Login

Login reminder Forgot login? | Register Register
Svenska Volvo 140-klubbens forum • Bak broms-ok från 240

Bak broms-ok från 240

Allt som handlar om trimmade och ombyggda 140 och 164. Vad behöver man göra för att få i en B23? Hur mycket är lämpligt att plana toppen? o.s.v.

Bak broms-ok från 240

Postby AxelDL » 2010-11-10 18:56

Hej.

Jag håller på och renoverar bromssystemet på min 142:a årsm 1972 med Girling-ok.
Har köpt nya broms-ok fram men kom sedan på att oken bak inte är värt att fixa.

Volvo 140 syns på skrotarna så ofta men det gör 240 istället och broms-ok är rätt dyrt.

Är det någon som har erfaranhet ifall 240 oken passar bak? Krävs det mycket modifikation? Är det skillnad på ATE och Girling-oken på hur dom sitter fastmonterat?

Tack på förhand!
AxelDL

Re: Bak broms-ok från 240

Postby Epsi » 2010-11-10 19:21

Skillnaden är att 240 har en något ändrad hålbild för att fästa oken i axeln. Det kan vara så enkelt att hålen bara är olika stora då 240 kanske bara använder en något mindre storlek på bulten i mm storlek medans 140 har en större tum variant. Det skall tydligen inte vara några större svårigheter att modifiera dem har jag hört. sedan är det antagligen samma visa med bromsrören, tumgänga på 140, mm på 240, men det är jag inte säker på men värt att tänka på..
Annars finns det säker någon här på forumet som har ok liggandes...

Nej det skiljer inte i infästning av de olika fabrikaten heller, enda som skiljer är bromsbelägg+ monteringssats.
Epsi

Return to Trimmat/ombyggt