Login

Login reminder Forgot login? | Register Register
Svenska Volvo 140-klubbens forum • Robban R:s 73:a

Robban R:s 73:a

Här kan du visa upp din bil. Renoveringsföljetonger eller bara uppvisning.

Robban R:s 73:a

Postby Robban R » 2011-11-13 21:53

Hej allihopa! Är ny medlem och efter att ha läst ett tag på forumet så tänkte jag nu försöka att bidra lite grand själv. Inte helt lätt eftersom jag är rätt så kass på datorer och sånt. Har suttit och tragglat halva dagen nu och snart ger jag upp. Jag skriver ett långt inlägg med en massa bilder, och när jag trycker på skicka så försvinner hela skiten och det står att jag måste logga in. Jag fattar ingenting! Testar att skriva kortare så får vi se.

Efter att för något år sedan ha varit på en rallytävling blev jag våldsamt sugen på att skaffa någon gammal volvo att ha och pula med, och nu har det då äntligen blivit av. Har tidigare i livet ägt en amazon, en 145 express och en 142:a. Men det var många många år sedan, och sen dess har jag bara haft tråkiga framhjulsdrivna bruksbilar. Nu är det till exempel en toyota corolla kombi 96:a som tar mig till och från jobbet i ur och skur. Den är väldigt bra och pålitlig och bekymmersfri, men föga rolig och inspirerande. Jag behövde alltså något nytt, eller rättare sagt något gammalt :D , och efter en lång period av annonskollande och drömmande och velande hit och dit så köpte jag slutligen den här:ImageImageImageImageImageImageImageImage

Fortsättning följer i nytt inlägg.

Mvh

Robban R
Robban R

Fortsättning Robban R:s 73:a

Postby Robban R » 2011-11-13 22:14

Det funkade ju! Ta mig fan! Lysande!

Ja-ja, det blev alltså en 73:a jag köpte, trots att jag mest var inne på en äldre 142;a, eftersom jag tycker dom har mera gammelbilscharm. Men jag hittade ingen sån på rimligt avstånd och var less på att leta, så när den här dök upp strax utanför katrineholm där jag bor så slog jag till. Skicket är väl halvskapligt/halvtaskigt, massor av skavanker men inga riktigt allvarliga fel. Det skulle i så fall vara bromsarna, som inte är mycket att skryta med. Men låsningsfria bromsar sägs ju vara bra. :D Den var i alla fall nybesiktad när jag köpte den, så besiktningsmannen var nog väldigt snäll.

Som ni ser så finns det en hel del rostfläckar på den, men inget direkt allvarligt tycker jag. Golvet och baljorna är uppsvetsade av någon tidigare ägare, och där hade bara lite ytrost kommit tillbaka. Stålborste dammsugare och hammarlack så var det klart, plus att de fuktiga mattorna fick hänga på tork i ca två veckor. Lite bilder på detta: ImageImageImageImageImageImage

Fortsättning följer i nytt inlägg

Mvh

Robban R
Robban R

Postby Robban R » 2011-11-13 22:35

Det här går ju skitbra! Jag är ju riktigt vass på datorer faktiskt. :D

Nåväl! Bilen är ju inte så gammal att den är anpassad efter mera småvuxna människor än oss som lever idag, men 196 cm i strumplästen kan det då inte vara tänkt att föraren skall få vara, så jag var tvungen att göra nya fästen och flytta bak stolen en bit. Några bilder:ImageImage
En mindre och skönare ratt gjorde också sitt till för bekvämligheten, och den hittade jag i en 74:a på skroten, fast den kommer väl från någon 240 tror jag. Någon som känner igen den?
Från samma bil tog jag även originalvarvräknare och lite annat smått och gott. Bild:Image
Bytte också alla tre knutkorsen, så nu är klonkandet och vibrationerna borta därifrån: Image

Mvh

Robban R
Robban R

Postby Robban R » 2011-11-13 22:52

Fyra stycken 740-fälgar inhandlades från en annan skrot, och först tänkte jag handjaga bort rosten och lacka dom själv, men jag insåg att det skulle bli ett jävla jobb, så en firma fick göra det istället. 300 kr styck för både blästring och lackering tycker jag var ett bra pris, vet inte vad som är normalt. Bilder:ImageImage
Och så här bev det på bilen, med nya vinterdäck (självklart skall den köras på vintern också, dock ej i allra värsta saltslasket): ImageImageImageImage
Först tyckte jag att det blev en lite väl skarp blå färg, men jag vande mig snabbt, och det kommer att se bättre ut när det blir lite starkare kontraster på resten av bilen, med svarta lister, fixade rostfläckar osv. Någonting mera blått på bilen skulle nog inte heller vara fel, kanske jag får för mig att lacka några klassiska "racingränder" över huven, taket och bakluckan. Vi får se.

