Login

Login reminder Forgot login? | Register Register
Svenska Volvo 140-klubbens forum • Volvo 145 Express -72...

Volvo 145 Express -72...

Här kan du visa upp din bil. Renoveringsföljetonger eller bara uppvisning.

Volvo 145 Express -72...

Postby Wire72 » 2008-05-04 18:20

Vart sugen länge på en Express men har aldrig blivit av, Haft kontakt med ägaren på dennna ett tag nu i väntan på att den skulle tina fram ordentligt, så idag bar det hän till den för att titta och så klart det vart köp :lol: Ska hämta hem den nu till veckan eller kommande helg, Men ojoj vad jobb jag har på den :o Men har aldrig ägt en Express och nu gör man det :wink: Så får se hur det går med denna, planerat vinterprojekt då man har isolerat det lilla garaget på gården, mkt. rost på bilen vad jag såg samt att lådan ligger på främre golvet och rattstången i baksätet, fanns knappt en mm ledig yta inne i bilen pga. av delar som låg i den lite extra men mkt som var lossat från själva bilen, Men jag kunde bara inte låta bli för den slanten som bilen kostade :) Den hade nog fått avsluta sina dagar på skroten annars om man inte köpt den, så blir kul att se om man kan rädda den kanske.

Ps. bild från förre ägarens annons. Nya bilder kommer när \"Pärlan\" (host, host, harkel) kommit hem på gården.

Image
Gammalt och rostigt skrot glimmar alltid i mina ögon..
Wire72

Postby Glufsen » 2008-05-04 19:40

Lova att du behåller lackjobbet, tokfränt :)
Image

Bonnmeckar först, tänker sen...
Glufsen

Re:

Postby Wire72 » 2008-05-04 19:49

Glufsen wrote:Lova att du behåller lackjobbet, tokfränt :)

:lol: Faktiskt funderat på det,, Då bilen såldes ny visst till karln som hade glasfirman och den samma karl som jag köpt bilen av. :wink:
Wire72

express

Postby effe » 2008-05-04 20:03

färgerna ser nästan ut å vara bensinbolaget gulfs nyanser
effe

Postby skrot klasson » 2008-05-04 20:22

låva att inte lacka om denna bil. bevara den som ett kulturar som vilken snut amma eller televerks duett.
skrot klasson

Re:

Postby Wire72 » 2008-05-04 20:35

skrot klasson wrote:låva att inte lacka om denna bil. bevara den som ett kulturar som vilken snut amma eller televerks duett.

Kan inte lova till 100% men skulle vara kult att låta den gå med dekalerna den alltid har haft, har dock inte kollat upp historien på denna bil ännu, men har ingen orsak att misstro fd. glasmästaren som var en mkt. trevlig karl. Dock så är dekalerna ej lackade utan det är en typ av film som sitter klistrad på karossen, så vet ej om detta är orginal sedan bilen var ny eller om det kom till efter några år,, men bilen har fått jobba som laståsna i många år och har säkert minst 100 000 mil på motorn, som visst ska vara orginal sedan ny, Dock så ska den visst gått orent eller saknat tändning på någon cylinder då den ställdes bort för ca 6-7 år sedan,, Det är en -72:a kanske skulle tilläggas..
Wire72

Postby Amarace » 2008-05-04 21:07

hehe, lita komiskt att du har samma \"fel\" som jag har på min express, även den saknar en cylinder som det låter, går orent. Troligen kompressionsproblem.

Expresser är verkligen kult, och du har ju en av rätt årsmodell också med äldre instrumentbräda, själv har jag en 73:a.

Vågar man fråga vad du gav? (klart jag vågar, men kanske inte får nåt svar :) )

Effe, Gulf hade väl mycket mörkare blå färg?
Amarace

Re:

Postby Wire72 » 2008-05-04 21:17

Amarace wrote:hehe, lita komiskt att du har samma "fel" som jag har på min express, även den saknar en cylinder som det låter, går orent. Troligen kompressionsproblem.

Expresser är verkligen kult, och du har ju en av rätt årsmodell också med äldre instrumentbräda, själv har jag en 73:a.

Vågar man fråga vad du gav? (klart jag vågar, men kanske inte får nåt svar :) )

Effe, Gulf hade väl mycket mörkare blå färg?

