Ok, tack för infon..
Spännande, Blit det mycket nytt på din motor? Vässad??
En fråga? Är det vevlagren som sitter mellan vevstaken och själva veven?
Och ramlagren som sitten mellan blocket och veven?
Njae, det blir en ganka strikt originalrenovering vad gäller bottendelen, vilket innebär borrning, linehoning, renovering av stakar, slipn av vev, slipn av blockplan, invägn/balans av stakar kolvar och vevparti, dock hade jag tänkt prova en annan kam (ej volvo).
Har skaffat det mesta nytt förutom packningar och ventilfjädrar, kam och lyftare. Toppen som är en B20F topp köpte jag på SVIS. Det är en ren topp och det enda som sitter där är styrningar och hårdmetallsäten på avgassidan=blyfritt. Det blir kanske en liten bearbetning av ventiler och avgaskanaler. När det gäller det senare har jag inte riktigt bestämt mig ännu.
Yes, vevlagren sitter mellan vev och stake och ramlager mellan blocket och veven.
Ser att du tänkt använda STD lager till ramlager. En liten varning när det gäller detta. Blocken har på så här gamla motorer en tendens att vara lite skeva vilket kan göra att man pga något skeva lagerlägen kan få för små lagertoleranser i ramlagren. Lagren nyper runt vevaxeln. Har du det problemet så känner du att veven går väldigt tungt när du monterat veven i blocket, helst skall man ju mäta lagerspelet för att vara riktigt säker. Ligger lagerlägena skevt måste man linehona lagerlägena i blocket. En snikmetod som en del använder sig av är att köra med lite större lagerspel.
En kompis renoverade sin B20 -74 för ett gäng med år sedan. Han slog i STD lager, och veven gick tungt. En sk "förstår sig påare" tyckte att det troligen skulle lossna efter inkörning, och rådet var att bara "slåihop" motorn, hursomhelst så skar lagren efter något hundratal mil.