Login

Login reminder Forgot login? | Register Register
Svenska Volvo 140-klubbens forum • Volvo 142 DL 72' Efter 20 år

Volvo 142 DL 72' Efter 20 år

Här kan du visa upp din bil. Renoveringsföljetonger eller bara uppvisning.

Volvo 142 DL 72' Efter 20 år

Postby AxelDL » 2010-09-08 00:53

Halloj!

Jag är ny här på forumet, men tänkte visa vad jag har!

Den här bilen köpte min käre far för ungefär 25 år sen, som ett litet projekt. Svetsa rost och göra till en bra bruksbil.
Men desto värre fick han 3 ungar. Tiden till att skruva bil försvann och bilen blev stående...tills en av hans söner (jag då) fick för sig att få körduglig på nytt!

Bilen är då en 142:a av årsmodell 1972 med B20a. Har rullat straxt över 24.000 mil.

Bilen har varit avställd och stått ute i hörnet av parkeringen hemma sedan 1991, samma år som jag föddes... :roll:
Image

Lite rost på ena balken under till, fönstervevarna sönderrostade, bromsoken fram totalförstörda av rost,
kardanen låg i baksätet, huven var sne och rostig (därför är den utbytt mot en blå) osv.

Efter att monterat kardanen, demonterat bromsoken fram, bytt tänddelar och olja testade jag att polera lacken.
Fyra nyanser av rött blev det. Det blir nog en omlackering till slut ändå...

Image

Det var 30% rabatt på ÖoB så jag slog till på ett par hela (inte Hella) extraljus av märket NBB, svensktillverkade faktiskt. Blev förvånad av kvalitén.

Image

Det som är kvar att göra till en besiktning:

-Fixa tutan
-Bromssystemet, har ett nytt ok fram, väntar på det andra
-Svetsa på nya skenor till fönstervevarna
-Hjul
-Den lilla rosten som finns under.

Framtidsplanerna!

-Ny lack
-Ett par fina fälgar kanske?
-Köras med såklart :)

Tack för mig så länge. Kommer lägga upp bilder efterhand!
AxelDL

Re: Volvo 142 DL 72'

Postby Rogge » 2010-09-08 07:41

Ser ju helt klart trevlig ut :)

om den har stått så länge så rekomenderar jag dej att byta bromsrör och slangar med, just för att vet att det är fräsht :)
Volvo OneFourtyFive NineteenSixtyNine

Medlemsnr: 1945
Rogge

Postby skanke » 2010-09-08 09:11

Kul att du ger dig på att fåigång farsans gamla bil.

Fantastiskt om allt funkar efter en så lång tids stillestånd utomhus.

Men precis som Rogge var inne på så är det en god idé att byta bromsslangar när du ändå håller på. Sedan kan det också vara bra att kolla funktionen på handbromsen. Lederna ute vid hjulen brukar rosta ihop ordentligt när de inte används, så där skulle jag nog ta isär och kolla upp funktionen samt smörja upp allt så att det går lätt.
skanke

Postby AxelDL » 2010-09-08 11:14

Tack :).

Bromsslangar har jag köpt! Dom som satt på såg inte så värst roliga ut.
Jag har fick byta soppapump och ställa in brytarspetsarna för att den skulle starta, sen gjorde jag en lite service på motorn som jag skrev med bla ny fin olja+filter samt alla tänddelar. Startar och går finare än min 244 ;)

Men annars har jag bytt 2 glödlampor, hel/halvljus relät och nu är fönstervevarna och bromssystemet på tur. Det är väl dom komponenterna som inte riktigt har klarat av alla år.
AxelDL

Postby AxelDL » 2010-09-14 11:40

Så där! Nu är ett stort problem åtgärdat!

Har hållit på med fönsterhissarna nästan hela går dagen. Ingen dans på rosor direkt.

Såhär såg det ut nere i dörren. Typ som en maracas.

