Login

Login reminder Forgot login? | Register Register
Svenska Volvo 140-klubbens forum • Bilen lutar!

Bilen lutar!

Allt som handlar om trimmade och ombyggda 140 och 164. Vad behöver man göra för att få i en B23? Hur mycket är lämpligt att plana toppen? o.s.v.

Bilen lutar!

Inläggav Betsy » 2010-06-20 10:34

Hej är ny här på forumet och vet inte om jag lägger detta topic under rätt ämne, Admin får gärna flytta det om jag är helt ute och cyklar.

Problemet som jag har gäller min volvo 142a från 1970.
Upptäckte efter köpet att bilen lutade lite på förarsidan i bak. Min första tanke var givetvis att stötdämparen där blivit lite trött med åren. Men förra ägaren berättade då att dämparna i bak var bytta för mindre än ett år sedan. Det som inte byttes var fjädrarna. Så nu igår så byttes samtliga fjädrar på bilen till VPs Performance fjädrar (sänker 30mm). Men problemet kvarstår!
Bilen lutar på vänster sida, det skiljer ca 25mm på vänster och höger sida i bak och ca 20mm i fram, förar sidan är alltså lägre.

Alla dämparna känns bra och är relativt nya, bilen har bara rullat ca 100mil de senaste 3 åren med den förra ägaren (äldre herre) som ägt bilen sedan -77.
Det vi märkt när vi mätt på bilen i alla dess tänkbara vinklar och vrår är att pga att bilen lutar så skiljer sig även måttet mellan hjulet till fälgkanten i bak med ca 15mm. Alltså det ena bakhjulet sitter närmare fälgkanten än det andra.

Så nu är frågan.. Vad ska jag göra för att få bilen rak, och för att få likvärdigt mått i hjulhusen?

Någon som haft detta problemet och kommit på någon bra lösning?

Tack på förhand.
Användarvisningsbild
Betsy

Re: Bilen lutar!

Inläggav Hasse63 » 2010-06-20 10:59

Dämparna har inget med saken att göra så vida det inte är gas, då kan man ana en skillnad. Fjädrar kan orsaka detta. I ditt fall så hjälpte inte bytet av fjädar och då kan orsaken vara felande bärarmar. (den del som flädrarna är fastskruvade i) nån av dom eller båda kan vara knäkta i, eller båda åt var sitt håll. och detta gör också att den lutar fram.
:arrow: http://www.volvoamazonpictures.se/
:arrow: http://imv68.blogspot.com/

____..)/.._____..)/.._____..)/..______..)/..______..)/.._____
¯¯¯¯””/(”¯¯¯¯¯””/(”¯¯¯¯¯””/(”¯¯¯¯¯””/(”¯¯¯¯¯¯””/(”¯¯¯¯¯
Användarvisningsbild
Hasse63

Inläggav Betsy » 2010-06-20 12:39

Hasse63 skrev:Dämparna har inget med saken att göra så vida det inte är gas, då kan man ana en skillnad. Fjädrar kan orsaka detta. I ditt fall så hjälpte inte bytet av fjädar och då kan orsaken vara felande bärarmar. (den del som flädrarna är fastskruvade i) nån av dom eller båda kan vara knäkta i, eller båda åt var sitt håll. och detta gör också att den lutar fram.

Tanken har slagit mig. Men grejen är den att bilen är i väldigt fint skick. Vänster fram har en ny undre länkarm och i bak ser det väldigt fint ut.

Tog lite bilder för att visa skillnaden.

Bild
lite hängigare i bak

Bild
svårt att fånga det på bild, men det lutar lite.

Bild
syns lite mer här.

