Login

Login reminder Forgot login? | Register Register
Svenska Volvo 140-klubbens forum • Semesterbilen :) [Inte på gång igen!]

Semesterbilen :) [Inte på gång igen!]

Här kan du visa upp din bil. Renoveringsföljetonger eller bara uppvisning.

Semesterbilen :) [Inte på gång igen!]

Postby Rogge » 2007-07-21 19:59

ja då det inte händer alltför mycket just nu med min 142, så tänkte jag visa upp \"min\" blivande \"semesterbil\" 8)

en 145 från -69! - HGV is the shit :D

det är tänkt såhär. jag o flickvännen åker upp till morbror goran utanför sthlm den 6:e augusti, o jag fixar till denna, sen den 13:e aug. så åker vi till nynäshamn för att ta färjan till gotland och därifrån den 17:e så åker vi till oskarshamn och sedan hem till ängelholm, för att sedan dagen efter lördagen den 18:e åka ner till vallåkra :D

detta är ju iofs om jag hinner göra allt som måste göras på den innan vi åker till gotland. så det hänger på mej att göra allt detta. o tanken är, att om den blir klar, så lämnar vi min nuvarande bruks beemer i sthlm, och kommer ha denna som brukshäck tills vidare.

det som behövs göras är,
1. renovering av bromsar, räcker förhoppningsvis med att byta ut oken. o slipa bort ytrosten på skivorna med stålborste, men jag jagar bromsok för tillfället. ska till skroten på onsdag o kika, sen renovera hemma i vedbon, eller på jobbet.
2. byta vatten pump o returröret från värmepaketet
3. byta fronten och vänster framskärm.
4. allmän service (den är avställd sen innan 2000 om jag inte har fel) så tändelar, oljor o filter ska bytas.
5. besikta, försäkra o genomföra ägarbyte.

dessa bilderna är från den 25:e mars när jag sist va i sthlm o hälsade på morbror goran, samt va på seminariet \"ta hand om din volvo\"
Image
Image
Image
Image
Image
Bilderna är tagna av flickvännen Jessica. då jag är den som pumpar på luft i däcken :)

o som vanligt när det gäller mina objekt, så är de inte utan planer :) så, jag kan väl avslöja vad jag skulle vilja göra med denna.. B30+M400 vore SÅ fränt! :twisted:
Volvo OneFourtyFive NineteenSixtyNine

Medlemsnr: 1945
Rogge

Postby skrot klasson » 2007-07-21 21:52

är fränt med 145or.när du ska till gotland sväng för bi mej å garaget så kan vi snacka lite volvo :wink: har en b30 om d kan va nått?
skrot klasson

Postby Rogge » 2007-07-21 23:08

ja visst är det! :D de är skitballa

jo det skulle man ju kunna göra om där finns tid, men är du vaken runt 4 på morron då? vi tar färjan 4.50 på morron den 13:e

Rogge

Postby Rogge » 2007-07-26 21:40

va på skroten idag o fixade bromsok, skönt att man fick dem avskruvade, jag pallade inte själv :roll:

såg lite annat som jag ska införskaffa vid senare tillfälle, bland annat bw35 som satt i en 142, grill till 142an min i bra skick, plastskärmar till amazonen.. osv osv.

men har rivit lite i dom ikväll o de verkar helt ok, dock ska jag byta tätningar i sånt i framoken, det ena va inte så fint i tätningarna så jag byter på båda.. drog av en av 3 luftnipplar på det ena oket, så jag byter alla, lika bra när man håller på lixom

Rogge

Postby Overdriver » 2007-07-30 23:38

Ojoj.... då blir det 145:a meet snart då??
Plymouth Duster -73
Overdriver

Postby Rogge » 2007-07-31 00:32

ja det vore ju hett, karavan till vallåkra?

jag vill köpa ditt takräcke (du hade väl det på din va?) ;)

Rogge

Postby Rogge » 2007-08-02 10:37

nuså. nu är allt klart till bilen, jag har ju förberett allt som går i förväg..

dte jag har fixat är,
4st bromsok som är \"vedbodsrenoverade\"
nya bromsbelägg runt om
2 liter bromsvätska (passar på att byta den när jag ändå håller på o luftar)
luftfilter
soppafilter
oljefilter (Mann Ölfilter, biltema hade slut :?)
olja (10W-40 mineral bra elelr anus?)
tändstift NGK BP7HS (funkar väl med dessa på en A motor ist för 6or?)
målat returröret så fint rött
letat upp en fabriksny vattenpump i lagret hemma
letat upp en fördelare med shyssta delar i smidigare att byta.
letat upp en del balla dekaler som man har liggandes, inkl klubbloggan

det enda som är kvar är vattenpumpspackningssats som jag beställde från mekonomen nyss, de har den hemma inom.. samt skaffa mobilladdare o sånt med..

låda med delar
Image

Rogge

Re:

Postby Overdriver » 2007-08-04 16:20

Rogge wrote:ja det vore ju hett, karavan till vallåkra?

