Login

Login reminder Forgot login? | Register Register
Svenska Volvo 140-klubbens forum • Renovering av 144 GL -74

Renovering av 144 GL -74

Här kan du visa upp din bil. Renoveringsföljetonger eller bara uppvisning.

Re: Originalrenovering av 144 GL -74

Inläggav 123 GT » 2010-10-01 21:58

Har även skaffat lite godis till framvagnen. Bland annat krängningshämmarstag i rostfritt. Så små avsteg från strikt originalutförande blir det.

Något som jag tycker är extra kul med de rostfria delar som jag visar på bilderna här ovanför är att de har tillverkats av en klubbmedlem.

Var får man tag på dessa rostfria delarna? Skulle haft momentstagen till krängningshämmaren fram.
AVG
123 GT

Inläggav skanke » 2010-10-01 22:31

Det är Eric eller "Mr Stainless" som han även kallas som tillverkar och säljer de rostfriadelarna. Han åker runt på diverse marknader i Mälardalen och han kommer att finnas på Nyköpingsmarknaden vid Skavsta den 9/10 alltså nästa lördag. Så har du möjlighet att åka dit finns möjlighet att handla. Tror att det ev finns kvar en uppsättning stag.
skanke

Inläggav izefuzzy » 2010-10-01 23:23

Riktigt stiligt jobb du gör.. nu blir jag sugen att börja med min..
Do it once do it right!
izefuzzy

Inläggav skanke » 2010-10-02 15:01

Kul att höra :D

Och ännu roligare är det om denna tråd kan inspirera andra att komma igång eller komma vidare med sina projekt.

icefuzzy, vi ser fram emot lite bilder :wink:
skanke

Inläggav Volvo142GT » 2010-10-03 08:32

Det ser ut att gå bra för dig när det gäller renoveringen, mycket fina och ordentligt utförda lagningar! Undrar vad det ska göra med framvagnsbalken; lacka i vanligt konventionellt 2K färg eller pulverlacka? Och varför det ena eller det andra?

Jag vet att du skrev om ekonomiplåten till innerskärmen som du köpte på en marknad; du råkar inte ha en sån bit till som reserv? Eller vet du kanske var man kan få tag på den? Det är nämligen exakt den delen jag behöver också....
Motorer utan turbo.....suger!
[img:30a2f98q]http://i232.photobucket.com/albums/ee320/Volvofiel_robert/GTklein.jpg[/img:30a2f98q]
445 '58 / PV544 '62 / 142 GT '69 / 855 T-5R '95 / V70XC '99 / V70R AWD '99
SMV 12 Lyx '66
Användarvisningsbild
Volvo142GT

Inläggav skanke » 2010-10-03 21:40

Det ser ut att gå bra för dig när det gäller renoveringen

Tjaa, hmm, jo det tycker jag nog också. Men det är lite upp och nervända världen. Det som jag trodde skulle vara det svåraste läs plåtjobbet har inte alls varit så besvärligt som jag befarat. Förutom det här med baljan då. Men det som är knepigt är att få tag på rätt delar. Eftersom jag vill ha nya delar varav en hel del är utgånget sedan länge så har det varit lite extra svårt. Speciellt exteriördetaljer som lister emblem etc har varit knepigt, och då började jag ändå leta precis när jag köpte bilen.

När det gäller framvagnen så blev det varken 2k eller pulverlack utan 1k lack.

Jag funderade lite fram och tillbaka, många säger ju att det är pulverlack som gäller och visst det har ju sina fördelar. Men ett problem kan vara att få rätt kulör och glans. Det är ju mest industrilackare som håller på med det och ofta verkar dom inte har tillgång till alla kulörer etc. Sedan har pulverlack fram tills alldeles nyligen (utveckling av speciella lacker) inte haft någon rostskyddande effekt. Visst man får ett slitstartkt ytskickt, men när det väl går hål så kan det rosta ändå eller kanske mer än om man använt konventionell primer.

För några år sedan så lämnade vi på min dåvarande arbetsplats iväg detaljer på pulverlack och det gav inte alls en så slitstark yta som många i bilkretsar vill hävda.

Så jag föredrar vanlig lack, slitskyddet är lite sämre jämfört med pulverlack men det är lättare att bättra om det skulle behövas och så kan man måla själv.

Biten som jag i slutänden svetsade i hjulhuset kapade jag ur ett komplett hjulhus plåt. Tyvärr har jag inga fler. Sådana fanns som sagt tidigare att köpa på SVIS men de sålde slut för ett par år sedan. Går kanske att få tag på hos GCP men då är de troligen ganska dyra. Annars blir det till att leta på marknader eller annons. Det gäller att hålla ögonen öppna för SVIS hade ganska många plåtar men jag tror att de flesta bara ligger och skräpar i diverse garage. Ganska få verkar hamnat på bilar och förr eller senare kommer dessa nog hitta ut på marknaden. men det hjälper väl inte om du behöver en nu.
skanke

Inläggav Amazon_Sleper » 2010-10-03 23:19

skanke skrev:Tackar :D

Rostskydda ja, det hade jag nästan glömt. Får skriva upp det så att jag kommer ihåg att göra det sedan, för jag ville inte göra det innan lack. En del av dom här tunnflytande rostskyddsmedlen innehåller silicon så helst vill man ju inte drälla runt med det innan det skall lackas.