Bild
Här för att visa skillnaden Vänster sida

Bild
Höger sida

Bild
Hjulen olika långt ut. Vänster sida

Bild
Höger sida
Användarvisningsbild
Betsy

Inläggav Tony » 2010-06-20 14:16

Att det är så olika mått baktill tycker jag tyder på att bakvagnen råkat ut för någonting. Något är säkerligen krokigt. Eller fel längd på panhardstaget? En tanke bara, vet inte om det finns olika modell på dem. Kanske om det hamnat en från en 240 eller så.
142GL -73, 142GL -74, Opel Omega 3000 -88
Användarvisningsbild
Tony

Inläggav Amarace » 2010-06-20 17:16

Fjädrarna ser ju inte ut att vara ok? Så som den hänger bak ser det ut som att dom är helt slut, så ska det inte se ut, även om det är sänkfjädrar.

Sen att den lutar, kolla som sagt först bärarmarna, men troligen är dom ok, däremot så har du kanske gummimellanlägg mellan fjäder och kaross på bägge sidorna? Ta bort på höger sida isåfall och sätt dubbbla på vänster, dom mellanläggen är till för att kompensera så man får jämn höjd.

Och att få den perfekt, det är svårt, för jag kan ge mig attan på att dom inte var det som ny ens :)
Amarace

Inläggav Epsi » 2010-06-20 19:51

Det är inte bara så att du har något tungt i bagaget på vänstersidan? 20L bensin KAN göra skilnad. men jag håller med amarace om att den ser lite småhängit ut bak, dubbelkolla så att båda bakre bärarmarna är lika långa, är något av dem utbytt kan du ha två olika längder om du har otur.
Epsi

Inläggav Betsy » 2010-06-20 20:33

Amarace skrev:Fjädrarna ser ju inte ut att vara ok? Så som den hänger bak ser det ut som att dom är helt slut, så ska det inte se ut, även om det är sänkfjädrar.

Sen att den lutar, kolla som sagt först bärarmarna, men troligen är dom ok, däremot så har du kanske gummimellanlägg mellan fjäder och kaross på bägge sidorna? Ta bort på höger sida isåfall och sätt dubbbla på vänster, dom mellanläggen är till för att kompensera så man får jämn höjd.

Och att få den perfekt, det är svårt, för jag kan ge mig attan på att dom inte var det som ny ens :)

Fjädrarna jag bytte till är helt nya så dom borde ju inte vara slut :)
Japp det sitter gummi mellanlägg mot karossen på båda. Sedan sitter det inte original mellanlägg och bricka. utan från volvo 740.

Bra att veta att man kan ta bort gummit på ena sidan och kompensera på det sättet. Tack för tipset.
Användarvisningsbild
Betsy

Inläggav Betsy » 2010-06-20 20:36

Epsi skrev:Det är inte bara så att du har något tungt i bagaget på vänstersidan? 20L bensin KAN göra skilnad. men jag håller med amarace om att den ser lite småhängit ut bak, dubbelkolla så att båda bakre bärarmarna är lika långa, är något av dem utbytt kan du ha två olika längder om du har otur.

har ingenting i baggagen på vänster sida. på höger ligger reservhjul och domkraft.

Men ska mäta bärarmarna får vi se.

Sen en liten fråga finns det olika längder på panhardstaget? och hur långt ska det vara till en 142a?
Användarvisningsbild
Betsy

Inläggav bodda » 2010-06-20 22:00

sidledes så sitter inte bakaxeln i centrum
den rör åt bägge sidorna när bilen fjädrar
det är bygtt så tack vare panardst
om man vill få bort det så får man sätta dit wattlinkge
8)
144 67års pv62 64 duett66 dodge aspen77 golf 96 monarped 64,flinta,auto 145 express73 ford customline 56
kadett66 67
bodda

Inläggav Epsi » 2010-06-20 22:03

Vad jag vet skall det inte finnas några skillnader på panhardstagen, men någon kan ha tagit från en 240 och tyckt att det är samma, vilket det iofs kan vara, jag vet inte. Vecka 26 kan jag mäta på ett jag har liggande om ingen annan är snabbare. Men anledningen till att hjulen inte sitter i centrum nu är troligen för att bilen är sänkt, ju mer infjädrad bakaxeln är desto mer åt höger hamnar axeln om man har orginal panhardstag. vill man få bort det får man antingen korta staget eller bygga wattlänk, dvs ett stag från karrossen från varje sida och så en liten lagring med länkage på själva bakaxeln.
Epsi

Inläggav Gunnar S » 2010-06-21 11:25

En sänkning på 30 mm ska inte påverka axelns läge på det sätt du visar. I så fall borde normalt fjädrande på gropig landsväg medföra trafikfara eftersom spårningen skulle ändra sig hela tiden, vartefter fjädringen arbetar. Det är först när bilen ligger på genomklappningsgummina som skillnaderna blir så där tydliga.

