Login

Login reminder Forgot login? | Register Register
Svenska Volvo 140-klubbens forum • 085 Fördelare !!

085 Fördelare !!

Allt som handlar om trimmade och ombyggda 140 och 164. Vad behöver man göra för att få i en B23? Hur mycket är lämpligt att plana toppen? o.s.v.

085 Fördelare !!

Postby tjolle62 » 2007-09-04 23:07

Hej igen , nu har det strulat till sig igen , nämligen när jag skulle gå igenom min nyinköpta 085 fördelare så visade det sig att den ena av

kastvikt fjädrarna saknades :shock: .

Då den som var kvar var rätt så skaplig i stunsen så började jag att gräva

i fördelar lådorna efter ett par utbytes fjädrar utan resultat då dom var

lika ful och rostiga.

hittade en påse med lika fjädrar helt nya lite men inte mycket något hårdare stuns i dom men i övrigt samma mått

Nu kommer frågan,,,, går dom att använda till mitt bygge som INTE

kommer att vara en orginal B20 utan den blir byggd för sport / hård

körning ??? Motor recept : B20 med Clevite 77 lager , Melling olje pump ,

steg 2 topp , F-kam , Weber 2X45 DCOE , viktklassade kolvar och stakar

Mvh tjolle62.
tjolle62

Postby Gunnar S » 2007-09-05 13:48

Hej!

Jag har själv fixat med en ***085 fördelare och upplevde detsamma som du. For in till min likala Volvohandlare där man kliade sig i huvet och gav mig ett gäng fjädrar i varierande storlek och skick. Ingen kunskap att hämta där alltså...

Vore intressant att höra om någon i klubben känner sig lite extra hemma på detta med fördelare.

Ska man göra det riktigt, och det ska man ju, så är fördelaren en av flera viktiga komponenter i en bilmotor. Ofta är det en detalj som glöms bort när det gäller att spara bränsle på en bruksbil eller att jaga effekter på en trimmad bil. Så vi hoppas det finns någon därute med tips & förslag på var man exempelvis hittar reservdelar till sin kära fördelare.

Inte alla bilverkstäder nuförtiden kan köra fördelaren i en testapparat och vikta, balansera & justera till bästa resultat.

Undantag finns: Ronwill te x... Förutom detta är det ganska mörkt på fördelarfronten.
Medlem nr: 624
Gunnar S

Postby Rogge » 2007-09-05 18:48

centrifugal vikterna har väl som avsikt att höja tändningen vid högre varvtal? om man då har för mjuka fjädrar till vikterna så de slugnas ut vid lägre rpm borde väl tändkurvan bli väldigt vass/brant högre tändning vid lägre varv? o då vice versa med hårda fjädrar?

bara en ren gissning, kan mycket väl ha tokfel ;)
Volvo OneFourtyFive NineteenSixtyNine

Medlemsnr: 1945
Rogge

085

Postby tjolle62 » 2007-09-05 19:41

Din uppfattning om fjädrar / tändkurva är helt rätt och dom fjädrar jag hittade kommer ifrån B21 ET fördelaren,

då B21'an varvade mer en B20'n ( orginal ) så kommer det här konceptet

att bli kanon,,,, om inte så går det att gräva djupare i lådan med småplock

om allt skiter sig så skickar jag eländet till Ronwill så får dom mecka ihop

en toppen 085 fördelare !! skruva på pojkar och tack så länge,,,

Mvh Kjell.
tjolle62

Return to Trimmat/ombyggt