Login

Login reminder Forgot login? | Register Register
Svenska Volvo 140-klubbens forum • Volvo 144 -74 Gupen Prokekttråd.

Volvo 144 -74 Gupen Prokekttråd.

Här kan du visa upp din bil. Renoveringsföljetonger eller bara uppvisning.

Re: Volvo 144 -74 Gupen Prokekttråd.

Inläggav skanke » 2009-01-16 23:14

Jag tror nog att de flesta motorfirmor kan skaffa fram Öd kolvar, så var det iallfall när jag lämnade in en motor på renovering på -90talet. Precis som du är inne på så är det nog ändå smidigast, då det ändå blir dom som skall fälla avgörandet till vilken dimension man måste borra. Jag skall snart lämna in min B20 -74 för maskinbearbetning så vi får väl se hur det blir då.

Det är väl 24mm kolvbult på -74:an om jag inte minns fel.
skanke

Inläggav volvo_erik » 2009-01-17 19:32

skanke skrev:Jag tror nog att de flesta motorfirmor kan skaffa fram Öd kolvar, så var det iallfall när jag lämnade in en motor på renovering på -90talet. Precis som du är inne på så är det nog ändå smidigast, då det ändå blir dom som skall fälla avgörandet till vilken dimension man måste borra. Jag skall snart lämna in min B20 -74 för maskinbearbetning så vi får väl se hur det blir då.

Det är väl 24mm kolvbult på -74:an om jag inte minns fel.

Ok, tack för infon..
Spännande, Blit det mycket nytt på din motor? Vässad??

En fråga? Är det vevlagren som sitter mellan vevstaken och själva veven?
Och ramlagren som sitten mellan blocket och veven? :oops: :oops:
Och hur många ramlager är det??

kanske finns några bra bilder eller sprängskisser?

Satt ihop en inköpslista nu. Tänkte börja med bottendelen, och ta toppen lite senare.

Borrning block

ÖD Kolvar med ringar

Vevstakar 4st

Vevstaksbultar 8st

Vevstaksmuttrar 8sr

Sotningssats

Kompleteringssats

KAMDREVSATS Stål

Ramlagersats STD

Vevlagersats STD

Delarna kommer jag köpa från KG. Förutom vevlager och ramlagersatsen som jag ska köpa från Motoroldies.
Volvo 144 DL -74, Renoveringsobjekt.. Volvo 240 GL -88.. Volvo 940 SE -96

Bild
Användarvisningsbild
volvo_erik

Inläggav Hasse63 » 2009-01-17 21:53

Eftersom du har ett 74 block (8-bulltad vev) och tänker borra så borra till 92mm och använd B21ans kolvar, ev. så skaffar du M-stakar från B23, allt bulton. då får du en b20 på 2,1 liter.
:arrow: http://www.volvoamazonpictures.se/
:arrow: http://imv68.blogspot.com/

____..)/.._____..)/.._____..)/..______..)/..______..)/.._____
¯¯¯¯””/(”¯¯¯¯¯””/(”¯¯¯¯¯””/(”¯¯¯¯¯””/(”¯¯¯¯¯¯””/(”¯¯¯¯¯
Användarvisningsbild
Hasse63

Inläggav volvo_erik » 2009-01-17 22:15

Hasse63 skrev:Eftersom du har ett 74 block (8-bulltad vev) och tänker borra så borra till 92mm och använd B21ans kolvar, ev. så skaffar du M-stakar från B23, allt bulton. då får du en b20 på 2,1 liter.

Ja läste det i en tråd i "övrigt" :)
Ställde en fråga där, men kopierar den och lägger in här ist

Men har b20 74 årsm en egen vevstake då??
För tidigare vevstakar passar ju inte på 74 med den 8 bultade veven.
Eller är det samma vevstakar som sittar original på b21 och b23 som på b20 74?

För jag har funderingar på att köpa vevstakar och kolvar till b21, när jag borrat upp min b20 74..

Bild
Användarvisningsbild
volvo_erik

Inläggav skanke » 2009-01-18 11:45

Ok, tack för infon..