Kolla om bilen är uppsvetsad nån gång så att ekonomibiten för övre fjädersätet hamnat för högt.
Hur ser nedre sätet, på länkarmen ut?

Förskjutningen i sidled är knepigare.
Nåt av fästena för panhardstaget kan ha fått på nöten eller vara rostskadat och därefter kommit ur läge. Eller också är det nåt fel på själva staget.
Eller nåt...
Fast Wattlänk é ju manligt - men inget krav på en gatbil, som är sänkt bara 3cm.

Ps: Måste tillägga att jag gillar den här färgen. Har ljusa minnen av gamle farsans 70:a som gick ur tiden 1977. RIP.
Medlem nr: 624
Användarvisningsbild
Gunnar S

Inläggav Daniel » 2010-06-21 12:24

En helt galen fråga: Det är inte så att man råkat montera fel fjäder på ena sidan? Det verkar ju skilja nästan precis 30mm...
Mvh
Daniel
Webmaster/Valberedning 140-klubben
Användarvisningsbild
Daniel

Inläggav CarfreakRacing » 2010-06-21 13:09

Daniel skrev:En helt galen fråga: Det är inte så att man råkat montera fel fjäder på ena sidan? Det verkar ju skilja nästan precis 30mm...

hehehe, de klassiska felet! Du har en poäng där!

Lättast är att plocka loss fjädrarna bak alt. hissa upp bilen och mäta dem!
CarfreakRacing

Inläggav Hasse63 » 2010-06-21 13:15

Betsy skrev:Upptäckte efter köpet att bilen lutade lite /.../ Så nu igår så byttes samtliga fjädrar /.../ Men problemet kvarstår

Användarvisningsbild
Hasse63

Inläggav Betsy » 2010-06-21 16:30

CarfreakRacing skrev:
Daniel skrev:En helt galen fråga: Det är inte så att man råkat montera fel fjäder på ena sidan? Det verkar ju skilja nästan precis 30mm...

hehehe, de klassiska felet! Du har en poäng där!

Lättast är att plocka loss fjädrarna bak alt. hissa upp bilen och mäta dem!

Som Hasse63 Citerade.. Alla fjädrar är bytta till "nya" Och nej fjädrarna sitter inte fel, går inte att sätta fel enligt min mening då det är skillnad som natt och dag mellan främre och bakre.

Gunnar S skrev:En sänkning på 30 mm ska inte påverka axelns läge på det sätt du visar. I så fall borde normalt fjädrande på gropig landsväg medföra trafikfara eftersom spårningen skulle ändra sig hela tiden, vartefter fjädringen arbetar. Det är först när bilen ligger på genomklappningsgummina som skillnaderna blir så där tydliga.

Kolla om bilen är uppsvetsad nån gång så att ekonomibiten för övre fjädersätet hamnat för högt.
Hur ser nedre sätet, på länkarmen ut?

Förskjutningen i sidled är knepigare.
Nåt av fästena för panhardstaget kan ha fått på nöten eller vara rostskadat och därefter kommit ur läge. Eller också är det nåt fel på själva staget.
Eller nåt...
Fast Wattlänk é ju manligt - men inget krav på en gatbil, som är sänkt bara 3cm.

Ps: Måste tillägga att jag gillar den här färgen. Har ljusa minnen av gamle farsans 70:a som gick ur tiden 1977. RIP.

Först då. Gillar denna färgen mer och mer. Ganska udda färg och inte så vanlig.