Ja det är säkert kass komp någonstans, ja det sitter gamla instrumentbrädan fast den är helt nedmonterad den med, ligger för nuvarnade i framsätena :) Priset vart 1500:- men då fick jag den inte hemleverad utan då var jag tvungen att hämta den själv, har ni hört på maken :lol: Men priset kommer nog till rätta när ni får se lite bättre bilder på den men det är absolut inget hopplöst projekt men så mkt. jobb att man hinner nog storkna :lol: Tanken var ju att köpa en Pv men vart denna och till veckan ska det köpas en ny svets och kopplingen till min blåa 144:a :wink:
Wire72

Postby Widen » 2008-05-04 21:23

Nu har du snart hela 140 samlingen... 8)

Saknas bara en vanlig 145...

Lycka till me den...Nu har du och göra :wink:

mvh
Volvo 142 -70 Safarigul nr:100
Volvo 142 GL -71 Guldmetallic Nr:105

http://www.garaget.org/Widen
Widen

Re:

Postby Wire72 » 2008-05-04 21:29

Widen wrote:Nu har du snart hela 140 samlingen... 8)
Saknas bara en vanlig 145...
Lycka till me den...Nu har du och göra :wink:

mvh

Var faktiskt på väg att kolla in en vanlig 145:a på hemvägen, :) men migsvetsen får gå före samt isolering till att få lite värme i kallgaraget till vintern så man kan pyssla lite, Men man ramlar säkert över en sån senare, :wink:
Wire72

Postby Wire72 » 2008-05-08 18:43

Nu har man lyckats få hem lilla Expressen, Vi var 2 st + fd. ägaren som skulle putta bak bilen ca 3 meter för att sen bogsera upp den från gården till vägen, men den stod stenpall :? Lös med båda framhjulen och knackade bort bromsbeläggen, men den var fortarande pall, det visade sig att bägge bromssköldarna hade tryckts mot bromsskivan, så en kofot så snurrade dom fint, Bakhjulen rullade på av sig själv, sen gick det smidigt att få upp bilen på trailern :wink: Lite mer bilder på bilen.

Hmm,, Lite vatten på vägen visst :o

Image

Men det gick fint att stanna med, man såg några fiskar så man skulle bara haft en fiskhåv med sig då fiskarna for över vägen.

Image

Ca 10 cm vatten på asfalten och strömt, Jag fick dock sitta kvar i bilen medans polarn hade gummistövlar med sig i bilen, så han fick leka fotograf.

Image

Hemma på gården äntligen efter ca 14 mils körning. Rostig och bucklig framskärm, Buckla på bakdörren.

Image

Litet helt extraljus med bröstvårta, Bulligt glas med katt på vänstra sidan och ett nyare platt hella på högra.

Image

Hade ingen aning om att bakluckan var i glasfiber :o

Image

En bild från sidan.

Image

:? Undra om man har lite monteringsjobb att göra :lol:

Image

Kylarn ska finnas här någonstans, men har inte hittat den ännu bara :roll:

Image

Lite vanlig Volvo rost.

Image

Lite mera, andra sidan var fin faktiskt.

Image

Förarsidan fotat från bakre domkraftsfästet, Går hela vägen fram, Fin på andra sidan, Helkassa baljor bak samt mkt hål i balkar, mkt, rostlagning blir det, men för 1500:- får man räkna med lite jobb :lol:

Image

Så det var en liten uppdatering i alla fall, Börjar snart vara frisk från förkylning, men när vi skulle lasta av Expressen, så fick den en jädrans fart, Sen har det nog med skallen att göra när man tror att man kan hålla fast en rullande Express på språng, PANG!! Så for knät i frambalken på biltrailern, men släpper man Expressen då, NÄ! självfallet inte, man håller fast så länge man kan, Blir kanske ett litet läkarbesök känns det som :lol: Karln hade köpt bilen ny, sen fick den gå som familjebil några år sedan fick den slita i firman, sen vart den skriven på frugan, så totalt 3 ägare, så dekalerna kom nog på slutet av 70 talet eller början av 80 talet :wink:
Wire72

Postby bodda » 2008-05-08 18:54

marshall tuttljus skulle jag tro den där måste bara göras ijording alldeles

för få av dom o den enda häftiga kombin som har tillverkats :D
144 67års pv62 64 duett66 dodge aspen77 golf 96 monarped 64,flinta,auto 145 express73 ford customline 56
kadett66 67
bodda

Postby Widen » 2008-05-08 20:16

Ser man på...nu var den hemma...Rost och mera rost..allt går ju att fixa...

Ni har en del vatten där uppe nu ser jag....issmälltning och allt...Här är det sommar 23 grader i skuggan 8)

Fräck merca oxå...fräcka hjul...diesel antar jag..

