Login

Login reminder Forgot login? | Register Register
Svenska Volvo 140-klubbens forum • annorlunda topplock?

annorlunda topplock?

Allt som handlar om trimmade och ombyggda 140 och 164. Vad behöver man göra för att få i en B23? Hur mycket är lämpligt att plana toppen? o.s.v.

annorlunda topplock?

Postby deluxe » 2007-10-13 22:20

Det skilde lite utséendemässigt på topplocket som satt på min 145:a och det \"nya\" ja köpte.. :?

Vad betyder siffrorna som e inristade i toppen?

Image

Orginaltoppen.

Image

Det nya topplocket.

Image

Ser ut som \"121 86 53\"

Image

Och \"216\"

Nån som har koll på det?

Är det bara en skillnad mellan årsmodeller? min är en 71:a.
Volvo 145 deLuxe 71:a (finbilen),
Volvo Duett-Roadster (nyaste projektet) i full gång.

Plötsligt börjar ja tycka att mina stötfångare ser löjligt små ut.. suget efter att byta mot en -74:a börjar bli stort nu...

Image]
deluxe

Postby jonte » 2007-10-13 23:30

de senare b20 motorerna fick större ventiler..
jonte

Postby JE Jr » 2007-10-13 23:56

Det nya topplocket är ett av de absolut senaste, eftersom de inte har \"groparna\" varesig över avgaskanal 2 eller 3. Mellansena fick gropen över avgaskanal 2 (tror jag, en av dem var det iallafall) övergjuten, medans de absolut sista fick även den andra övergjuten. Du ser nog vad jag menar om du kikar o jämför topparna. Dessa toppar utan gropar sägs vara extra bra vid trimning eftersom de inte spricker ovanför avgaskanalerna som de övriga topparna sägs göra.

12** *** numret tyder nog på att det är till en 240 från början vilket stämmer med att det är en av de sista topparna. Tror delar till 240modellen fick 12** *** nummer
//Johan Eriksson
JE Jr

Postby deluxe » 2007-10-14 08:49

Jaha, se där ja :D

De va ju inte fy skam.

Man tackar o bugar.
Volvo 145 deLuxe 71:a (finbilen),
Volvo Duett-Roadster (nyaste projektet) i full gång.

Plötsligt börjar ja tycka att mina stötfångare ser löjligt små ut.. suget efter att byta mot en -74:a börjar bli stort nu...

Image]
deluxe

Return to Trimmat/ombyggt