Login

Login reminder Forgot login? | Register Register
Svenska Volvo 140-klubbens forum • b20 e75/e85

b20 e75/e85

Allt som handlar om trimmade och ombyggda 140 och 164. Vad behöver man göra för att få i en B23? Hur mycket är lämpligt att plana toppen? o.s.v.

b20 e75/e85

Postby gringob23 » 2013-02-17 15:26

Tjenare, av den förra tråden som jag startade i original kategorin som hette hur mycket drar era 140ior? I den tråden vart jag intresserad av att köra på e85, så jag har "konverterat" om min till det och jag måste säga att jag är helnöjd, tänkte det här kunde bli en tråd där man kan fråga vad som behövs ändras och varför osv. Sen har jag också några frågor, sen ska jag förstås förklara hur jag gjorde. Började med att ja fick soppatorsk och tänkte jag provar med e85. Så jag tankade ren e85 utan att ha gjort ett skit i motorn. Förstår så är de fortfarande bensin i tanken som inte når upp till röret som kommer blandas med den e85 ja tankade, men de är inte mke, tankade i 10 liter och startade, gick bra i nån sekund tills etanolen kom fram till förgasaren då gick den inte hålla igång utan choke nästan. Så jag körde med choken i lite grann bara, kanske 1-1.5 cm utdragen och den gick som en klocka på högre varv men på tomgång lite fett. Till min förvåning drog den inte så värst mycket, fick soppatorsk igen vid 9 mils körning då innebar det kallstarter också och nästan bara korta svängar mellan jag och där min tjej bor, knappt 4 km. Iallafall så fick ja nog med att köra med choken i, och om du kör med choken i och den går dugligt, så kommer den ju aldrig starta när den är kall för då kan du bara choka lite grann till, om ni fattar, så ja tänkte att jag skulle konvertera om den.

Jag började med att slå ner munstycket en jävla bit "trodde de skulle räcka" Men då gick den SKIT på tomgång men hyffsat på högre varv samt slukade den bensin, startade vid 5minus utan choke med e85, då går det fett! Så jag slog upp munstycket till original ungefär. Sen tog ja upp nålen och började slipa lite! Där man sätter kolvfjädern där satte ja borrflugan så ja kunde rotera hela kolven samtidigt som ja höll ett p80 sandpapper runt nålen. Nålen kan man ju dela upp i olika register, man kan väl vara noga o dela upp den i 16 olika delar men de är lite överkurs, jag delade upp den i 3 enkla delar, tomgång, mellanregister, och max. Då tomgång är längst upp mot kolven och vice versa. Jag slipade lite på tomgångsdelen, satte tillbaka i bilen, provstartade, gick lite snålt på tomgång, slipa lite till sen gick den kanon på tomgång, sen gjorde ja så på mellanregister och fullgas också. Tillslut va de klart och jag skulle ut på provkörning, och den gick som en klocka! Går faktiskt bättre och jämnare nu än vad den gjorde på bensin före, säkert skit dåligt inställd förgasare före. Sen ställde jag upp tändning några grader extra och knackade ihop tändstiftselektroden till 0.6mm då de ska ge starkare gnista och är bättre vid kallstarter tydligen, så ja, det är allt jag gjort och min går PERFEKT, har ännu inte hunnit kolla vad den drar liter/mil men de ska göras när man får pengar och kan tanka fullt ! Dock har jag ett litet problem som är lite jobbigt. Alla har ju sagt att den ska vara svårstartad på etanol när de är kallt ute? Det är inte min. 14 minus i morse utan värmare och den hoppa igång direkt, med full choke förstås, gick kanske 4-5 varv på startmotorn sen va den igång med bra tomgång osv, men mitt problem är när den är varm, då går den fan knappt få igång, eller ja kanske lite överdrivet, har fått igång den varje gång men ja måste gnugga kanske 10-15 sec varje gång ja stängt av den då den är varm, sen måste ja hålla fullgas sen tillslut så hoppar den igång och går som vanligt? Är det vanligt symptom av e85 eller är de nåt annat fel ? :) Är det nån annan här som kör på e85 så skriv gärna hur ni gjort och om ni är nöjda osv :)
144-72 | 142-71
gringob23

Re: b20 e75/e85

Postby Trubbis » 2013-02-18 09:52

Låter intressant och man blir sugen på att prova när man står och tankar 98 och sneglar mot etanolpriset..