Behåll dekalerna på expressen dom e jävligt retro.. :wink:

mvh
Volvo 142 -70 Safarigul nr:100
Volvo 142 GL -71 Guldmetallic Nr:105

http://www.garaget.org/Widen
Widen

Postby Gunnar S » 2008-05-08 20:35

Fina bilder på transporten. Man får nästan lite \"Sista färden\" vibbar där. Lite roadmovie känsla över det hela. Lova att du höll stumt genom vattengraven!!

8)

Frän Mersa förresten.
Medlem nr: 624
Gunnar S

Re:

Postby Wire72 » 2008-05-08 20:50

Widen wrote:Ser man på...nu var den hemma...Rost och mera rost..allt går ju att fixa...
Ni har en del vatten där uppe nu ser jag....issmälltning och allt...Här är det sommar 23 grader i skuggan 8)
Fräck merca oxå...fräcka hjul...diesel antar jag..
Behåll dekalerna på expressen dom e jävligt retro.. :wink:

mvh

Jo mkt att fixa blir det, men det får bli ett långtidsprojekt, så man får ta lite i taget så man inte blir less i förtid,,,

Jo gott om vatten nu, Vissa vägar är avspärrade i Boden och gångstigar under vatten i centrala Boden,

Polarens Mb, Är en 3,0:a visst är det en Diesel.
Wire72

Re:

Postby Wire72 » 2008-05-08 20:54

Gunnar S wrote:Fina bilder på transporten. Man får nästan lite "Sista färden" vibbar där. Lite roadmovie känsla över det hela. Lova att du höll stumt genom vattengraven!!

8)

Frän Mersa förresten.

Innan vi passerade vatendraget stannade vi en stund, då kom en långtradare med ordentlig fart, Först började lastbilen slingra sig sedan släpet på lastbilen, så med stum pedal så hade vi legat på en djupare nivå just nu, :lol:
Wire72

Postby Wire72 » 2008-05-09 16:25

Efter att vi varit till vetrinären med katten som nu har en svans som är ca 2cm lång, så tog jag en lugn dag och rensade ur Expressen för att stilla nyfiknheten min :wink: Ps. hittade dock ingen kylare :(

Vart lite saker, extra dörrar och framskärmar och lite detaljer som sitter orginal monterat. Avklippta kablar vid torpedväggen, men gudskelov alla kabelstammar finns kvar samt dom avklippta delarna :)

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Sen så bucklorna som fanns på bakdörr och framskärm är resultat av ett lyft med traktor, och detta har då tillkommit med :lol:

Image

Sen lite nya bilder inne från bilen med betydligt mindre grejor lösa.

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Sen så finns det ju lite annat kul :D

Image

Image

Image

Sen så klart denna.

Image
Wire72

Postby ulven » 2008-05-09 17:25

Ja nog har du det du gör :)

Men det är ju det som är roligt :wink:
ulven

Postby Amarace » 2008-05-09 17:37

Så du har också extraelement i din :)

Har också såna i min Express under framsätena, en rent hemsk värme blir det kan jag säga. Och tre lägen är det på fläktarna i dom elementen (iaf i mina). Fast mina ska nog bort och hamna i traktorn istället.

Det är alltid kul att städa ur såna där bilar, för man vet aldrig vad man kan hitta :)

Framskärmen såg ju ut att vara med låg kant iaf, är den andra det också? Isåfall har du ju nästan tjänat igen bilen bara i skärmarnas värde (om dom är ok). Var en otydlig bild, knappen i mittkonsollen längst upp till höger, vad står det på den skylten? Har en sån i min express också.

Känns som att den inte varit i glasmästarens ägo hela tiden med tanke på värmeelementen och den knappen, brukar vara i statsbilar sånt sitter (Domänverket, Televerket o.s.v.), min är en gammal Domänbil och sägs ska ha Diffbroms (har dock inte kollat), kanske din också har.
Amarace

Postby Wire72 » 2008-05-09 19:15

Antar att fläktarna under sätena är kopplade till bensinvärmaren :?

Det där med låg och hög kant på skärmarna har jag aldrig förstått vad det är. :roll:

Ska springa ut och ta en tydligare bild och kolla vad det står på den knappen lite senare ikväll..

Vad jag kan förstå så har bilen gått inom samma familj och sedan efter några år fått gå i familjeföretaget.. :wink:

Hur kan man kolla om bilen har diffbroms??

Har en fundering över mätartavlan, Står det overdrive och choke i nedre mittendelen på alla -72:or eller?.

På växellådan har jag 1 elkontakt med 3 stift samt en till kontakt på ett annat ställe med bara 1 stift? Vad går dom till :roll:
Wire72

Next

Return to Showroom