Som tur är så finns det pluggade hål precis i närheten så det går att spruta in rostskydd genom hålen. Från stolparna kommer man tyvärr inte åt något vidare på den här bilen då Volvo har tryckt in någon skumliknande material (påminner om oasis alltså sådant där som man kan sätta blommor i, fast hårdare) som någonslags tätning ut mot stolparna.

Återkommer snart med en uppdatering vad gäller baljan :D

Haha tur jag påminde dig då :P Så slipper du göra om allt jobb.. Ja oh ja vänta tills effter lack har prova de själv den jobbiga vägen :cry:

aha men då går de väl å få in då så de int börja krypa å bubbla igen..

Ja ser fram emot den uppdaten jag :wink:
Volvo Pv 544 -60
Volvo Amazon -67
Volvo 144 -67
Volvo 145 -70
Volvo 245 -90
Amazon_Sleper

Inläggav skanke » 2010-10-07 21:46

Väntan var lång men till slut hamnade hamnade baljan äntligen där den skall sitta. Tyvärr glömdes digitalkameran hemma så det finns tyvärr inga bilder på själva svetsarbetet :(
Så ni får hållatillgodo med en bild på det halvfärdiga resultatet. Innan det var dags att svetsa fast den så monterade jag tillbaka bakaxeln. Detta för att jag ville undvika att bygga in spänningar. Så jag tyckte det var bäst att den fick stå på hjulen när baljan skulle sättas på plats. Sedan var det en del karvande med kniv för att fåbort det här slitskicktet som senare 240 brukar ha. Passformen var såklart helt OK och i en helt annan division jämfört med de svarta baljor som jag köpte på Volvo. Helt klart värt besväret att kapa ur baljan ur en frisk donatorbil :D

På bilden har baljan och nederdelen av bakskärmen spacklats och grovslipad. Primern la jag på för att jag tyckte det var lättare att se om det blev rakt. Har tyvärr inte den här "bilplåtiskänslan" i fingrarna så att jag kunde känna det.

I det här läget ser bilen nästan lite ut som en 4WD. Markfrigången blir rätt hög när det mesta som väger något har plockats bort. Nu är det i princip en tom kaross på hjul.

Bild

Passade även på att rycka ut instrumentbrädan. Eftersom den var osprucken så ville jag inte riskera att utsätta den för värmen i lackboxen. För många år sedan lämnade jag in en -74:a för lack och där sprack panelen just efter att den lackerats :cry: Så jag ville inte råka ut för det en gång till.
Ser lite tomt ut utan bräda.

Bild
skanke

Inläggav Epsi » 2010-10-07 22:47

Riktigt trevligt att se framstegen med denna bilen. Gillar även att du tänker först och skruvar sedan, att montera axeln för att undvika spänningar är ju helt rätt tänkt men jag hade garanterat inte tänkt på det själv...

Är inte de nyare 240 bilarna galvaniserade i baljorna föresten?
Epsi

Inläggav skanke » 2010-10-08 19:24

Tackar :D

Är inte de nyare 240 bilarna galvaniserade i baljorna föresten?

Jo, jag tror att dom är galvade från och med 1990årsmodell men är inte helt 100% säker.

kanske någon annan här vet när dom började med galvade baljor på 240-serien?
skanke

Inläggav Volvo142GT » 2010-10-11 20:42

Ser mycket fint ut som vanligt.....kan du visa kort på baljan inifrån också? Undrar hur det ser ut där. Lade den sig på plats direkt eller var du tvungen att trycka den på plats (vilket brukar medföra spänningar)?
Motorer utan turbo.....suger!
[img:30a2f98q]http://i232.photobucket.com/albums/ee320/Volvofiel_robert/GTklein.jpg[/img:30a2f98q]
445 '58 / PV544 '62 / 142 GT '69 / 855 T-5R '95 / V70XC '99 / V70R AWD '99
SMV 12 Lyx '66
Användarvisningsbild
Volvo142GT

Inläggav skanke » 2010-10-11 21:41

Jodå efter lite lirkande hoppade den på plats. Jag ville ju återskapa den där falsen mellan baljan och hjulhuset som finns på 140-serien, men som saknas på senare 240. Men som tur var fanns det lite material att ta av så jag bockade till framänden av baljan i skruvstädet så att det blev en kant som gick att svetsa fast i motsvarande kant i hjulhuset. Men det gick bra :D
skanke

Inläggav Hasse63 » 2010-10-12 08:25

Impad över allt fint jobb.