Vad gäller svårt med kallstart när man kör på etanol tror jag är lite av en myt, har ägt en ford fokus etanol i många år och kör etanol året runt, vissa säger att på vintern kan man måsta tanka bensin för att den ska starta men har aldrig ens tänkt på det, inga som helst problem. och då har det varit kallstart i mer än 30 minus utan motorvärmare flera gånger :P

Att den är svår att starta varm tror jag beror på att den får för mycket soppa, bytte till dubbla su hif6or för inte så länge sen och trodde jag hade justerat in dom rätt ok, men visade sig att dom gick igång fint vid ca 20 minus utan choke men när man skulle starta varm var det full gas som gällde och nöta i ca 10 sek på startmotorn :P Så jag gissar att den går lite fett för att starta varm :P

Lycka till!
Trubbis

Postby N 59082 » 2013-02-21 19:55

Du får gärna berätta om bilens normala bensinförbrukning före konverteringen, samt vad bilen drar nu efteråt med E85 och hur långt
du kommer på en tank soppa.
Monarped -59 med pärontank och bajsbrun packväska samt 2 växlad ILO motor.

Jag är guds gåva till vår jord, ja världens ljus och salt.
Jag misslyckas ju aldrig, för jag är bäst på allt.
Allting som ni gör, det gör jag bättre tusenfallt.
E.Norstedt
N 59082

Postby Jimmy » 2013-02-22 16:50

man får väl egentligen bäst resultat om man ställer in förgasare när motorn är varm? det är vad jag har fått lära från olika håll :)
Jimmy

Postby senap » 2013-02-22 17:00

Skillnaden i förbrukning mellan B95 och E85 SKALL vara 30%, för så mycket lägre energiinnehåll är det i spånken, eller om du vill finräkna, så ta i beaktande att det är 15% bensin, även i E85 (vintertid 25%) och 5% sprit i det blyfria, och så skall du även ha blyersättning som vanligt.
senap

Postby Hasse63 » 2013-02-22 17:10

Eftersom det pratas om justering av förgasare så bifogar jag lite text jag skrivit tidigare. :wink:

Innan en grundinställning så kontrollera att allt i tändningsväg är OK, att ventiler är ställda, och att kompression är OK. Att förgasarna ska vara rengjorda. Att förgasarna ska vara "glappfria" i spjällaxlarna för att få till en bra inställning behöver jag inte skriva så det hoppar jag över. kontrollera även så inte vacuumkolvarna är ihopblandade med varandra, följ länken :arrow: http://www.youtube.com/watch?v=IfU47Oqq9wA

Bästa inställning av förgasare erhålles om CO (koloxid)-mätare används. Inställning kan dock utföras utan CO-mätare.
Före varje avläsning av CO-mätare eller en justering en någon skruv skallen kort upprusning av motorvarvet göras så att vakuumkolvarna ställer sig i rätt läge.

(Detta görs lättast då förgasarna är demonterade) Vrid tomgångskruvarna så att de just berör spjällhävarmarna då spjällen är stängda, skruva därefter in dem 1½ varv. Kontrollera att gasspjällen står lika mycket öppna. med hjälp av skjutmått, mät i förgasarhalsens nedre del.

Då förgararna är återmonterade kontrollera oljenivån. kontrollera att ingen vacuumläcka förekommer mellan insug och förgasarna. Kontrollera att gasreglaget öppnar båda spjällen samtidigt.

1. Utför grundinställning av bränslemunstyckerna: (HIF6) gäller även i stort HS-6

2. Lyft vacuumkolven och skruva på justerskruven så att bränslemunstyckets övre kant kommer i jämnhöjd med bryggan sänk därefter munstycket genom att vrida justerskruven 2 ½ varv [url]högervarv[/url].

3. Detta gäller vid en förgasartemperatur av 20 gr. C. Vid annan temeratur skall en kompensering göras.

En vridning av justerskruven med 1/4 varv kompenserar en temperaturskillnad av ca. 20 gr C. Är temperaturen högre än 20 gr. C. vrides justerskruven mindre är 2 ½ varv och vid lägre temperatur mer än 2½ varv.

4. Anslut en varvtalsmätare och en CO-mätare. Varmkör motorn vid 1500 varv/min tills kylvattentermostaten öppnar. (känn på kylaren vid övre kylarslangen då denna börjar bli varm).

5. Anslut en varvtalsmätare (och en CO-mätare) Varmkör motorn vid 1500 varv/min tills kylarvattentermostaten öppnar. (känn på kylaren vid övre kylarslangen då den börjar bli varm).

6. Justera in motorvarvet till 800 varv/min med tomgångsskruvarna. För vagn med autonatlåda 700 varv/min.
OBS! Skruva lika mycket på båda förgasarna.

kontrollera att förgasarna har samma vacuumkolvslyft. Detta kontrolleras lätt med "ögonmått" att avståndet mellan förgasarhusets brygga och vacuumkolv är lika för båda förgasarna.