Image

Jag åkte till en plåtverkstad som håller på med hängrännor och dylik och köpte 2 nya skenor för 50 spänn. Killen som knäckte till dom hade
samma problem på sin jänkare så han visste vad det handlade om :)

Gammal skena - Ny skena

Image

Jag fick tjuvkika på mammas 142:a och se hur det skulle va eftersom det var dom enda måtten jag hade att gå på.

Image

:shock:

Image

Det blev två omjusteringar på båda hissarna. Så skicklig är jag inte så jag lyckades matcha rätt med en gång ;). Det är lite geometriskt tänkande.

Eftersom den delen som är markerad inte existerade ifrån början så hittade jag några kvarlevor ifrån en fönsterhissmekanism från en 242 och fick skarva ihop det med dom delar jag hade. Tur att någon kom på svetsen :).

Image

Just nu är dom "rikligt" grundlackade så det inte ska uppstå samma fenomen på nytt!

Image

Såhär gör man för att hålla rutan uppe :lol: . Det ser aningen bondigt ut...

Image

Jag hittade även en bild på hur den verkligen såg ut när jag började med den! Grön och fin ;). Just då plockade jag bort bromsarna.

Image

Dom åtgärderna jag handskas med i dagsläget är:

-Fönsterhissarna/skenorna monteras efter en omgång lack.
-Lösa mysteriet med tutan
-Byta packningarna i förgasaren
-Vänta på mitt broms-ok :roll:...

Tack för mig
AxelDL

Postby Znixer » 2010-09-15 21:39

Nämen titta en så trevlig kärra, och trevligt med projekt också 8)

Uppdatera med många bilder när du gör något nytt :wink:

Mvh
Znixer

Postby AxelDL » 2010-09-20 18:17

Hallå hallå!

Nu kommer det lite bilder.

Gjorde rent solskydden från mögel. Det blev en salig skillnad mot tidigare. Med hjälp av en borste, lite vatten och någon droppe JIF (som man använder i badrum och dylik för att få det rent) blev det kalas.

Image

Såhär ser det ut i nuläget. I kupén ser det kaotiskt ut, men det pga att dörrsidorna är demonterade. Det skall bli ordning när fönsterhissarna kommer på plats :) . Håller på med signalhornet också.

Image

Den här bilden behöver ingen förklaring.

Image

Den har skall också monteras.

Image

Motorutrymmet. Plåten vid kylaren ligger i garaget :wink: . Motorn går som en klocka :)

Image

Spolarvätske pumpen var ur funktion, men farsgubben hittade en pump ifrån hans gamla 245. Passade "bolt on" :wink:

Image

Ajöss med startkablar! Inskaffade ett nytt batteri :) .

Image

Extra bild på min 244:a också 8)

Image

Allt från mig!
AxelDL

Postby AxelDL » 2010-12-17 00:03

Nu är två av dom stora punkterna klara på projektet innan besiktning.

Bromssköld, bromsbelägg m monteringssats, klammer till brömsrören på bakaxeln renov.sats till oken bak.
Image

Måste ju lacka det som byts ut så jag kommer ihåg vad som är nytt ;).
Fick ju såklart skölden till HÖGER bakhjul, så istället för att åka och byta fick det bli konvertering med svetsen.
Image

Kolvarna till ett av bakoken.
Image

Nyrenoverade ok, samt nya brömsrör.
Image

Nya ok fram! Fick min andra ok efter två månader :D . Bytte självklart bromsslangarna också!
Image

Ute och provkör. Något som inte stämde. Dålig bromsverkan och svampig pedal efter mycke luftning... :(
Image

Då fick man investera i lite nya komponenter. Upptäckte senare att huvudbromscylindern läckte.

Mekonomen hade bara 7 stycken kvar i hela Sverige. Nu har dom bara 6 ;). Japp, den var dyr...
Image

Utbyte av bromsservo.
Image

Har monterat nya den nya huvudcylindern och det nylackade servot som satt på min morfars 142 fr. 74. Fick byta staget som går till pedalen.
Pappa har sparat ihop mycket intressanta saker på garageloftet :).
Image,

Fick den här av "svärfar". Jävligt användbar :).
Image

Image

Tråkig bild... Troligtvis vet väl alla vart på bilen det här fotot är taget, men för de som inte vet, så är det balken under undertill som är bl.a är växellådsbälkens infästningspunkt.
MEN(!), det är dock fan det enda som behövs svetsas. Annars är det bara lite ytrost :)!
Image

Det som inte är bild på är det (halv) nya avgassystemet. Köpte ny en halvsats och downpipen kommer från morfars 74:a också (även den fans på garageloftet ;)). Sen är tutan fixad också!