Mvh

Robban R
Robban R

Re: Robban R:s 73:a

Postby jonte » 2011-11-13 23:05

ser ju inte tokigt ut :) kul att den får nytt liv av dig verkar ju dock helt i golv osv,en del hammarlacker
innehåller silicon så de är inte bra de kan förvärra rosten,vilken sort använde du? den blev ju dock snyggare med ny vit färg 8) ratten kommer från en 240 88 och uppåt,lycka till ,ska bli kul att se mer av din bil

mvh jonas suppleant
140 klubben
volvo 144a 72 sommar bilen
volvo amazon 67a,sommar,bruksbil
volvo s40 2,0t-04 bruks

jonas suppleant
140 klubben
jonte

Postby skanke » 2011-11-13 23:19

Ser ju inte så illa ut det där.

Håller med om att justermånen på stolarna är lite kort på 140-serien så lösningen med att flytta bak stolsunderedena är ju intressant.

En fråga. Vad är det för muttrar du använt till de nylackade fälgarna, är det kupolmuttrar?
skanke

Postby Robban R » 2011-11-13 23:49

Lackade i alla fall grillen helsvart nu till att börja med, och jag tycker att det blev mycket bättre. Den ser lite elakare ut nu, förut tyckte jag den såg lite grodaktig och enfaldig ut. Bilder:ImageImageImage
Och sist men inte minst, klubbdekaler var den ju tvungen att få också:Image
Ja-ja, nu får det räcka med bilder för den här gången. Nya kommer väl när det har hänt någonting av lite större intresse med bilen. Det som står först på tur är att kosta på den en 123-fördelare, eftersom jag har fått för mig att dom är bra, och eftersom min fördelare är väldigt glapp. Bilen går också lite ojämnt när man ligger på jämn gas, och den är även för snålställd och går bättre med lite choke. Men det känns inte meningsfullt att börja trixa med förgasaren innan man har fått ordning på tändningen. Så det är väl det till att börja med, ja och att få ordning på bromsarna förstås. Vilket jag befarar kan bli dyrt, så trimningsplaner och annat sånt kul riskerar att dröja länge innan det kan förverkligas. Om man inte har världens flyt och vinner på trav eller så. Men vafan, det får ta den tid det tar, och det är i alla fall skönt att man har blivit så pass gammal att man har förstånd att göra saker i någorlunda rätt ordning. I 20-årsåldern skulle jag ha trimmat den det första jag gjorde, bromsarna hade jag skitit i. Jag hade nog knappt ens bytt knutkorsen, ja jag hade nog trimmat den även om den inte var körduglig överhuvudtaget. :D

Så lite klokare blir man väl med årens lopp. Fast lite tråkigare också förstås. Som en toyota corolla ungefär.

Mvh

Robban R

PS

Såg att jag fått några svar redan innan jag skrivit färdigt allt. Är kanske lite för långsam. :D
Jonte: Tackar för uppskattningen! Det är Hammerite hammarlack, men jag har använt biltemas ibland också. Jag har läst en del dåliga omdömen om hammarlack, men har inte haft några problem med den själv, låt vara att jag inte gjort några riktiga långtidstest. En nackdel är ju att den inte kan målas över med någon annan typ av färg. Menar du att silikonet reagerar kemiskt med plåten på något sätt?
Skanke: Tackar till dig med. Jo det är kupolmuttrar från det förnämliga företaget Biltema. Jag hade egentligen tänkt köpa svarta, men dom var slut så det fick bli dom där. Och det blev väl inte så fel med blanka som jag trodde? Skall bara måla de rostiga hjulnaven också så blir det nog bra. Hammarlack blir det nog. (Jag vet att det inte är det mest seriösa, men det är ju så enkelt).
Robban R

Postby Robban R » 2011-11-14 00:11

skanke wrote:Ser ju inte så illa ut det där.

Håller med om att justermånen på stolarna är lite kort på 140-serien så lösningen med att flytta bak stolsunderedena är ju intressant.

En fråga. Vad är det för muttrar du använt till de nylackade fälgarna, är det kupolmuttrar?

Sorry, kom just på att jag skrev fel, det är inte kupolmuttrar, utan dom är bara en aning kupade just på skallen. Jag blandade ihop dom med några muttrar som jag har på corollan, och det skulle nog se bättre ut med såna.

God natt, nu väntar kojen innan kneget i morgon!