Ooooo så mycket pengar har du inte..... :P

Vi ska bara ner till Vallåkra på Söndagen å sälja lite överblivna delar på swapet.. får se om vi hinner in på området... Ska ju självklart åka 145:a dit om jag får ihop den.... ( Ska bara fixa bromsarna)
Plymouth Duster -73
Overdriver

Re:

Postby Rogge » 2007-08-04 19:40

Overdriver wrote:
Rogge wrote:ja det vore ju hett, karavan till vallåkra?

Ooooo så mycket pengar har du inte..... :P

Vi ska bara ner till Vallåkra på Söndagen å sälja lite överblivna delar på swapet.. får se om vi hinner in på området... Ska ju självklart åka 145:a dit om jag får ihop den.... ( Ska bara fixa bromsarna)

nehe.. illa då ju ;) jag jhade oxå planer på att sälja llite överblivna speed parts.. men får se hur dte bl,ir med det, kommer ju hem mitt på dan på fredan, sen får jag se o man drar till vallåkra direkt efter bjuvs burnisen på lördan.. så man är säker påatt komma in med 145 på söndan..

Rogge

Postby Rogge » 2007-08-07 14:02

så, då har man fixat en del med bilen hittills idag då.. visade sig va en del att svetsa i golvet på förarplatsen, golvet bakom och reservhjulsbaljan är lagom rutten samt att trösklar o sånt är mindre bra överlag.. men det tar vi pö om pö, ska dock laga upp golvet en del så den kan gå igenom bes.

men DÄREMOT så är balkar o sånt helt o fint :D väldigt skönt! har ägnat förmiddan idag åt att kika runt på golvet o katt rent o knäckt till en plåtbit som ska svetsas fast (så mycket lättare att få det bra med rätt verktyg)

vet ej om jag kan lägga upp bilder härifrån, men ska kika på möjligheterna senare, nu tvingar lilla gumman mej att åka o käka med henne :roll: sen ska jag slipa rent o börja fixa till så plåten kan svetsas fast.

övringt om bilen säger att det är en fin vit inredning, delvis mossgrön kaross som syndes på bilderna ovan, all el o sånt verkar funka det sitter en stereo i som är väldigt tidsenlig osv..

Rogge

Postby Rogge » 2007-08-09 10:00

Monologer är skoj!? :(

vad händer?

igår beställdes det bes tid. fredag den 10:e klockan 13.00. deadline är klockan 11, iaf man måste avboka tiden för att slippa betala hälften..

Det meckas för fullt, hela dagarna.. igår så svetsades golvet klart, grundades o kittades, sen så satte jag o flickan ihop inredning o sånt igen.. Jessica fick även äran att dammtorka inredningen, vilket hon gjorde helt frivilligt..

vattenpumpen byttes, o motorn startades, nu är den tyst, men tyvärr så läckte inte returröret, utan det var en frostplugg som gett sig av. så den måste bytas, ringde Robban S som inte visste var han hade sina pluggar, men han tipsade om en annan volvo verkstad som jag åkte till, men han hade bara 42mm o 46mm pluggar, jag behöver en 44mm.. o en kik i hansen racings katalog säger att det finns 1 3/4 pluggar där, o då skiljer det 0.02tum i diameter till pluggens fördel.. alltså knappt märkbart.. Goran åker förbi där idag o kikar.

så efter missödet med pluggen, så började vi riva bromsarna, o innan vi gick in igår kväll (tidigt i morse) så hade vi bytt båda oken fram, nu ska bara oken bak bytas, o ev kommer jag få tillverka nya rör för att jag byter från Girling till ATE ok bak.

bilder kommer sen när jag har tid att ladda upp dom.

Rogge

Postby ulven » 2007-08-09 10:56

Hej , fint jobbat.

ska du behålla färgerna på bilen?

mvh
Image
ulven

Postby Rogge » 2007-08-09 16:55

hej tack!

hmm färgerna vet jag inte, troligtvis blir den helt mossgrön.

idagh ar bromsoken bak bytts, systemet luftat, tändstiften bytts o vänster tröskel är delvis uppsvetsad. ska göra klart det efter maten, sen ska en ny frostplugg slås i, o motorn ska sättas ihop o ut o provköras samt köra in bromsarna..

så mekaniskt sett hinner jag nog, fråganb är bara om posten har hunnit med eftersändningen till småland där ägaren är just nu, bilen måste ju lixom ställas på först..