Kan inte se att det skulle vara någon ekonomiplåt utbytt just där, sen ser även panhardstaget ut att vara okej. Sen att det blir så bara för att bilen skulle vara sänkt vill jag nog inte hålla med om helt och hållet. Förskjutningen fanns även innan de nya fjädrarna monterades.

Så svårt att förklara. tog lite bilder, blev tyvärr inte så många innan batterierna i kameran dog.

Fjädersätet i bärarmen är bara en platta som man sedan skruvar en bricka över fjädern (titta bild)

Lite bilder

Bild
Nedre fjäder infästningen.

Bild
Övre panhard infästning

Bild
andra infästningen i karossen

Bild
stagets infästning höger sida

Bild
infästning vänster

Bild
höger sida

Bild
vänster hjulhus i bagagen.

Bild
Lite mer närbild

Får fram att panhardstaget är ca 81cm långt mellan infästnings skruvarna CC mått

Sen tack för alla ideer och synpunkter jätte kul att se att så många vill engagera sig i mina bekymmer :)
Användarvisningsbild
Betsy

Inläggav Gunnar S » 2010-06-21 17:51

När jag tittar på sista bilden i din fina bildsvit tycker jag det ser ut som nån slags lagning i alla fall. Kolla närmare på det. Framför den dinglande elkabeln ser man nå sorts skarv. Dessutom tycker jag mig se en svetsfog i övergången både mot "durken" & ryggstödet. Fast det är ju ändå inte intressant eftersom det är stötdämparfästet... och detta kan ändå inte påverka axelns position i sidled.

Ett krokigt panhardstag borde väl dra axeln åt vänster... Hm... Som vi tidigare konstaterat kan inte en sänkning med 3cm göra att du får den där avvikelsen.

Sen tror jag att någon tänkte sig att det satt originalfjäder på ena sidan och kortare på den andra, fast det har du ju redan rett ut så...

Om man lekt med tanken att bilen haft 28 ägare och varit duktigt rostig i bl a. panhardstagsfästet och nån fjunig jeppe med Meduza i stereon flitigt övat på kombinationen av hastighet och tvära gathörn så skulle resultatet kanske kunna bli som i ditt fall.

Om du skulle ta och demontera panhardstaget på te x. axeln och sedan ser om du kan rubba fästet i chassiet. Borsta rent med stora stålborsten. Kolla också upp bussningarna på staget. Borde inte påverka så mycket men ok. Ordentligt slitna bussningar kanske...

Nåt fel är det i alla fall.
Användarvisningsbild
Gunnar S

Inläggav Betsy » 2010-06-21 22:08

Gunnar S skrev:När jag tittar på sista bilden i din fina bildsvit tycker jag det ser ut som nån slags lagning i alla fall. Kolla närmare på det. Framför den dinglande elkabeln ser man nå sorts skarv. Dessutom tycker jag mig se en svetsfog i övergången både mot "durken" & ryggstödet. Fast det är ju ändå inte intressant eftersom det är stötdämparfästet... och detta kan ändå inte påverka axelns position i sidled.

Ett krokigt panhardstag borde väl dra axeln åt vänster... Hm... Som vi tidigare konstaterat kan inte en sänkning med 3cm göra att du får den där avvikelsen.

Sen tror jag att någon tänkte sig att det satt originalfjäder på ena sidan och kortare på den andra, fast det har du ju redan rett ut så...

Om man lekt med tanken att bilen haft 28 ägare och varit duktigt rostig i bl a. panhardstagsfästet och nån fjunig jeppe med Meduza i stereon flitigt övat på kombinationen av hastighet och tvära gathörn så skulle resultatet kanske kunna bli som i ditt fall.

Om du skulle ta och demontera panhardstaget på te x. axeln och sedan ser om du kan rubba fästet i chassiet. Borsta rent med stora stålborsten. Kolla också upp bussningarna på staget. Borde inte påverka så mycket men ok. Ordentligt slitna bussningar kanske...

Nåt fel är det i alla fall.

Hej Tack för dina synpunkter.

