Login

Login reminder Forgot login? | Register Register
Svenska Volvo 140-klubbens forum • Sista repan innan vintern

Sista repan innan vintern

Här kan du visa upp din bil. Renoveringsföljetonger eller bara uppvisning.

Sista repan innan vintern

Postby skanke » 2010-10-19 19:59

I helgen var det fint väder så då passade jag på att ta en sista sväng med 142:an innan vintern. Saltsäsongen har nu börjat här i stan och det passar inte gamla 140:or :evil:

Bilen är en 142 -71 som jag ägt sedan 2001 och den har väl idag drygt 13 000mil på mätaren. Lite speciellt är att den har de gamla framskärmarna, men de satt på tidiga -71:or.

Passade på att ta ett par bilder från utflykten. Nu är det väl bara att drömma om nästa körsäsong och i värsta fall får man väl gå ner i garaget och torrbryta lite om abstinensen blir för svår.

Image

Image

Image
skanke

Re: Sista repan innan vintern

Postby Björn Persson » 2010-10-21 10:42

Det va fanimej det finaste jag sett sen jag konfirmerades! :) Jättefin bil, du gör nog helt rätt som ställer in den över vintern.
Styrservo, kortspak och rullbälten är till för färskingar...
Björn Persson

Postby skanke » 2010-10-21 12:50

Det va fanimej det finaste jag sett sen jag konfirmerades!

:lol: :lol: Det var roligt sagt :lol: :lol:

Stockholm är nog en av de värre platserna i landet att köra bil i på vintern iallafall när det gäller saltandet. På E4:an/Essingeleden kan det saltas upp till 7ggr/dygn och någon har räknat ut att en bil som rullar i Stockholmtrafiken i snitt utsätts för 20kg salt på en säsong.

Jag har faktiskt en förstörd 142 -70 på mitt samvete :oops: Den brukskörde jag i 3 vintrar och efter det var den utom all räddning pga rosten och då var den ändå i ett ganska okej skick när jag köpte den.

142:an på bilderna var fin när jag köpte den, men lite rost var jag tvungen att fixa, bl a hela nederdelen av vä framskärm, lite rost i ett huvfäste samt två små hål nere vid stänkskydden bak.
Men jag vill helst inte laga någon mer rost på den bilen så därför kör jag bara på sommaren.
skanke

Postby tompa_1862 » 2010-10-22 09:16

Jag har haft lite svårt för de där Dunlopfälgarna tidigare, men jag ser ju nu hur snyggt det kan vara - jättefin bil! Det är dessutom så snyggt med en bil utan dragkrok!

Min bil, som saknat garage sen i mars, får förhoppningsvis tak över taket nästa helg. Hoppas bara att det inte blir snö och/eller halt för det är 20 mil dit!
tompa_1862

Postby skanke » 2010-10-22 12:49

Jag har haft lite svårt för de där Dunlopfälgarna tidigare

Dunlopfälgar har inte tillhört mina favoriter heller, och jag trodde aldrig att jag skulle sätta sådana på någon av mina bilar. Men ödet ville annorlunda.

Man kan väl säga att det var ett impulsköp, när jag fick ett erbjudande om att köpa ett set 5,5" så gick det inte att ståemot. Lite slitna var dom men kromet var okej och det var det som avgjorde. Centrumkåpor saknades så därför blev fälgarna liggandes under sängen.
Men funderingen fanns att sätta dom på -71:an. Det blir en snygg brytning med det svarta i fälgarna mot den vita kulören på karossen tycker jag. När sedan "Mr Stainless" tog fram nya centrumkåpor i rostfritt så var jag helt enkelt tvungen att sätta igång och fixa till fälgarna. Jag polerade, och lackade om de svarta partierna. Mycket slipande och många timmar blev det.

Tyvärr blir dessa fälgar ofta skeva, vilket var fallet med en av fälgarna, typiskt nog den som var finast, så då var det ju tur att jag köpte 4st till. I augusti förra sommaren var hjulen klara och de har suttit på bilen sedan dess.

Jag tycker dom passar bra på bilen även om dom inte är skitsnygga så är dom lite balla på sitt sätt.
skanke

Postby pvfreak » 2010-10-22 17:52

Hade dylika fälgar på min första bil, passade bra till den färgen också. :wink:
Bilden tagen 1978

Image
Image

Medlem 2377 i Svenska Volvo 140-klubben
pvfreak

Postby skanke » 2010-10-22 21:39

Kan bara hålla med, där satt dom som en smäck :D

Vilken nostalgibild :D

Tycker att dom passar på bilar med ljusa kulörer, och Safarigul kan nog räknas in i den kategorin.

Hur var det nu, satt fälgarna på när du köpte bilen, eller skaffade du fälgarna själv? Och minns du isåfall vad du gav för dom?
skanke

Postby pvfreak » 2010-10-25 12:42

Fälgarna satt inte på bilen när jag köpte den, tror jag gav 300-400kr för alla fyra.
Fick måla och putsa dem. Däcken däremot kommer jag ihåg, De gav jag 250kr styck för.
Klebér V10 GTS 185/70-15. Det var lågprofil på den tiden. :lol:
Har för mig att det var slang i de däcken.

Kolla tråden:
viewtopic.php?f=19&t=1066
Image

Medlem 2377 i Svenska Volvo 140-klubben
pvfreak

Postby skanke » 2010-10-25 13:50

Kul, tackar för infon :D

Klebér V10 GTS 185/70-15. Det var lågprofil på den tiden.

Tänk vad utvecklingen(?) går framåt, idag är det svårt att hitta däck för 15" som är 185 breda med profilen 70. Finns väl bara en eller två däcktillverkare som har det. Jag nöjde mig med 185/65 15 på mina Dunlopfälgar. Dom fyller kanske inte riktigt ut hjulhusen.

Ofta blir man tvungen att ha slang i däcken när man kör med dessa fälgar pga att det inte är tätt runt nitarna som håller ihop fälgbanan(stål) med aluminiumcentrum. På dom fälgar jag har sett så verkar det som om det har legat någonform av tätningsband över nitarna. Så tätningsband eller slang får man räkna med att man kan behöva. Mina håller dock luften ännu så länge utan vare sig tätningsband eller innerslang.
skanke

Postby Robban » 2010-10-30 08:37

Jag vet att SEAG-däck har däck med 70 profil som har rätt utseende som iallafall jag gillar till bra priser.
Nu har du ju nya och det lär väl ta ett tag innan dom är slut...;)
If you are a Buddhist, you go to Tibet.

If you're a motorhead, you go to Bonneville.
Robban

Postby skanke » 2010-10-30 17:19

Den här gången tog snålheten överhanden och 185/65 däcken kostade under hälften av vad 185/70 däcken skulle kosta. Men visst dom hade såklart passat bättre på bilen, men det får väl bli nästa gång istället :wink:

Till min 144 GL -74 som jag skall ha 5,5" fälgar på har jag däremot köpt Vredestein 185/70 15" däck hos SEAG och det kommer bli kanon på bilen:D
skanke

Return to Showroom