Login

Login reminder Forgot login? | Register Register
Svenska Volvo 140-klubbens forum • Volvo 142 -73 etanolturbo

Volvo 142 -73 etanolturbo

Här kan du visa upp din bil. Renoveringsföljetonger eller bara uppvisning.

Volvo 142 -73 etanolturbo

Postby optimus » 2006-11-20 18:20

ska väl kanske lägga in en tråd här också för att göra de hela lite officiellt

bilen är en 142:a från 73 som jag fick när jag var 16 år gammal... farsan tyckte att ja behövde lära mej meka lite själv och den kostade hela 700 kr!

bilen har väldigt lite rost trots sina nästan 33000 mil och jag satte igång med att byta skärmkanster och slipa bilen för jag ville lacka om den.

Image

såhär såg den ut när ja börjat slipa den.

som tur så känner jag en lackerare som hjälpte mej med slipgrunder och tips så karossen blev riktigt rak och fin förutom en bögel på huven som jag ser varje gång jag sätter mej i bilen och de är sol ute!!! :evil:

iaf så var man fattig på den tiden me när ja fyllde 18 så var bilen iaf lackad och hade fått nya fälgar.

Image

efter detta så blev man ju intresserad av trimning och man lär av sina misstag... blev lurad och hade problem att få den att gå bra men fick dit en planad topp,r-kam ,extraktor ,dellorto 40 och ett lättat svänghjul så den gick ganska bra trots att blocket var slut.

sen har de inte hänt mycket på 2, nästan 3 år pga skola, lumpen och en resa till australien och asien.

nu så är man dock hemma med nya krafter och lite pengar har börjat rulla in precis till att jag blev less på dessa jävla förgasare!

Image

började plocka isär bilen medans ja drömde om en b20 turbo som gick på etanol. sagt och gjort så spånar jag nu på min första turbomotor och dessutom på etanol så de ska bli spännande.

undrar hur länge den håller innan den rasar hehe :wink:

konceptet är inte helt klart men de här är iaf vad ja funderat på till att börja med.

b20 block orginal, totalt renoverat

k-kam

ståldrev

lättat svänghjul

e-topp något portad men orginal ventiler

adapter på orginal grenör

hemmabyggt insug och ic

MS II v3.0

T04 turbo

Image

e-toppen som fått ny färg och ska få nya ventilstyrningar

Image

turbon, en t04... kanske nån på forumet som känner igen den :D

Image

kapade bort den rost som fanns vid motorrummet igår... dock ett problem, har varken svets eller en svetsare.

tog problemet i egna händer så snodde grannens svets medans han sov! :D

sen fick man lära sej att svetsa... har gått nån grundkurs i svets på gymnasiet men den har man supit bort. efter flera timmars slit så var de här resultatet och jag är faktiskt riktigt nöjd med tanke på att ja inte hållit i en svets på 3 år! kanske inte har tummen riktigt mitt i hande iaf!

Image

såhär ser då bilen ut efter dagens arbete. ska nu börja slipa resten av motorrummet och innan lack ska grenröret byggas också.

Image

den pulverlackade tanken. me tanke på resultatet måste jag nog slita ner fram och bakvagn och pulverlack dom också :D

ja de var allt för mej idag. har skrivkramp nu men får väl försöka uppdatera här när de händer saker! :lol: :lol:
satan i gatan va de går!
optimus

Postby Bosse » 2006-11-23 11:59

Snyggt, nu har man åter fått inspiration :D fast det blir ingen turbomotor för min del, bara lite andra grejer.....
Medlemsnr: 2152

Volvo V70N 2.4T 03 nu 17800 mil
Volvo 142 DL 71` 25336 mil
Bosse

Postby Berra » 2006-12-25 02:55

kul bygge :) kommer följa med iver så kanske det börja klia i ens egna händer en dag!.. mkt bilder å info vill vi ha :D

// Berra
Berra

Postby Luddfig » 2007-01-25 20:29

Nå hänt nått nytt? UPPDATERA :twisted: :lol:

//Ludde
Luddfig

Postby optimus » 2007-02-18 23:59

måste väl uppdatera lite då... har dock inte hänt så mycket pga att ekonomin är nästan körd i botten :?

har iaf målat å slipat och knåpat på lite småbitar!