Och ramlagren som sitten mellan blocket och veven?

Njae, det blir en ganka strikt originalrenovering vad gäller bottendelen, vilket innebär borrning, linehoning, renovering av stakar, slipn av vev, slipn av blockplan, invägn/balans av stakar kolvar och vevparti, dock hade jag tänkt prova en annan kam (ej volvo).

Har skaffat det mesta nytt förutom packningar och ventilfjädrar, kam och lyftare. Toppen som är en B20F topp köpte jag på SVIS. Det är en ren topp och det enda som sitter där är styrningar och hårdmetallsäten på avgassidan=blyfritt. Det blir kanske en liten bearbetning av ventiler och avgaskanaler. När det gäller det senare har jag inte riktigt bestämt mig ännu.

Yes, vevlagren sitter mellan vev och stake och ramlager mellan blocket och veven.

Ser att du tänkt använda STD lager till ramlager. En liten varning när det gäller detta. Blocken har på så här gamla motorer en tendens att vara lite skeva vilket kan göra att man pga något skeva lagerlägen kan få för små lagertoleranser i ramlagren. Lagren nyper runt vevaxeln. Har du det problemet så känner du att veven går väldigt tungt när du monterat veven i blocket, helst skall man ju mäta lagerspelet för att vara riktigt säker. Ligger lagerlägena skevt måste man linehona lagerlägena i blocket. En snikmetod som en del använder sig av är att köra med lite större lagerspel.

En kompis renoverade sin B20 -74 för ett gäng med år sedan. Han slog i STD lager, och veven gick tungt. En sk "förstår sig påare" tyckte att det troligen skulle lossna efter inkörning, och rådet var att bara "slåihop" motorn, hursomhelst så skar lagren efter något hundratal mil.
skanke

Inläggav volvo_erik » 2009-01-18 20:17

skanke skrev:
Ok, tack för infon..

Och ramlagren som sitten mellan blocket och veven?

Njae, det blir en ganka strikt originalrenovering vad gäller bottendelen, vilket innebär borrning, linehoning, renovering av stakar, slipn av vev, slipn av blockplan, invägn/balans av stakar kolvar och vevparti, dock hade jag tänkt prova en annan kam (ej volvo).

Har skaffat det mesta nytt förutom packningar och ventilfjädrar, kam och lyftare. Toppen som är en B20F topp köpte jag på SVIS. Det är en ren topp och det enda som sitter där är styrningar och hårdmetallsäten på avgassidan=blyfritt. Det blir kanske en liten bearbetning av ventiler och avgaskanaler. När det gäller det senare har jag inte riktigt bestämt mig ännu.

Yes, vevlagren sitter mellan vev och stake och ramlager mellan blocket och veven.

Ser att du tänkt använda STD lager till ramlager. En liten varning när det gäller detta. Blocken har på så här gamla motorer en tendens att vara lite skeva vilket kan göra att man pga något skeva lagerlägen kan få för små lagertoleranser i ramlagren. Lagren nyper runt vevaxeln. Har du det problemet så känner du att veven går väldigt tungt när du monterat veven i blocket, helst skall man ju mäta lagerspelet för att vara riktigt säker. Ligger lagerlägena skevt måste man linehona lagerlägena i blocket. En snikmetod som en del använder sig av är att köra med lite större lagerspel.

En kompis renoverade sin B20 -74 för ett gäng med år sedan. Han slog i STD lager, och veven gick tungt. En sk "förstår sig påare" tyckte att det troligen skulle lossna efter inkörning, och rådet var att bara "slåihop" motorn, hursomhelst så skar lagren efter något hundratal mil.

Ok så vad råder du mig att göra med ramlagren??
Ska jag be dom kolla lagerlägena i samband med borrningen?
Eller kan man köra med några andra ramlager? Jag hittade ramlager och just STD trodde jag bara var ett märke :)

Du har inget tops på någon seriös firma som jag kan vända mig till när jag ska borra. Som inte är svindyra..

