Login

Login reminder Forgot login? | Register Register
Svenska Volvo 140-klubbens forum • Renovering av min 144, -72

Renovering av min 144, -72

Här kan du visa upp din bil. Renoveringsföljetonger eller bara uppvisning.

Renovering av min 144, -72

Postby davidlindso » 2014-09-28 22:54

Har nu äntligen satt igång renoveringen på riktigt. Funderade länge på att sälja bilen och köpa ett bättre utgångsexemplar, också för att jag inte var helt nöjd med färgkombinationen.

Men jag insåg att jag faktiskt lagt rätt mycket tid och pengar på bilen redan, samtidigt som jag börjat bli rätt fäst vid henne. Det är faktiskt så att jag till och med börjar gilla färgen och kan se framför mig hur fin hon blir med ny lack.

Hon har gått 20 000 norrländska mil och är helt orörd, sånär som på K-kam och blyfrikonverterad topp. Visst, det finns en del rost, men för att vara helt orörd är det inga stora skador.

Efter inköp fick jag först en kabelbrand då förra ägaren kopplat ett relä helt fel, vilket kunde ha slutat i katastrof. Vi bytte samtidigt vevaxeltätningen till packbox då bilen läckte en del olja.
Därefter var det dags för nya bromsar bak, vilket det var hög tid för.
När bilen väl blev körbar upptäckte jag att det försvann vatten från kylsystemet, vilket ledde till byte av topplockspackning. Nu får vattnet stanna kvar och bilen går bättre, men fortfarande tycker jag att motorn är lite orolig och jag har upptäckt att den också dricker lite väl mycket olja.

Hursomhelst… Jag tänkte lägga upp lite bilder här, för den som är intresserad att följa projektet. Förhoppningsvis ska jag uppdatera efter hand som det händer saker. Det blir ingen superrenovering på skruv och mutternivå, men ändå hyfsat seriöst. Bilen ska få nya skärmar fram, nya skärmkanter bak, någon ny dörr, ny klädsel på förarsätet, ny skyltbelysning och uppfräschade fälgar mm. När rosten åtgärdats följer en ny lack.

Håll tillgodo!

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image
davidlindso

Re: Renovering av min 144, -72

Postby skanke » 2014-09-30 22:12

Solgul är en cool färg på 140-serien tycker jag. Men kan se lite trist ut när den är blek och matt. Nylackad och blank skall den vara för att riktigt komma till sin rätt.

Sköter du dina kort rätt kommer bilen nog bli riktigt häftig när den är klar och då kommer du verkligen gilla färgen. Jag lovar.

Tänk på när du byter skärmkanter att inte använda hela ekonomibitarna som dom är, utan kapa ner dom och använd bara så lite som verkligen behövs. Kan du kapa ner dom så mycket att skarven mellan originalskärmen och ekonomibiten hamnar i "rundningen" istället för mitt emellan blanklisten och hjulhusöppningen så är det att föredra. Plåten slår sig inte lika mycket om du ser till att lägga skarven där.

Uppdatera ofta med hur projektet fortskrider.
skanke

Postby VOLVO » 2014-10-01 12:33

Instämmer med skanke....solgul är cool :) och kombinationen med inredningen är helt okey! Kom ihåg att detta är "design by 1972" :D Kul att du behåller bilen och jobbar vidare. Hur använder du den, som bruksbil eller som finbil?
Lycka till
/ sven
VOLVO

Postby davidlindso » 2014-10-01 19:00

Nu är som sagt arbetet igång så sakteliga. Jag gör dock inte svetsjobbet själv utan har hjälp med det. Ska upp till bilen till helgen och börja förbereda för ett motorbyte. Har fått tag på en bättre B20 som är helt original och enligt säkra källor inte har rullat mer än 10 000 mil. Eftersom min nuvarande motor inte är helt hundra tänkte jag att jag lika gärna kunde passa på nu när tillfälle gavs och jag samtidigt har av front och skärmar på bilen. Blir ju lite lättare då och samtidigt behöver man inte vara lika livrädd för att stöta emot någonstans :)

Tillbringade gårdagen med att fräscha upp den "nya" motorn med lite ny röd färg. Känns ju lite bättre att släppa ner den då menar jag. Nu har jag inte varit superpetig, men resultatet blev ju tusen gånger bättre än innan. Hoppas bara att färgen stannar på motorn också :D

Jo, jag har som sagt mer och mer börjat digga färgen och jag tror också att jag kommer bli grymt nöjd när den är klar. Jag tror det var när jag såg den fina solgula 144:an i 140-boken som jag bestämde mig för att behålla henne. Det kommer bli min bruksbil är det tänkt. Med andra ord kommer jag inte vara superpetig och köpa NOS-delar för hundratusentals kronor. Man kan göra bilen fin utan att lägga en förmögenhet också.

Vad gäller skärmkanterna är det "misstaget" kanske redan gjort. Nu har han iofs bara bytt höger skärmkant och den var faktiskt dålig så långt upp att han ändå varit tvungen att använda nästan hela plåten. Fast jag har en känsla att killen vet vad han gör och det såg bra ut när jag var uppe och tittade sist. Men hur då? Slår det sig även senare, eller är det just i själva svetsmomentet?

