Login

Login reminder Forgot login? | Register Register
Svenska Volvo 140-klubbens forum • Så va man igång igen...

Så va man igång igen...

Här kan du visa upp din bil. Renoveringsföljetonger eller bara uppvisning.

Så va man igång igen...

Inläggav deluxe » 2008-04-19 16:43

Hinkade ur den \"trimmade motorn som inte fungerade som den skulle\" i middags. Och flyttade över kamaxel o lyftare till Orginalmotorn istället.

Beklagar den dåliga kvaliten, linsen va rätt dammig.

Bild

Här har vi helvetes pyttagoran som orskat så mycke huvebry.

Bild

Oginalmotorn.

Bild

Plockade av sprängkåpan o rengjorde den rejält oxå. Det gummit som sitter över kopplingsarmen va helt slut. trilla av i bitar. nån som vet var man kan köpa nytt? Ja fick sätta en provisorisk bit mjuk-plast för att de inte sak flyga in en massa skit.

Bild

Ble rätt tomt hehe

Bild

Bild

Sprängkåpan rengjord och på plats

Bild

Denna gången kolla jag tänning innan ja stoppa i motorn..... :roll:

Bild

Lämnade orginaltopppen på planing i måndags. 2mm och 300:- fattigare.

Oljefiltret ska bytas.. :roll: blev lite buligt när jag försökte montera av det utan oljefiltertång. får väl ta till det gamla tricket med att slå en skuvmejsel rakt igenom de o skuva hehe

Bild

Kamaxeln som satt i orginalmotorn va rätt trött, hade gjort sitt för länge sen. Satte i en D kam istället.

Bild

Bild

Målafärdigt lite grejer som får torka tills imorrn, och tänkte hinka i den imorrn oxå om ja inte e för bakis.

Glömde momentnyckeln på jobbet så ja får väl dra till toppen på månda istället.
Volvo 145 deLuxe 71:a (finbilen),
Volvo Duett-Roadster (nyaste projektet) i full gång.

Plötsligt börjar ja tycka att mina stötfångare ser löjligt små ut.. suget efter att byta mot en -74:a börjar bli stort nu...

Bild]
Användarvisningsbild
deluxe

Inläggav Mac » 2008-04-19 16:46

Den kammen var rätt välanvänd ja :wink:
Mac
Användarvisningsbild
Mac

Inläggav Rogge » 2008-04-19 17:58

good work :) troligtvis ska vi starta 429an ikväll hos polaren :) om vi inte blir för fulla ;)
Volvo OneFourtyFive NineteenSixtyNine

Medlemsnr: 1945
Rogge

Inläggav deluxe » 2008-04-20 15:44

Såja...

Rätt bakis o rätt vingligt hehe. fick ta hjälp av käringa ett tag för att ja skulle få den rätt i. Men nu e orginalmotorn på plats igen. Så nu återstår de bara o koppla på lite småsaker, o spänna toppen. Ska försöka hinna det i dagarna. Man vill ju köra 140:a när det är fint väder. Och notera den splankans nya vattenpumpen. Ja tar inga risker den här gången....

Bild

Bild

Plötsligt börjar ja tycka att mina stötfångare ser löjligt små ut.. suget efter att byta mot en -74:a börjar bli stort nu...

Bild]
Användarvisningsbild
deluxe

Inläggav deluxe » 2008-04-25 20:40

Såja då hade man fått tummen ur röven..

Bild

Skruva ihop de sista i ettemiddas.

Bild

Men.... där e alltid ett jävla men.. :?

den funkar bra med nytt oljefilter o olja, vattenpump, termostat. Och gick som en vårvind.

men.. den går förjävla ojämt o det går inte att skruva ner tomgången... :roll:

samt att det är nått oljud som väsnas lite när man drar på. låter som en skallra typ.... är det spikningar? har D-kam o 2mm planad topp, annars orginal.

Nån som vet nått tips?

Bild]
Användarvisningsbild
deluxe

Inläggav NysoO » 2008-04-25 21:06

Kollat så den inte tjyvar luft vid insug / förgasare?

En ventilspelsjustering kan vara bra å göra. Tror inte det är ventilerna du har som en \"skallra\", men man kan aldrig justera en gång för mycket.
Volvo 142 -70 | safarigul
Bild
Användarvisningsbild
NysoO

Inläggav Ola O » 2008-04-26 13:25

Har du kommit ihåg de extra ringarna som man sätter i insugningsrören i toppen innan man monterar grenröret?
Kassör, Svenska Volvo 140-klubben

PV 544 B 11132, PV 544 D 11134, Amazon 1960/61, 1424951 W, 1421341 A, 244-411 E, V70 Bifuel -06, VW 1/11-60, VW1303S -73, Apollo Motorette Sierra -57, Puch Maxi -69
Ola O

Re:

Inläggav deluxe » 2008-04-26 21:17

Ola O skrev:Har du kommit ihåg de extra ringarna som man sätter i insugningsrören i toppen innan man monterar grenröret?

Jepp. dom sitter där dom ska.

Och tomgången fixa ja o rogge idag. Va choke spjället som låg mot gasen.

Och kom på orsaken till skallrandet oxå.

Det slog mig att det var precis samma ljud dök upp på min gamla amazon en dag.

Visade sig vara glapp i gas-spjället. och det "skallrade" vid gaspådrag under belastning.

Minnet e gott men kort.

Och med 98-oktan i tanken gick den som ett spjut. Nu går det ju att varva bilen mer än 3000v/m utan att det tar en förmidda :D Den nya kammen gjorde susen.

Tändningen är dock fortfarande lite orolig... :? Den går bättre, men inte helt rent, och fördelaren är skruvad så långt de går, så jag får nog flytta den en kugg.

Bild]
Användarvisningsbild
deluxe

Inläggav ulven » 2008-06-04 17:56

Oj så fint det blir när man målat en b20 :)

Fick du till tändningen?

Mvh.
Bild
Användarvisningsbild
ulven

Inläggav deluxe » 2008-06-06 00:34

Jepp. Har ställt den så högt de bara går för att minimera spikningarna. Är borta till 98% nu. Hörs bara lite svagt när man ger plattan i mattan uppför hallandsåsen :lol: Går som ett skott nu. Är lite orolig på tomgång bara när den e kall.

Har faktiskt kört mer med 145:an än både Z3:an o 850:n på sistone.

Den e riktigt trevlig o rolig att köra nu. Om man nu bara kunne få ner varvtalet lite.... Måste få tummarna ur o sätta i den där m41 lådan som ligger o väntar i garaget :?

Bild]
Användarvisningsbild
deluxe

Återgå till Showroom