Jo det är en lagning där, men det är inte vid infästningen av staget vad jag kan se. Sen är jag 4e ägaren på bilen. En äldre dam hade den först sedan en handlare och den innan mig var en äldre herre som haft bilen sedan -77 Så det är inga fjuniga 18åringar som lekt med den :)

Och det förskjutna var redan innan jag monterade sänkningssatsen. det som stör mest är att den lutar så.
Användarvisningsbild
Betsy

Inläggav Hasse63 » 2010-06-22 00:31

Undra om det går att ta ett vattenpass eller något annat rakt och hålla den under bärarmarna, då kan man kanske se om någon är knäckt.

Att det är äldre damer och herrar som ägt den behöver inte betyda att den inte är duskörd med. Min far är 73 och han kör fortarande som om han hade eld i baken, mor (72) gillar oxå att gasa. kan ha hänt ett och annat som för den delen inte behöver synas :mrgreen:

Användarvisningsbild
Hasse63

Inläggav Gunnar S » 2010-06-22 14:35

Måste rätta mig själv...
Övre sätet är ju själva ramskenan. Tänkte mer på stötdämparfästet men det påverkar näppeligen hur bilen står eller hur axeln linjerar.

Egentligen skulle den här bilen hissas upp på bockar i bak och sedan borde man plocka ner hela bakvagnen. Tänk Meccano och riv alltihop. Renovera hela bakvagnen: Gör plåtrent. Från ramskenor och nedåt. Mät och räkna. Ta hjälp av nån som kan kryssmäta. Använd laserpass. Bussa om och måla alltsammans. Montera ihop igen.

Alternativet är att du kör bilen, som den är, till en verkstad som arbetar med tex. Caroliner och kan sätta upp bilen i en jigg. Sen kan de se om bilen står rakt och spårar ordentligt. Att alla hjulställ sitter där de ska osv. Visst, det är inte gratis men bilen är ett fint exemplar och safarigula 142:or kan vi inte få för många av...

Det här kan ju handla om en riktigt gammal skada, som inte påverkat bilens körbarhet. Ingen har brytt sig - speciellt inte som den gått så få mil med tidigare ägare.
På tal om det: Hur känns bilen när du kör den? Känns den ormig på vägen? Drar den snett? Vad händer när du stampar till på bromsen?
Användarvisningsbild
Gunnar S

Inläggav Betsy » 2010-06-22 21:34

Gunnar S skrev:Måste rätta mig själv...
Övre sätet är ju själva ramskenan. Tänkte mer på stötdämparfästet men det påverkar näppeligen hur bilen står eller hur axeln linjerar.

Egentligen skulle den här bilen hissas upp på bockar i bak och sedan borde man plocka ner hela bakvagnen. Tänk Meccano och riv alltihop. Renovera hela bakvagnen: Gör plåtrent. Från ramskenor och nedåt. Mät och räkna. Ta hjälp av nån som kan kryssmäta. Använd laserpass. Bussa om och måla alltsammans. Montera ihop igen.

Alternativet är att du kör bilen, som den är, till en verkstad som arbetar med tex. Caroliner och kan sätta upp bilen i en jigg. Sen kan de se om bilen står rakt och spårar ordentligt. Att alla hjulställ sitter där de ska osv. Visst, det är inte gratis men bilen är ett fint exemplar och safarigula 142:or kan vi inte få för många av...

Det här kan ju handla om en riktigt gammal skada, som inte påverkat bilens körbarhet. Ingen har brytt sig - speciellt inte som den gått så få mil med tidigare ägare.
På tal om det: Hur känns bilen när du kör den? Känns den ormig på vägen? Drar den snett? Vad händer när du stampar till på bromsen?

Bilen känns bra på vägen. kan släppa ratten och den går i den kurs du lämnat den. Inte sladdrig eller drar något nämnvärt.
Risken är ju stor att det kan vara en gammal skada. Jobbar mycket nu. Men ska ta hjälp av en kompis och se om vi inte kan mäta lite olika saker.
Användarvisningsbild
Betsy

Nästa

Återgå till Trimmat/ombyggt