Här kommer lite fler bilder…

Image

Image

Image

Image
davidlindso

Postby skanke » 2014-10-02 22:24

Det är vid själva svetsmomentet plåten slår sig, och det är svårt att komma åt att finrikta plåten ifrån insidan. Därför brukar man få lösa det med spackel, men det är ändå svårt att få det helt jämt vilket syns när man får på en blank lack. Speciellt synligt om man har en bil i någon mörkare kulör där ojämnheter i karossen framträder tydligare. Där har ju du en fördel eftersom din bil har en ljus kulör.

Det som däremot kan hända är att man efter en tid kan få lite sjunkningar i spackel och lack. Därför skall man inte ha för bråttom att spackla och sedan direkt lägga grund och lack, utan det är bättre om detta jobb kan dra ut på tiden så att det får tid att sjunka och härda innan man lägger slutlacken. Men det bygger på att karossen kan stå varmt och torrt under tiden som spackel och grund härdar ut ordentligt.
skanke

Postby davidlindso » 2014-10-04 10:26

Ok, då är jag med. Återstår att se hur det blir. Vet att höger skärmkant sitter där den ska nu iaf. Ska upp till bilen och fixa med motorn i morgon, så det ska bli lite spännande att se hur arbetet fortskrider. Men då är det alltså bra att det INTE går fort mellan svets, spackel och lack och det kommer att dröja däremellan. Nej, några insjunkningar vill man ju inte ha.
davidlindso

Postby davidlindso » 2014-11-22 01:16

Ber om ursäkt för att jag varit så dålig på att uppdatera. Har jobbat en hel del med bilen, men som vanligt dyker det upp saker på vägen som gör att allt tar mycket längre tid än planerat. Det som från början var tänkt att ta ett par förmiddagar har nu tagit veckor. Tanken var att lyfta ur den gamla motorn och slänga ner den nya dagen efter, men så blev det ju inte :D

Samtidigt hade det ju varit idiotiskt att inte göra det ordentligt när man ändå gör ett så pass stort ingrepp. Så, nu har motorn fått ny oljetrågspackning, ny bakre gavel med packbox, nyrenoverad förgasare och tändsystem, ny koppling mm.

Dagen innan vi skulle slänga i motorn kom vi på att vi kanske skulle lacka motorutrymmet innan vi släppte ned den röda pjäsen igen. Sagt och gjort, men med ytterligare ett par dagars jobb :D Har dock bara lackat delar av utrymmet då lackeraren ändå kommer att ta där han kommer åt när bilen är klar för honom. Där är jag nu och i morgon ska motor och M41-låda monteras.

Vi har inte heller hunnit svetsa så mycket, men höger tröskel, bakskärm och balja är åtminstone på plats.
davidlindso

Postby davidlindso » 2014-11-22 01:22

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image
davidlindso

Postby davidlindso » 2014-11-23 01:37

Image

Image

Där satt den! Fick gjort en hel del i dag. Motor och växellåda är nu på plats och det ska bli grymt spännande att se hur de funkar.
davidlindso

Postby jonte » 2014-12-11 22:09

kanon blir den :D har en likadan exakt själv och när ja köpte den för snart tio år sen va den lika blek och lite smårostig men nu har man gjort så mycke förbättringar så den blir kvar,solgul är snygg o den bruna inredningen till gör sitt :)
volvo 144a 72 sommar bilen
volvo amazon 67a,sommar,bruksbil
volvo s40 2,0t-04 bruks

jonas suppleant
140 klubben
jonte

Postby VOLVO » 2014-12-13 14:30

Ser BRA ut...kämpa på ! :)
/ sven
VOLVO

Postby skanke » 2014-12-13 23:02

Kul att se att det går framåt med projektet.

Den blir nog grym när den är klar 8)
skanke

Postby davidlindso » 2014-12-14 00:29

Tack för det! Ja, det börjar ta sig så sakteliga. I dag har jag demonterat samtliga dörrar och fördelat alla detaljer i var sin påse. Tyvärr blir det byte av alla fyra då de börjat svälla i nederkant. Har lyckats få tag på alla utom vänster fram. Tips på var en sådan finns tas tacksamt emot :)

Provstartade motorn för första gången i veckan och den går som en dröm, vilket var skönt. Hade ju varit surt om den skurit direkt :D

Jonte, antar att det är din gula 144:a jag sett på forumet tidigare. I så fall var det din tråd som gjorde att jag till slut valde att behålla bilen. Nu när jag lackat lite i motorutrymmen inser jag hur fin den kommer bli med ny lack. Får väl ta och ses på någon träff till våren/sommaren kanske, så de får träffas :D
davidlindso

Postby ballabo106 » 2014-12-21 22:43

hej du har inte lust att lossa mitt kåpan med v-blinkers och ta en bild till mig eller beskriva hur kablarna ska gå
ballabo106

Postby davidlindso » 2014-12-22 15:40

Jag kommer tyvärr inte åt bilen förrän efter nyår, men kan försöka hjälpa dig då om det räcker? Hänger dock inte riktigt med på vad det är du vill ha bild av.
davidlindso

Postby ballabo106 » 2014-12-22 21:31

hur kablarna e inkopplade i vanersblinkers knappen!

tack så mycket för hjälpen

mvh mattias
ballabo106

Return to Showroom