Login

Login reminder Forgot login? | Register Register
Svenska Volvo 140-klubbens forum • Volvo 142 -68

Volvo 142 -68

Här kan du visa upp din bil. Renoveringsföljetonger eller bara uppvisning.

Volvo 142 -68

Postby montage » 2010-09-21 22:03

Detta är mitt "vid sidan av" projekt. Bilen är en 142:a från 68 som endast gått knappa 14000 mil. Knappt inkörd :wink: . Jag har ägt bilen i cirka ett år men har endast hunnit börja riva i bromsarna.

Drömmen är att få bilen till en "finbil". Men det endast om ekonomin tillåter. Mål nummer 1 är dock att få den genom besiktningen vilket borde gå då jag fått ordning på bromsarna.

Här kommer lite bilder:

Otvättad och uppallad.
Image

Image

Relativt oskadd interiör. Biltema ratten kommer ryka för att byta plast med en originalratt jag har liggandes.
Image

Kuriosa.
Image

Denna skylt sitter på vänster sida om förarstolen. Antar att det är första ägaren.
Image

Huvgångjärnsinfästningarna har någon gång blivit lagade. Behövs snyggas till lite. Image
Image

Bilen har sina skavanker. Lite varstans finns det bucklor och fläckar där det penslats på färg på bilen. Som här t.ex.:
Image

Och här (syns kanske inte så bra på bild):
Image

Detta är den värsta rosten på bilen (bakre vänste balja):
Image

En ny balja täcker mycket:
Image

Men inte allt:
Image

Påbörjad genomgång av bromsar.
Image

Två av dessa ok fick jag med vid köpet av bilen. Har t.o.m originalfärgen kvar och verkar jätte fräscha i övrigt.
Image

I behov av byte?
Image

Som tur är har man beställt nya tätningar.
Image

Det var allt jag hade att bjuda på hittills.
montage

Re: Volvo 142 -68

Postby bodda » 2010-09-22 18:36

såg ju riktigt fräsch ut :D du kanske ska slå en
titt under skärmen så inte det sitter gammla rester kvar av
huvgångjärnet så de inte har lagt det nya på det gamla :?
inte så lätt o se på ett foto i o för sig men det såg mystiskt ut
144 67års pv62 64 duett66 dodge aspen77 golf 96 monarped 64,flinta,auto 145 express73 ford customline 56
kadett66 67
bodda

Postby skanke » 2010-09-22 20:55

Ser ju helt okej ut. Dom är ju charmiga när dom ser så här pass orörda ut. Och den har ju en del roliga detaljer, H märket på panelen och det gamla skattemärket plus originalfront och huv.

Sedan kan jag inte låta bli att kommentera ägarbrickan. Det är nog lite av en tidstypisk utrustningsdetalj. Det verkade vara ganska vanligt att ägarna satte dit en bricka med namn och titel. Man kan ju idag undra lite över varför? På den tiden dessa bilar var nya var det fortfarande viktigt med titlar och det skulle gärna stå på dessa namnbrickor. Stadsingenjör, Byrådirektör, kamrer etc hör man inte talas om så ofta nuförtiden.
skanke

Postby montage » 2010-09-22 23:22

bodda wrote:såg ju riktigt fräsch ut :D du kanske ska slå en
titt under skärmen så inte det sitter gammla rester kvar av
huvgångjärnet så de inte har lagt det nya på det gamla :?
inte så lätt o se på ett foto i o för sig men det såg mystiskt ut

Kul att du gillar den! Ska ta en titt inunder och kolla läget nästa gång jag besöker bilen.

Har idag fått på det främre oken men de bakre visade sig ha för små bulthål så de har borrats upp och ska snart ta plats på bilen.

Visst är det lite roligt skanke med de små detaljerna. Det är det jag gillar med bilen att det är så pass orörd. En oslipad diamant :)
montage

Return to Showroom