Men nu är i alla fall bromsarna som dom ska! Det är jag jävligt glad över :D!

Kvar att göra till besiktningen är rost, fönstervevar och ett par lagliga hjul.

TO BE CONTINUED ;) .......
AxelDL

Postby ahl_86 » 2010-12-17 00:30

Kul med lite uppdatering och nya bilder. Skönt att det inte verkar vara så mycket rost också :)

Lycka till med besiktningen :)
Volvo 142 -68 Finbilen
Vovlo 142 -73 Renoveringsobjekt
Volvo 142 -74 Bruksbilen
ahl_86

Postby skanke » 2010-12-17 09:12

Kul att det går framåt för dig och att det inte verkar vara så farligt på rostfronten :D

Jag måste fråga. Kolvarna till bromsoken ser väldigt blanka och fina ut, är dom i rostfritt stål?

Frågar eftersom jag minns att det fanns(finns?) en firma som sålde kolvar i rostfritt till 140-serien. Men jag kan inte komma ihåg vad den firman heter :?
skanke

Postby jonte » 2010-12-17 09:50

kul att se bilen få nytt liv,många som står så länge hamnar på skrot i stället,
otroligt att den inte tagit mer skada av att stå så länge :) lycka till med besiktningen
volvo 144a 72 sommar bilen
volvo amazon 67a,sommar,bruksbil
volvo s40 2,0t-04 bruks

jonas suppleant
140 klubben
jonte

Postby Volvo1968 » 2010-12-17 10:50

Trevligt! :) Minns denna från garaget, tror jag kommenterade den med ;) Kommer nog bli en pärla!
Volvo 142 1968, färgkod 98 och vit galoninredning
Volvo Amazon 1961, (var en gång)färgkod 73, Under renovering!
Volvo Amazon 1967, (var en gång)färgkod 46, kommande renovering!
Volvo1968

Postby AxelDL » 2010-12-18 16:01

ahl_86 wrote:Kul med lite uppdatering och nya bilder. Skönt att det inte verkar vara så mycket rost också :)

Lycka till med besiktningen :)

Ja, det är kul när man kommer framåt och det går bra :).

skanke wrote:Kul att det går framåt för dig och att det inte verkar vara så farligt på rostfronten

Jag måste fråga. Kolvarna till bromsoken ser väldigt blanka och fina ut, är dom i rostfritt stål?

Frågar eftersom jag minns att det fanns(finns?) en firma som sålde kolvar i rostfritt till 140-serien. Men jag kan inte komma ihåg vad den firman heter :?

Tack :).
Kolvarna i fråga har jag ingen aning om :?. Dom kolvarna satt som sagt i oken bak som jag enbart köpte renoveringssats till och inga kolvar.

jonte wrote:kul att se bilen få nytt liv,många som står så länge hamnar på skrot i stället,
otroligt att den inte tagit mer skada av att stå så länge lycka till med besiktningen

Ja, precis :). Jag har velat göra i ordning bilen sen jag var liten, men då hade man varken pengar eller kunskap.
Pappa brukar också vara med och skruva ;).

Volvo1968 wrote:revligt! Minns denna från garaget, tror jag kommenterade den med Kommer nog bli en pärla!

Jo, den ligger nog på garaget också. Efter besiktningen skall den få en ny lack, då har man ju två år på sig ;).
AxelDL

Postby Gunnar S » 2010-12-18 23:11

Trevligt objekt.