Robban R
Robban R

Postby Gunnar S » 2011-11-14 00:51

Hej Robban!
Kul att du hittat hit. Du har en trevlig bil där. Ska bli intressant med uppdateringar framöver. Smart detalj med stolsförflyttningen också.

Såg vidare att du hade trassel med ditt postande.
Jag brukar alltid skriva ett "manus" i Word eller anteckningar och om det ska skrivas långt så brukar jag spara vartefter.
I manuset lägger jag in bildlänkar och allt jag vill ha med. När jag är nöjd loggar jag in på forumet och klistrar in manustexten och postar i den tråd jag avser.

Sen, för att inte loggas ut så kan du markera i rutan som heter: Logga in mig automatiskt vid varje besök,
under din inloggning. Jag föreställer mig att du inte ska ploppa ur då.
Om man gör så slipper man sitta och traggla hela dagen och "falla ur" hela tiden.
:wink:

Stolsfästet... Är de bakre fästena sammanbundna under stolen, eller ser jag lite snett?
Medlem nr: 624
Gunnar S

Postby Amarace » 2011-11-14 01:21

Ratten satt original å 240 Turbo från 81 och kom på alla med servo 1986 och satt fram till 1988 (88b kom en ny ratt).

Blev också nyfiken på stolsinfästningen, har du satt fast bakre plattjärnet i golvet också eller? Annars måste det ju bli ostadigt?
Amarace

Postby Robban R » 2011-11-14 09:25

Godmorgon! Var tvungen att kika in här en liten sväng innan jag skall iväg och jobba, och mycket riktigt så fanns det ett par nya svar. Tackar Gunnar S och Amarace för responsen. Tackar speciellt för tipsen om hur man postar på ett enklare sätt, det kommer säkert att underlätta.

Stolsfästet tilldrar sig tydligen en del intresse. Finns det fler långskånkar i klubben kanske? Jodå, visst sitter plattjärnen fast i bakkant, annars skulle det ju bli väldigt intressant när man bromsade :D . Det främre järnet är bultat i plåtbalken som går under stolen, och de bakre järnen är mycket riktigt sammanbundna av ett tvärgående järn, från vilket det sitter två fästen ner till golvet lite längr in mot mitten. Jag hade först tänkt fästa de bakre järnen rakt ner ifrån ändarna, men plåtytorna på golvet var inte släta där. På det inre fästet skulle man då ha hamnat lite grand upp på kardantunneln, och dessutom rakt över bromsrören. Så det hade kunnat bli ännu mer intressant att bromsa om man inte hade tänkt sig för :D .

På det hela taget så är det långt ifrån någon perfekt design, utan kan väl ses lite grand som en prototyp, som nog kommer att modifieras en del så småningom.

Anade väl att jag skulle få veta allt om rattens ursprung, imponerande vilka kunskaper som finns hos folk här. Skulle egentligen vilja ha en mera kassisk 80-tals "postordersportratt", men den här duger tills vidare. Den passar förövrigt inte helt pefekt, splinsen är samma, men det är inte samma kona som på originalet. Men den verkar sitta bra ändå.

Mvh

Robban R
Robban R

Postby Gunnar S » 2011-11-14 13:15

Robban R wrote:Stolsfästet tilldrar sig tydligen en del intresse. Finns det fler långskånkar i klubben kanske? Jodå, visst sitter plattjärnen fast i bakkant, annars skulle det ju bli väldigt intressant när man bromsade :D . Det främre järnet är bultat i plåtbalken som går under stolen, och de bakre järnen är mycket riktigt sammanbundna av ett tvärgående järn, från vilket det sitter två fästen ner till golvet lite längr in mot mitten. Jag hade först tänkt fästa de bakre järnen rakt ner ifrån ändarna, men plåtytorna på golvet var inte släta där. På det inre fästet skulle man då ha hamnat lite grand upp på kardantunneln, och dessutom rakt över bromsrören. Så det hade kunnat bli ännu mer intressant att bromsa om man inte hade tänkt sig för :D .

På det hela taget så är det långt ifrån någon perfekt design, utan kan väl ses lite grand som en prototyp, som nog kommer att modifieras en del så småningom.

Mvh

Robban R

Image
Det finns faktiskt en medlem som gärna tillverkar saker i rostfritt.
Den där "stolsförflyttningsvarianten" skulle kunna göra sig i polerat rostfritt.
Jo, det är mest långsträckta gossar som bryter 140...
Gunnar S

Postby Robban R » 2011-11-14 23:42

Hej igen Gunnar!