Image

Image
satan i gatan va de går!
optimus

Postby rallykalle » 2007-02-19 11:41

Dock lär jag säga att du har helrätt färg :)

Har samma på min 69:a!
rallykalle

Postby optimus » 2007-03-01 00:11

ja då har man slitit lite till i garaget...hann dock inte klart allt jag ville ikväll då jag fick slut färg!!

har stått och slipat framvagnsdelar med roterande stålborste i sinne för att gubbjäveln som hade bilen före tyckte de va kul med underredsmassa på framvagnen!! Evil or Very Mad

nu är de mesta klart men varje liten pinal är dock inte målad då den ska isär sen när jag får tag på nya bussningar på nått sätt.

Image

Image
satan i gatan va de går!
optimus

Postby Widen » 2007-03-01 17:26

Snyggt ,Bra jobbat :D

mvh
Volvo 142 -70 Safarigul nr:100
Volvo 142 GL -71 Guldmetallic Nr:105

http://www.garaget.org/Widen
Widen

Postby optimus » 2007-03-11 21:00

ja nu har man inte varit så produktiv igen på ett tag men nått har jag fått gjort iaf!

hade hjälp av den galne professor jens idag (bakis) som skruvade i allt han såg och klämde diverse lämmar i saker :lol:

galne professor jens har hittat ett oljetråg med retur från turbo som han skruvar på.

Image

våran fina motorlyft(egentligen en pensionärslyft men de duger!)

Image

motorn på plats och jens ger 2 tummar upp trots att han lyckats klämma sina tummar :lol:

Image

nu har mina rör till grenröret kommit också men då har killen som ska fixa flänsar pajjat knäet så jag kansk får tag på dom om en vecka eller längre Crying or Very sad

å jag som nu var så peppad på att bygga grenrör och hänge dit turbon också!

klart slut för idag!
satan i gatan va de går!
optimus

Postby parbring » 2007-03-13 21:57

Hehe, jag har inte tänkt på det föränn nu, men den verkar ju vara baserad i Skellefteå den här kärran, så då får jag kanske se den till sommaren/våren. :)

Verkar ju gå framåt i vilket fall.
- - -
parbring

Postby optimus » 2007-05-20 00:48

dags för en liten uppdate igen, längesen sist!!!

idag blev grenröret äntligen klart och de har provmonterats.

ska börja på downpipen snart, ska bara skära ut flänsen först och köpa lite mer rör. Very Happy

på måndag ska jag åka och se hur mycke vill råna mej för flänsar och rör till insuget...vill ha de i rostfritt men vi får väl se hur de går. kanske blir plåt om ekonomin sätter stopp.

Image

Image

Image
satan i gatan va de går!
optimus

Postby b20 » 2008-02-21 20:50

Fränt bygge :D

Har du gjort nåt på sistonde????
Old volvo's never die they only go faster!

Volvo 144 1970
b20

Postby optimus » 2008-04-13 19:09

var nu riktigt lägesen jag uppdaterade, tyvärr så har de inte hänt så mycke då jag nu har ett jobb som gör att jag pendlar mycke och inte är hemma mer än 1 gång i månaden :(

å andra sidan så är det ingen brådska så jag gör vad jag hinner med.

har nu dom två senaste gångerna jag varit hemma fixat med fuelrail och även gjort klart alla delar till insuget som till veckan kommer att skickas på tiggning.

Image

Image

Image

Image
satan i gatan va de går!
optimus

Postby bonden racing » 2008-04-18 12:55

riktigt häftigt! men ska du inte ha annat grenrör? ser inte ut att vara så bra flöde i den där konstruktionen.. men jag förstår nog inte så mkt :lol:

lycka till iaf! mvh david
bonden racing

Postby optimus » 2008-08-19 23:51

kan väl slänga in en bild på de lilla som hänt i sommar.

insuget är nästan klart nu...lite planslipning kvar. har nu byggt ihop hela fronten igen så bilen ser vettig ut.

har köpt ic och byggt dit, mycke mer blev de inte på den här semester då jag hade ett annat projekt också + att jag köpte mej en cab :D

Image

Image

Image

Image
satan i gatan va de går!
optimus

Fy fan

Postby Lokens » 2008-12-21 22:47

Du/Ni kan bygga!Måste tacka dig för ditt jobb du gör me bilen!!!ser ut att bli hur nice som helst!!!pensionärslyft jo ja tack!!Ja har själv använt sådant när ja lyft ut 4banger ur A-fordar!...Tack
*Rust is not a crime*

142 år1969 rejser

Amazon år1966 custom

Duett år1961 brukis
Lokens

Return to Showroom