Kom att tänka på att du verkar ha haft en rätt bra uppväxt.
Med en mamma som har en egen 142:a som du kan kolla detaljer på, osv...
Hoppas inte rosten käkat upp allt innanför trösklarna bara.
Medlem nr: 624
Gunnar S

Postby AxelDL » 2010-12-19 18:02

Gunnar S wrote:Trevligt objekt.

Kom att tänka på att du verkar ha haft en rätt bra uppväxt.
Med en mamma som har en egen 142:a som du kan kolla detaljer på, osv...
Hoppas inte rosten käkat upp allt innanför trösklarna bara.

Jo då!
Ibland har man en viss förmåga att bara skruva loss saker utan att riktigt memorera hur det satt, så då är den bilen guld värd.
Samt kolla upp hur saker ska se ut om det inte existerar.

Förhoppningsvis är det lugnt innanför trösklarna. Den har varit redigt uppsvetsad en gång i tiden, men det kan alltid börja rosta igen.
AxelDL

Postby AxelDL » 2011-02-05 21:22

En liten extrabild som jag tog häromdagen. Var ute och motionerade 142:an på en mindre väg, väldigt nära där jag bor.

Bilar mår inte riktigt bra av att stå stilla. Sen ökar det självklart motivationen för projektet, när man är ute och bara drömmer!

Fyy för 240 plåtfälgar! Det är som sagt bara tillsvidare.
Image

Jag har även bytt avgassystemet. Kommer en liten bild på de. Tänkte först snåla som satan och bara byta sista dämpen, men det blev lite seriösare.
Lackade gren/insugnings-röret, bytte mellan röret till ett fräschare och en ny halvsats.

Image

Har hittat en varvräknare som jag funderar på att installera.

Image

Sen så hittade jag ett lackpaket:
http://www.jarbofargochlack.se/se/art/l ... idlack.php

Någon som vet iaf det är något bra? Jag har hört lite med dom lokala lackfirmorna. Dom tar c:a 15-18 000 kr för en omlackering.

Det betyder ju att man kan köpa upp mot 8 lack-kit för dom pengarna. Då har man alltså 8 gånger på sig innan man går back på lackpaketet.

Man måste väl lära sig och lacka efter 8 omgångar iaf :P.
AxelDL

Postby Robban » 2011-02-06 09:45

Fin varvräknare!
En riktig 140 tillbehörsvarvräknare!
De brukar gå för en 1500kr om de är skapliga...
If you are a Buddhist, you go to Tibet.

If you're a motorhead, you go to Bonneville.
Robban

Postby Volvo142GT » 2011-02-07 20:48

AxelDL wrote:
Image

Detta ser verkligen tråkigt ut! Lycka till med lagningen. Har du kollat hur långt rosten har grävt sig fram i balken? Kan rekommendera dig kapa balken ur en skrotbil med fräsh bottenplatta, då kommer besiktningsgubbarna aldrig se att det är lagat då passformen är garanterat.
Motorer utan turbo.....suger!
[img:30a2f98q]http://i232.photobucket.com/albums/ee320/Volvofiel_robert/GTklein.jpg[/img:30a2f98q]
445 '58 / PV544 '62 / 142 GT '69 / 855 T-5R '95 / V70XC '99 / V70R AWD '99
SMV 12 Lyx '66
Volvo142GT

Postby skanke » 2011-02-07 22:07

Säg inte det. Det var ju en poppis uppdatering på -80talet och 240-fälgarna är nästan ett originaltillbehör :wink:

Har själv alltid tyckt att 140-serien ser bättre ut med 14" fälgar än med 15".
skanke

Postby Amarace » 2011-02-07 23:42

skanke wrote:

Säg inte det. Det var ju en poppis uppdatering på -80talet och 240-fälgarna är nästan ett originaltillbehör :wink:

Har själv alltid tyckt att 140-serien ser bättre ut med 14" fälgar än med 15".

Precis, äntligen nån som håller med mig :) Var det som hamnade på min första 142:a, med kromringar o centrumkåpa o krommuttrar. Och den blir ju bättre efter vägen tack vare bättre offset.

Har det ofta nuförtiden också, främst på vintern.
Amarace

Next

Return to Showroom