Jo just så där ser det ut, borsett från att "tvärstaget" består av ett lika tjockt och brett järn som de andra, och att fästena ner till golvet består av två vinkeljärn, ca 4-5 cm breda. På undersidan av golvet har jag lagt stora brickor, men där borde man nog egentligen ha en rejäl förstärkningsplåt, så att inte hela härligheten kan slitas genom golvet vid en kraftig krock. Som jag sa tidigare, det är långt ifrån någon perfekt konstruktion. Det tvärgående järnet blir ju också ivägen för en eventuell baksätespassagerares fötter.

Sen så skulle jag också ha behövt göra de bakersta infästningarna mot golvet justerbara i höjdled, för stolen blev lite för bakåtlutad. Jag sitter helt okej när jag väl sitter där, men ramlar liksom ner i sätet när jag kliver i, och det blir även lite jobbigt att kliva ur. Fast en 140 vill man ju egentligen inte kliva ur, så det tar ju emot ändå :D . Skämt åsido så kommer jag nog att göra om det lite grand senare, men det finns annat som känns mera angeläget så det får vänta ett tag.

Vore kul om någon utvecklade en bättre lösning, och i ett snyggt material, för som sagt var; många är långa och skulle kunna ha nytta av en sån grej.

Mvh

Robban R
Robban R

Re: Fortsättning Robban R:s 73:a

Postby pvfreak » 2011-11-15 21:49

Robban R wrote:Lackade i alla fall grillen helsvart nu till att börja med, och jag tycker att det blev mycket bättre. Den ser lite elakare ut nu
Image

Den ser ju mycket giftigare ut nu. :lol: :lol: :wink:
Image

Medlem 2377 i Svenska Volvo 140-klubben
pvfreak

Postby Robban R » 2011-11-16 00:53

Tjenare PVfreak!

Jo regnumret är kul och har gett många kommentarer. Funderade förresten på att köpa en amazon med COW som regnummer, hade passat rätt fint eftersom jag jobbar som bonddräng :D .

Mvh

Robban R
Robban R

Postby Robban R » 2011-11-17 18:44

Har blivit förkyld, är hemma från jobbet och har då inget bättre för mig än att sitta och kolla runt på forumet. Borde väl gå ner i garaget och ta itu med några kärvande bromsok eller så, men det får vänta tills jag har piggnat till lite grand och inte riskerar att snora ner hela bilen.

Inget nytt har hänt med den, men eftersom jag är nyförälskad så kan jag ändå inte låta bli att belasta tråden med ett par bilder till. Igår fick den nämligen gå i lite nyttotrafik för en gångs skull, eftersom dom andra på jobbet hade tjatat om att få se den. Där fick den sen även transportera mig och grejorna ut i skogen där jag håller på och röjer för tillfället. Det var skitkul, för det är ju mycket såhär som man minns 140:isarna. Som slitvargar med röjsågar utstickandes ur bakluckan och liknande.

Det blev ett par extra pauser i arbetet bara för att det var så kul att gå och titta på den när den stod där i frosten och kalldimman. Annars tuffade den på utan bekymmer och startade snällt när jag skulle hem, fast det är trist att den går lite ryckigt och dåligt vid jämna hastigheter. Men det skall ju som sagt var snart åtgärdas.

Image

Image

Klädsel och accessoarer i fälgarnas komplementfärg matchar väl snyggt? :D

Image

Image

Sitter också och drömmer mig tillbaka till min förra 142:a som jag hade för ca femton år sen, och motorn som jag hade i den. En liknande motor som den skulle jag vilja ha i den här, och jag hoppas att jag kan få råd med det så småningom. Det var en nyborrad 8-bultad underdel med nya B21-kolvar och k-kam, och en fin 44/37-topp med styrstift mot insuget som på e-topparna, fast utan spridarhål (betyder det att det var en volvo original trimtopp?). Har för mig att jag bytte styrningar på toppen med hjälp av något domkraftsarrangemang. Vad jag minns klarare är att jag eftersom jag inte hade tillgång till sätesfräsar gjorde reduceringsvinklarna på fri hand med borrmaskin och slipstift!! Slipade sedan in de orörda men avsmalnade sätesytorna med pasta. En liten underskärning på ventiltallrikarna gjordes förresten också, likaledes på fri hand, med ventilen i en borrmaskin och slipstiftet i en annan. Visst är noggrant utfört bonnmek bland det roligaste som finns?