MVH erik

Bild
Användarvisningsbild
volvo_erik

Inläggav volvo_erik » 2009-01-18 20:26

Kolvr och stakar demonterade:
Tror det blir att skicka in dessa till KG, och få tillbaks 4 st genomgångna.
Och lätta dom lite grovt.
Bild

Veven också bortplockad.
Bild

Blocket tvättat igen, så borrkillen blir glad :)
Bild
Bild

Började demontera lite på framvagnen idag också.
Seriöst? Näää :D Men det ska iaf dit nya slangar :)
Bild

Någon som vet vad denna heter??
Råkade demolera den lite när jag skulle dra upp den med poligripen..
Men kom sedan på att man kanske kunnat knacka ut den underifrån när veven är bortplockad :oops:
Bild

Bild
Användarvisningsbild
volvo_erik

Inläggav skanke » 2009-01-18 22:26

Om du inte redan från början bestämmer dig för att slipa vevaxeln till underdimension och samtidigt linehona ramlagerlägena, så skulle jag iallafall be att firman som skall göra jobbet får mätaupp vevaxeltapparna samt mäta ramlagerlägena i blocket. Resultatet av dessa mätrningar får styra om du måste slipa veven och linehona eller inte.

Har tyvärr inga bra tips på firma. Håller själv på att försöka luska ut var man skall lämna in motorn. Mitt krav är ju att det skall vara i Sthlms trakten, och att man inte skall behöva vänta halvårsvis på att motorjobbet skall bli gjort. Det är ju inte så många som håller på med maskinbearbetning här. Det finns ett fåtal och det är till dom som de flesta motorrenoveringsfirmor lämnar sina kunders motorer.

Har fått tips om att Ultra motors (dyra) samt Värmdö motorteknik skall vara bra. Men som sagt, vi får väl se. Måste hursomhelst demontera motorn och inspektera innanmätet först.
skanke

Inläggav Gunnar S » 2009-01-18 22:48

Näe, den där kan du rationalisera bort. Släng den i skrotlådan...
Skämt åsido så är det misstänkt likt ett fördelardrev. Driver mot kammen.
Ser det inte lite skadat ut? Eller är det bara oljeslafs?
Bild
Medlem nr: 624
Användarvisningsbild
Gunnar S

Inläggav Rogge » 2009-02-04 22:07

jo det är fördelar/oljepumps axeln..
Volvo OneFourtyFive NineteenSixtyNine

Medlemsnr: 1945
Rogge

Inläggav sqrewdsqriver » 2009-02-15 08:17

volvo_erik skrev:
Du har inget tops på någon seriös firma som jag kan vända mig till när jag ska borra. Som inte är svindyra..

MVH erik

Uppsala Motorslip.
Mycket bra firma, lämnat mycket motorarbeten
till dem,. har gedigen kunskap med.

Kan ha fullt upp, men brukar kunna klämma
in lite mera utan flera månaders väntetid.
sqrewdsqriver

Inläggav volvochefen » 2009-03-26 18:47

Händer de nåt nuförtin? :?:
Feminism bottnar i att män är svin

och att kvinnorna är lika bra som männen.
volvochefen

Inläggav hesselgren » 2009-03-26 23:29

volvochefen skrev:Händer de nåt nuförtin? :?:

jag äger denna bil nu, :) svaret är nej. händer inte mycket för tillfället..
hesselgren

Re:

Inläggav volvo145express » 2009-08-04 18:45

snacka om att gilla 74 innan ja e inte mkt för dom på grund av kofångarna och volvo andvände en vatten baserad grund färg på dom = ROST denna ser dock inte så farlig ut men :P
Rost/skrot glimtar i mina ögon! Sen kännslan att blästra och lacka de. ge delarna nytt liv! Volvo 140 serien
Användarvisningsbild
volvo145express

Inläggav Tobb3 » 2009-08-05 13:21

Om jag var tvungen att krocka med en 140 så är det ingen tvekan om vilken årsmodell
man hade valt. Säkerheten främst :wink:
144DL -74, 142DL -74, 142DL -73, 240GLT -87 & 940GL .91
Tobb3

Föregående

Återgå till Showroom