Ytcenter på så jag tror det är så firman heter. Den skall ligga någonstans i Sollentuna.
Jag tror att dom tog emot en del bildelar eftersom killen i mitt garage ju höll på med bilar. Däremot var dom inte så pigga på att man kom dragandes med smådelar som skruvar och små clips etc.

Dina delar blev att se riktigt bra ut.

Allt blev inte perfekt, så några bitar fick de ta tillbaka och köra om. Men oftast berodde det på att ytan på vissa delar inte var helt jämn. Är det lite ojämnheter eller porigt material så blir det en matt yta. Så vill man ha ett riktigt bra resultat så måste delarna vara riktigt fina när man lämnar in dom.
skanke

Postby skanke » 2010-08-27 08:46

Tony:

I söndags besökte jag träffen som Classic Motor hade på Barkarby. Där träffade jag Stefan som sitter i klubbstyrelsen, och vi kom att snacka om den här tråden och då visade det sig att det var han som sålde bilen till dig. Och det stämmer bilen stod still när den var i hans ägo.

Så då är din bil inte den jag brukade se ibland. För den jag tänkte på kunde man se ibland så sent som för 6-7år sedan.

Synd att du inte utnyttjade dina anställningsförmåner bättre :wink:

Jag skulle ha gjort 100 ventilkåpor, minst :lol:
skanke

Postby skanke » 2010-08-29 19:19

Ett annat arbete som pågick lite i paralell med plåtarbetet var borttagning av den gamla underedsmassan. Det var faktiskt det som inledde det här projektet. Det är ju ofta så, man hackar och skrapar för att undersöka hur omfattande rostskadorna är. På den här bilen hade de tidigare ägarna använt väldigt mycket Linolja i balkar och hålrum och där den sipprat ut hade faktiskt den gamla underedsmassan lösts upp av Linoljan. Så jag började skrapa bort det som var löst och sedan fortsatte det av bara farten. Dock blev det bara lite fläckvis skrapande till att börja med.

Men under tiden som projektet fortskred kände jag mer och mer för att ta bort allt för att verkligen vara säker på att det inte dolde sig rostskador under massan. Hade ju varit med om detta på en annan bil, och det är inte så kul att tvingas svetsa rostskador på en relativt nylackad bil.

Egentligen var målet att sätta upp karossen i en jigg så att den kunde tippas på sidan, och "slynglarna" i garaget snackade om att dom skulle kunna göra en karossjigg som något slags projektarbete i skolan. Men när det började dra ut lite misstänkt mycket på tiden så kunde man ju börja ana att det nog inte skulle bli någon karossjigg utan att det nog mest hade handlat om det lika klassiska som vanliga snacket, utan verkstad. OK dom hade ju iallafall fixat plåten till torpeden, så man fick väl vara nöjd med det.

Så det var ju bara att bita ihop och ta med sig värmepickan och packningsskrapan in under bilen. Att ligga under bilen och skrapa underedsmassa är ett lika ändlöst som tröstlöst arbete. Många bilentusiaster verkar ha ett lite speciellt förhållande till den här typen av arbete och brukar ofta le lite skevt eller sucka när underedsmasseskrapning kommer på tal. En del i garaget undrade också vad fan man höll på med, och den frågan har jag
ställt mig själv emellanåt. Det finns nog en diagnos på sånt här.

Arbetet krävde att allt under bilen togs bort så både tank, bakaxel, kardan, avgassystem samt alla broms och bränsleledningar demonterades. Här syns resultatet efter många många timmar under bilen.

Image

En annan bild i lite annan vinkel. Förvånasvärt lite rost dolde sig under massan, men två mindre hål hittades. Arbete med att skrapa bakpartiet bakom bakaxeln återstår.

Image
skanke

Postby Robban » 2010-08-30 06:23

Vad avslutade du med att torka rent med? lacknafta?

Idag finns ju kolsyreblästring som ska ta all underredsmassa.
Kostar dock ca 5-8000kr men det går riktigt fort och de resultat jag sett har varit bra.
If you are a Buddhist, you go to Tibet.

If you're a motorhead, you go to Bonneville.
Robban

Postby skanke » 2010-08-30 08:38

Jodå jag tog det sista med Lacknafta, "riktig", av den gamla goda sorten. Lyckades komma över 2 dunkar :) Förvärmde lite försiktigt med värmepickan och sedan gnuggade jag med en svamp fuktad med Lacknafta. Inte så nyttiga ångor kanske, så för säkerhetsskull hade jag andningsmask. Eftersom Lacknaftan lämnar en lite fet yta så gick jag slutligen ett varv med T-röd.

Isblästring hade varit något det.

Har aldrig sett hur det blir i verkligheten, utan bara på bild. Och man fattar ju inte riktigt att det faktiskt kan ta bort underedsmassa. Men det verkar klart intressant. Visst ett par tusenlappar är ju en slant, men det är ju enormt tids och arbetsbesparande.
skanke

Postby skanke » 2010-08-30 20:56

Lite mer bilder på det skrapade underredet.

Domkraftsfästet vä fram. Här hittades ett hål stor som en 50öring precis invid tvärbalken. Här ser man även att en bit tröskelns främre del är reparerad med en bit från den där torpedsidan som fick släppa till lite plåt till den större skadan som visades längre upp i denna tråd.

Image

Vä bak domkraftsfäste här var det endast ytrost och de ljusa partierna är primer som lagts på efter det att rosten tagits bort.

Image

Slutet på grisjobbet närmar sig. Tanken är borta och bagagerumsgolvet är skrapat och rengjort. Återstår att ta hand om lite ytrost. För detta provade jag att köra lite punktbläster.

Image

Effektivt men det var svårt att undvika att en del blästermedel for omkring. Vilket kostade ett besök på SöS ögonakut sedan jag fått in en bit i ögat. Detta trots att jag hade skyddsglasögon på. Lufthålen på sidan av glasögonen var tillräckligt stora för att en bit aluminiumsilikat skulle fara in där och fastna i ögat :cry:

Man skall alltså inte vara dumsnål när det gäller personlig skyddsutrustning och köpa något billigt skit på biltema eller Clas Olsson :evil: Köp riktiga grejjer är lärdommen av detta.
skanke

Postby Amazon_Sleper » 2010-09-01 19:37

Fan vilket fint jobb du gjort vill jag lova :wink:
Volvo Pv 544 -60
Volvo Amazon -67
Volvo 144 -67
Volvo 145 -70
Volvo 245 -90
Amazon_Sleper

Postby skanke » 2010-09-01 20:45

Tusen tack :D
skanke

Postby jonte » 2010-09-01 21:26

aj aj :o ja,ögonskydd ska man inte snåla på,ett bra jobb du gör tummen upp :)
volvo 144a 72 sommar bilen
volvo amazon 67a,sommar,bruksbil
volvo s40 2,0t-04 bruks

jonas suppleant
140 klubben
jonte

Postby skanke » 2010-09-01 21:54

aj aj ja,ögonskydd ska man inte snåla på

Näe, det blev ju en dyrköpt erfarenhet. Tur i oturen var att biten inte satte sig mitt i synfältet utan vid sidan om, så det skulle inte ge några men trodde dom :D

Lite lustigt blev det när dom skulle skriva i journalen och dom frågade vad det var som jag fått i ögat.
-Aluminiumsilikat
-Ehh, vad hette det... Ähh vad är det?
-Blästermedel
-Vaa, eeh, hmm.
-Jaa, alltså, man använder det för att ta bort rost, t ex på bilen.
-Aha, då skriver vi här att han har fått något i ögat när han mekat med bilen.....
skanke

PreviousNext

Return to Showroom