Förgasarna var SU hif6:or som jag efter att ha läst någon artikel fått för mig att jag skulle porta!! Så gjordes också, spjällaxlarna tunnades ut, och material karvades bort ifrån strategiska ställen. Hur mycket flödet ökade i dem vete fasen, men det var nog inte mycket, speciellt eftersom jag inte hade kamaxel för att skapa något större flöde än vad förgasarna gott och väl klarat av i originalskick :D . Den mest märkbara konsekvensen av det här portningsarbetet var att bilen blev hopplös att starta när den var kall. Jag fick jämt ha en startgasburk med mig för att kunna få igång den. Förmodligen berodde det på att jag hade varit och tafsat på något dumt sätt på de vassa kanterna på venturiklacken, där runt munstycket, och då troligen förstört någon turbulens som behövde finnas där. Jag tillverkade även egna trattar, hjälpligt tillknackade av kopparplåt som sedan hårdlöddes fast på tjocka plåtbrickor som skruvades fast på förgasarna. Dessa två små underverk gömdes sedan i luftfilter som tillverkades av två stycken insatsfilter till enkel strombergare, och tur var väl det för snygga var dom då inte trattarna, inte som dom man har sett här på forumet.

Men dom gjorde nog sitt jobb hyfsat ändå, för trots allt det där klåperiet med förgasarhalsarna så gick motorn riktigt riktigt bra. Råstark och fin, och förvånansvärt vass för sin låga trimningsgrad. Nu brukar ju såna här minnen kunna förskönas en del med åren, men 140 hästar tror jag absolut inte är någon överdrift (tänkte skriva 150, men sansade mig lite). Nu tycker jag i och för sig inte att toppeffekten är så intressant, på en gatbil som för det mesta bara körs lugnt är det mycket viktigare hur motorn går under 4-5000 varv än över. Så det är en snäll och råstark motor jag vill ha i den här bilen jag har nu, absolut ingen värsting.

Tråkigt nog så är det inte lika enkelt att få ihop en sån här motor nu som det var då, dels så har jag nu bara ett trångt litet hyreshusgarage där inte mycket mer än bilen får plats. På den tiden bodde jag uppe i norrland hos farsan, som hade ett skitstort före detta bussgarage på gården, med smörjgrop och allt. Sen är det ju också så himla mycket dyrare nu, och finns mycket mindre begagnade grejor att få tag på. Då fanns det ju grejer i varenda buske nästan gratis. I alla fall där uppe i norrland. Å andra sidan har jag i alla fall lite bättre ekonomi nu än vad jag hade då, så det jämnar ju ut sig en del.

Ja-ja, vi får väl se vad det kan bli, det är ju i alla fall en del annat att göra först. Nu är det i alla fall dags att sluta, och göra lite käk.

Mvh

Robban R
Robban R

Postby Gunnar S » 2011-11-17 21:16

Det där var riktigt trevliga bilder på en 142:a i sitt rätta element. Så där såg det fortfarande ut för sisådär 10-15 år sedan. Med ett stilenligt takräcke kunde röjsågen färdas nästan konungsligt. Brukar du kanske busa lite ibland och köra med hjälmen på och visiret nere? Borde kunna skrämma slag på vilken julgranstjuv som helst, efter skogsvägarna...

Trevliga minnesbilder du förmedlar, Robban. Det där ventiljobbet du beskriver måste väl anses som ett typexempel på "vedbodtrim". Dina erfarenheter kommer väl till pass på detta forum. Riktigt skoj detta. Har jag sagt Välkommen?
Härliga tider.
:)
Gunnar S

Postby Robban R » 2011-11-17 22:20

Tackar så mycket Gunnar!

Ha-ha, det har faktiskt varit julgranstjuvar just precis där! :D Jag skall nog ta och dröja mig kvar... Och när dom kommer så startar jag upp både B20:n och röjsågen, slår på helljuset och fäller ner visiret... :D :D :D

Förresten, när jag har dig på tråden, hur kan det komma sig att en bild har vuxit sedan jag gjorde inlägget Klart? Jag har överhuvudtaget svårt att få till det här med storleken på bilderna. Ibland funkar det och ibland inte, utan att jag förstår varför. Men det är väl trial-and error som gäller, som med trilskande gamla volvobilar.
Robban R

Postby Gunnar S » 2011-11-17 22:40

Det där med bilderna är jag inte riktigt haj på. Det du beskriver kan bero på ett gäng olika faktorer. Från bildtyp till den site varifrån du laddar upp till nån bugg i själva forumet. Bilderna ser i alla fall bra ut härifrån.
Gunnar S

Postby Robban R » 2011-11-17 22:47

Jaha, nu är den normal igen bilden! Då tänker vi inte mer på det! Man skall ju inte väcka den björn som sover :D .
Robban R

Next

Return to Showroom