Du kanske skulle passa på att byta/ smörja upp kupefläkten nu när brädan är borta
:arrow: http://www.volvoamazonpictures.se/
:arrow: http://imv68.blogspot.com/

____..)/.._____..)/.._____..)/..______..)/..______..)/.._____
¯¯¯¯””/(”¯¯¯¯¯””/(”¯¯¯¯¯””/(”¯¯¯¯¯””/(”¯¯¯¯¯¯””/(”¯¯¯¯¯
Användarvisningsbild
Hasse63

Inläggav skanke » 2010-10-12 08:41

Tackar :D

Jo jag funderade lite på att kanske byta fläktmotorn då det har varit en del rassel från den.

Och precis som du säger, det är ju läge att göra det när brädan är borta. Blir liksom lite enklare då.
skanke

Inläggav Björn Persson » 2010-10-12 09:37

Tänkte bara flika in med lite beröm till dig! Kul att se nånting bli gjort där varje detalj är till 100%, inte många som håller orken uppe genom ett sådant här omfattande projekt! Ballt att det är en -74 med, inte ofta man ser en fin sådan då dom verkar bli lite bortglömda. När bär det av till lack med den? Håller du samma tempo har du ju en förträfflig bil att avnjuta sommaren 2011 med! :)
Styrservo, kortspak och rullbälten är till för färskingar...
Björn Persson

Inläggav pvfreak » 2010-10-12 19:52

Kan inte låta bli att imponeras av ditt arbete! Kompisen hade en 144GL -74 för många år sedan,
blir liksom lite nostalgivibbar när jag ser detta projektet.
Bild

Medlem 2377 i Svenska Volvo 140-klubben
pvfreak

Inläggav skanke » 2010-10-12 21:33

Håller du samma tempo har du ju en förträfflig bil att avnjuta sommaren 2011 med!

Jodå målet nu är att den skall vara klar till våren 2011. Men tempot med den här renoveringen har varit allt annat än högt snarare tvärt om.

Projektet startade egentligen hösten 2002 med att jag började skrapa lite underedsmassa. Men eftersom jag 2001 köpte en 142 -71 som behövde lite uppsnyggning vilket innebar lite rostlagning och dellackering, så fick 144:an vänta. På sommaren 2003 var den klar, och då var det tänkt att jag skulle sätta igång. Men då vart 142:an påbackad :evil: så då var det bara att börja om igen så 144:an fick vänta.

Men hösten 2004 togs den första bilden i denna tråd, det var då jag började plocka ner bilen. Men sedan blev det ett avbrott då jag skulle lära mig hantera svetsen. Så nu kan man säga att jag hållit på i 7år, men det har i perioder stått helt still.

Så mycket av det jag skrivit hitills har några år på nacken. Det kan ju verka lite knasigt kanske, men fördelen är att ett helt projekt kan visas fram på relativt kort tid. Jag uppdaterar tråden vartefter jag orkar leta fram digitalbilder, tyvärr har jag inte haft så bra ordning på dom. Vissa har jag tyvärr "supit bort" under resans gång. En del bilder är dessutom tagna med en analog kamera och då måste bilderna scannas in först.

Så ni lär få dras med uppdateringar ett bra tag till :wink:
skanke

Inläggav skanke » 2010-10-12 21:43

Efter baljan var fixad var det dags för att montera framskärmarna. Här uppstod lite problem när hö skärm skulle monteras. Trots att det var Volvo originalskärm (inköpt på någon marknad) så var formen lite konstig.

Det syns kanske inte så bra på bilden men partiet mot huven är för rakt. Kanten på skärmen skall egentligen följa huvens lite rundade form.

Bild

Så en annan skärm fick ordnas fram, och där stämde formen bättre. Här syns den nya rostskyddad och färdig att monteras på bilen.

Bild
skanke

Inläggav skanke » 2010-10-14 21:41

Efter att högerskärmen kommit på plats kunde man ta ett steg tillbaka och begrunda resultatet. Nu kändes det som att det fanns en chans att det skulle kunna bli en bil av det hela igen. Botten på projektet var liksom passerat på något vis och man kunde så smått börja tänka på lacken.

Men innan dess behövde dörrarna fixas till. Utsidan hade jag redan punktblästrat där det fanns rostblommor. Men några bitar av listkanalerna behövde bytas plus att jag ville lägga igen alla hål som borrats i dörrarna när bilen varit inne för rostskyddsbehandling.

En annan sak som var kvar att göra var att plocka ur framrutan. Det var trodde jag det sista stället där det kunde gömma sig en del övveraskningar i form av rost.

Bild

Det skulle dock snart visa sig att det finns värre problem än rost.

Och det började med ett lass grus :shock:
skanke

Inläggav Björn Persson » 2010-10-14 22:48

Ett lass grus? Hade dom städat volvo fabriken dålig 1974? :D
Styrservo, kortspak och rullbälten är till för färskingar...
Björn Persson

FöregåendeNästa

Återgå till Showroom