Nu har man förgasarna få bra man kan få dom utan "specialverktyg" som Synchrotest eller annan synkroniseringsutrustning. Man kan göra sin eget "synkverktyg" p://amazon.forum.bilia.se/phpbb3/viewto ... a&start=60 Helt klart är det ändå bäst ett riktigt verktyg.

Dessa ovanstående 1-6 punkter hittade jag inte på http://www.volvoamazonpictures.se/ utan "skrev av" från min rephandbok. Hur man synkar mm med verktyg hittar ni också där... Kanske jag gör en förenklad beskrivning om det också... jag får se.

En film som visar hur "enkelt" det är att synka ett par förgasare http://www.youtube.com/watch?v=ASeMfXfjNpw (för dom som kan)
:arrow: http://www.volvoamazonpictures.se/
:arrow: http://imv68.blogspot.com/

____..)/.._____..)/.._____..)/..______..)/..______..)/.._____
¯¯¯¯””/(”¯¯¯¯¯””/(”¯¯¯¯¯””/(”¯¯¯¯¯””/(”¯¯¯¯¯¯””/(”¯¯¯¯¯
Hasse63

Postby Gunnar S » 2013-02-24 23:38

Föredömlig presentation!
Ordning och reda på dig Hasse, som vanligt.
Jag tror bestämt att vi klistrar in denna i FAQ-delen.
Stort tack!

:)
Medlem nr: 624
Gunnar S

Postby N 59082 » 2013-02-25 18:06

senap wrote:Skillnaden i förbrukning mellan B95 och E85 SKALL vara 30%, för så mycket lägre energiinnehåll är det i spånken, eller om du vill finräkna, så ta i beaktande att det är 15% bensin, även i E85 (vintertid 25%) och 5% sprit i det blyfria, och så skall du även ha blyersättning som vanligt.

Känner inte att jag fick riktigt det svaret jag ville ha och ställer frågan på ett annat vis.
Om din bil drack 1-1,2 L/mil med bensin, blev den då törstigare med E85 som bränsle ?
Tex 1,5 L/milen eller vad vill den egentligen ha ?
Monarped -59 med pärontank och bajsbrun packväska samt 2 växlad ILO motor.

Jag är guds gåva till vår jord, ja världens ljus och salt.
Jag misslyckas ju aldrig, för jag är bäst på allt.
Allting som ni gör, det gör jag bättre tusenfallt.
E.Norstedt
N 59082

Postby senap » 2013-02-25 21:23

det knepiga var, att den blev inte nämvärt törstgare med E85, kanske någon dl bara, så den drar på blandad körning ca 1l/mil
senap

Postby gringob23 » 2013-03-01 11:13

Jag har nu testat och sett hur mycket min drar, min drar 1.6 liter milen med slipad nål dock så går den på tok för fett. Surar igen på tomgång efter typ två tre minuter sen så går den starta utan choke i 5 minus, så de förklarar de hela :) Ska hem och slipa en annan nål du och inte ta så himla mycket ;) Btw en fråga, är det nån skillnad på nål och kolv på en 240 b21 förgasare jämfört med b20 stromberg kolv och nål? är det exakt samma nål eller är det annat flöde ?
144-72 | 142-71
gringob23

Postby Robban » 2013-03-01 21:30

Förgasarservice har färdiga nålar för E85...
If you are a Buddhist, you go to Tibet.

If you're a motorhead, you go to Bonneville.
Robban

Postby senap » 2013-03-02 07:40

Det hade jag missat, har du någon länk eller adress till förgasarservice
senap

Postby Daniel » 2013-03-02 13:21

Misstänker att det är "Förgasarteknik" som Robban syftar på.
Mvh
Daniel
Webmaster/Valberedning 140-klubben
Daniel

Postby skanke » 2013-03-02 20:19

För att få motorn att gå riktigt bra på enbart E85 så bör man ha en annan tändkurva också. Tändpunkten bör komma tidigare när man kör på etanol jämfört med bensin speciellt vid lägre varvtal. Det är svårt att få tändningen rätt på både högt och lågt varvtal med originaltändkurvan.
skanke

Postby littleowl » 2013-03-04 00:30

Spännande tråd!
Någon som vet vilken av förgasartekniks nålar man ska ha för e85? Jag har strombergförgasare...
144 DL 72
littleowl

Postby Gunnar S » 2013-03-04 01:07

Jag antar att ni som snöat in på detta med E85 redan nosat upp följande sida...
Om inte, så kommer den här.
Massor av matnyttigt.
http://etanol.nu/forum/viewtopic.php?f=11&t=967
Medlem nr: 624
Gunnar S

Return to Trimmat/ombyggt