Rogge

Postby Rogge » 2007-08-10 08:44

så, då är bilen helt körbar, igår så fick jag ihop bilen igen, tog en tur ut o körde, bromsarna kändes ganska svampiga, o den tvekade lite när jag tryckte på lite, sen nästan hemma igen så dog den helt, soppatorsk trodde vi, knalla hem o hämta dunk med soppa, tanka o köra på starten, vill inte knacka på förgasaren, ville inte, osv fick till sist igång den o körde hem de sista 250 metrarna..

luftade bromsarna igen o hittade lite luft, nu kändes dom bättre, men fortfarande inte bra, såg senare att det va ett läckage vid slang/rör kopplingen på bakaxeln till vänster bromsok bak. bytte nippel o gjord ny kona o så var det tätt där, sen lufta o hittills är bromsarna bra!

sen dog den igen vid provkörningen, bytte förgasaren till en som har ställbart munstycke, hjälpte inte mycket, kom ner till badplatsen där dog den igen o det var lögn i helvete att få igång den, eller den gick på tomgång men dog när man gasade, kollade flödet från pumpen o det va inte som det skulle va.. tur att jag hade tagit med mej en soppapump hemmifrån. så Göran som kommit som undsättning fick åka till garaget o hämta pumpen medans jag skruvade av den gamla, o sen gikc den o går redit bra nu..

det är mest småfix kvar, ska fixa ena skyltlyktan bak, fixa jordning till pos ljusen fram, byta ett däck o röja ur den lite.. sen bes klockan 1300 i rinnse i sthlm, alla är välkomna de som är intresserade :D jag kommer va där iaf :) blankt papper blir det nog inte! men inte så många tvåor ändå, hoppas jag.. mest rost isf..

sen ska jag ta mej tid att lägga upp bilder on MASS när vi kommer därifrån..

Rogge

Postby ille » 2007-08-10 15:35

Cool bil! Hur gick bes?
ille

Postby Rogge » 2007-08-10 20:39

tack!

bes gick förhållandevis bra, 6 2or varav 5 på rost, en på fastsättningen av batteriet.. litet rost hål i en länkarm i framvagnen, trösklarna o reservhjulsbaljan, o infästning till en länkarm i bak..

Co på 4,6 gränsvärde på 5,5

bromsar 1,5 fram på båda o 1,1 o 1,2 bak..

det är lustigt med gamla bilar, den gick hur fint som helst från göran ute i färentuna in till rissne o bes o det är ändå 5 mil, o sen tillbaka till brommaplan, o sen dog den, får ingen soppa, troligtvis är det skit i tanken eller i ledningarna.. vi ställde bilen vid brommaplan efter att kört på startmotorn till en p-ruta, o sen inte till sivletto i stan.. o när vi skulle köra hem så kom vi typ till drottningholm, då dog den, fick stå ett tag o sen kom vi några hundra meter till.. då ringde vi göran som fick komma med soppadunk så vi körde den från en dunk på passagerargolvet o så funkade den.. ska tappa ur soppan o se om man kan komma till o rota runt i tanken lite o hitta skit..

men ett viktigt beslut har gjorts.. den kommer inte få gå till gotland.. den känns för lynnig för det.. här om man blir ståendes så kan man få undsättning från göran, vilket är hur skönt som helst, men det kan man inte få på gotland.. så den får stå här.. o så tar jag mej upp när jag har tid nån gång o svetsar rosten, byter trösklar o reserhjulsbalja o sånt.. o kör in den igen..

Rogge

Postby ulven » 2007-08-10 21:05

Klokt beslut :!:
Image
ulven

Postby ille » 2007-08-10 21:16

Det var väll en ok dom med 6 2or. Jag håller själv på med en 144-67 som varit avställd sedan mitten av 80talet, Den hadde liknande hyss som din för sig. Gick bra ett par km för att sedan dö. Höll på så ett bra tag men efter förgasar rengöring och ett nytt bränslefilter så går den klockrent.

Nåväl Lycka till med bilen.

Mvh
ille

Postby Rogge » 2007-08-12 15:08

ja, för att gha stått så pass länge så är det ett \"bra\" resultat.. trösklarna o baljan ska ju bli ekonomiplåt sen.. så då är ju 3 2or fixade, o sen ska batteriet sättas fast ordentligt så då är 4 st fixade.. göran har nog en länkarm liggandes som jag kan få, så då är ju den fixad med.. :D

men men, får se när jag får tid igen att åka upp..

nu kommer det faktiskt biler.. många bilder.. lägger upp alla, lika bra så.. det blir mycket golv o rost bilder, men det får ni nog leva med ;)

lite av grejerna som låg i bakluckan

Image

Image

Image

vit inredning i behov av tvätt..

Image

Image

i-brädan

Image

rost rost rost...

Image

Image

Image

Image

Image'

Image

Image

Image

Image

ny plåt i golvet.

Image

Image

Image

Image

Image

byte av vattenpump

Image

Image

Image

frostpluggen som läckte.

Image

bromsar

Image

Image

helhets bilder

Image

Image

Image

Image

Image

Image

garaget som jag höll till i Tack göran för lånet! se så fint jag städade efter mej ;)

Image

Tyvärr så är ju inte bilen fullt kör duglig nu, men jag kommer tillbaka o då jävlar! :twisted: :D

Rogge

Postby C Upp » 2007-08-12 18:36

Den var då riktigt röten i golvet. Bra att du är så duktig med svetsen då...

Den vita inredningen är ju ruggigt snygg när den är ren. Den ska du va rädd om.
C Upp

Next

Return to Showroom