Login

Login reminder Forgot login? | Register Register
Svenska Volvo 140-klubbens forum • Är det värt att byta från turbokolvar till vanliga?

Är det värt att byta från turbokolvar till vanliga?

Allt som handlar om trimmade och ombyggda 140 och 164. Vad behöver man göra för att få i en B23? Hur mycket är lämpligt att plana toppen? o.s.v.

Är det värt att byta från turbokolvar till vanliga?

Postby rillo » 2010-05-09 16:25

Jag har en b20 som är

Uppborrad till 2.1 l
Solex 45or
Topplock portat, planat 2 mm, 46/37 ventiler
R-kam
Extraktor

Det satt turbokolvar i som har en grop i sig, såg jag när jag böt toppen. Då funderade jag såklart att om man sätter dit plana kolvar så får den ju mer kompression = mer effekt?

Så jag har köpt några beggade b21 kolvar och har nya kolvringar. Jag undrar då om det verkligen är värt att byta till dom? Har komptestat och jag hade 9.1, 9.1 , 10.1, 11.. dom 2 första cylindrarna var väl lite lågt tycker jag. så om jag byter kanske jag är uppemot 12 kilo som dom flesta trimmade är?

här är iallafall en bild på toppen..

http://img687.imageshack.us/i/dsc02262jw.jpg/

så jag undrar om det är värt att ta ut motorn och byta kolvarna! man vill ju alltid ha mer effekt :)
tack för svar
rillo

Re: Är det värt att byta från turbokolvar till vanliga?

Postby fretchi » 2010-05-09 18:56

Ett kompressionstest säger egentligen ingenting om motorns kompressionsförhållande. Värdet kan variera beroende på varvtal, motortemp osv. Enda sättet att få reda på det är att mäta. Har du nog små förbränningsrum kan du redan ha nog mycket kompression.

Bäst vore nog att ha plana kolvar och istället öka på förbränningsrummets volym genom att slipa bort mer gods runt ventilerna, samtidigt som man får mer klämspalt med plana kolvarna. Om det kommer märkas törs jag dock inte svara på.
//Fredrik
'67 144 automatic | '72 164E | '81 244 GL/Turbo
www.swecars.com
fretchi

Postby rillo » 2010-05-13 18:07

ser det ut som det är uppslipat på bilden tro? den är ju troligen från en bil som har haft plana kolvar.. tror jag chansar å byter, byta växellåda på samma gång.. kan väl inte bli mycket sämre med kolvarna? :S
rillo

Postby rillo » 2010-05-23 11:04

bytt nu, det vart säkert 10 hästar :) det märktes!
rillo

Return to Trimmat/ombyggt