Login

Login reminder Forgot login? | Register Register
Svenska Volvo 140-klubbens forum • Dubbla orginal kränghämmare fram

Dubbla orginal kränghämmare fram

Allt som handlar om trimmade och ombyggda 140 och 164. Vad behöver man göra för att få i en B23? Hur mycket är lämpligt att plana toppen? o.s.v.

Dubbla orginal kränghämmare fram

Inläggav Björn Persson » 2011-02-09 12:24

Som rubriken lyder.

Vet att vi hade en diskussion om detta innan i en tråd men jag tänkte höra efter lite granna. Är det någon här som med framgång monterat dubbla krängningshämmare fram? Håller på att kika lite på detta på min bil, det enda jag kan se om ett ev. problem är styrstagen eftersom att dom ligger utanför stagen till krängningshämmaren. Om man skulle montera ett till stag framför det gamla känns det som att det finns risk att det tar i styrstaget.

Då min framvagn är isärplockad för tillfället kan jag inte kolla detta själv. Så med andra ord, någon som har testat? :)
Styrservo, kortspak och rullbälten är till för färskingar...
Björn Persson

Re: Dubbla orginal kränghämmare fram

Inläggav Epsi » 2011-02-09 20:37

Montera ett extra framför?:S

Nu må jag ha missupfattat dig men jag hade förlängt krängninghämmarstagen (tagit längre gängstång typ) och "djuppare" hängen för att fästa krängaren i framkant. Lägg till lite lämpliga gummibitar och voila, dubbla krängare.
Epsi

Inläggav Gunnar S » 2011-02-09 20:39

Har detta på min bil.
Du behöver inget extra stag till den hämmare du lägger till. Den sitter ihop med den första, på samma fäste. Lägg till en extra gummibussning bara. Inget som tar i när du styr.
Nedre hänkena lär man försöka hitta några från 164. (tror jag) De är djupare och rymmer utan tvekan en extra hämmare. Där får man modda nån originalbussning så man fixerar hämmarna. Detta plus ett par slangklämmor gör susen.

Behövde inte förlänga nåt med t ex. gängstång.
:wink:
Medlem nr: 624
Användarvisningsbild
Gunnar S

Inläggav Epsi » 2011-02-09 20:46

Det är inte 164 hängen du skall använda, dessa är likadana som 140 vad jag har sett, lade dock märke till att 240 verkar ha djuppare hängen...

Men ang krängarstagen, jag tycker själva bulten igenom dem verkar kort orginal men det kanske går att klämma in en extra gummikudde och en till krängninghämmare utan att byta ut bulten till en längre?
Epsi

Inläggav Gunnar S » 2011-02-09 20:52

Epsi skrev:Det är inte 164 hängen du skall använda, dessa är likadana som 140 vad jag har sett, lade dock märke till att 240 verkar ha djuppare hängen...

Men ang krängarstagen, jag tycker själva bulten igenom dem verkar kort orginal men det kanske går att klämma in en extra gummikudde och en till krängninghämmare utan att byta ut bulten till en längre?

Ok, då är det de djupare hänkena från 240 som jag har. Jo, bulten är lite kort men med milt våld, några lämpliga svordomar och en klick vaselin klarar man det mesta.
:shock:
Jag antar att det följer med ordentliga fästen till Ipd-kränghämmarna...
Användarvisningsbild
Gunnar S

Inläggav Epsi » 2011-02-09 21:00

Nu hittade jag en ganska bra bild på hur någon gjort. Jag TROR att det är din bild ifrån början gunnar, en Blå amazon med 140framvagn om jag inte ser fel? (står utan motor å sådant...) Om det är du kan du väl länka den hit eller så får jag försöka få upp den här.

Det där med våld är vad jag brukar få använda för å få isär krängarstagen efter massa år av salt så att montera nya i rostfri gängstång tycker jag är en väldans trevlig ide:P
Epsi

Inläggav Epsi » 2011-02-09 21:10

Bild
Epsi

Inläggav Björn Persson » 2011-02-10 00:09

Smart :idea: Det här vara nära på att bli en "är huvet dumt får kroppen lida", klart att man monterar dom sådär.

Vad har ni använd för bussningar i själva hänkena? Jag funderar på om man skulle gå och införskaffa sig två stycken hockeypuckar. Det borde man kunna göra rätt hårda bussningar av "skräddarsydda". Byglar kan man nog göra själv i ordentlig tjock plåt, typ 3.5mm, Man skulle dessutom kunna göra överfallen något bredare än orginal så det får större yta att bryta emot, då borde det sitta...

Hur funkar det här då? Rent spontant känns ju detta som ett extremt mycket bätte och framförallt billigare alternativ än ex. IPD. Så ni som kört med det, märks det någon påtaglig skillnad mot orginal? Om man sumerar den totala diametern borde det nästan bli mer än IPD :o Dock kan ju kvalién på stålet skilja sig avsevärt.

Förövrigt tack för en klockren bild Epsi!
Styrservo, kortspak och rullbälten är till för färskingar...
Björn Persson

Inläggav Gunnar S » 2011-02-10 09:58

Björn Persson skrev:Vad har ni använd för bussningar i själva hänkena? Jag funderar på om man skulle gå och införskaffa sig två stycken hockeypuckar. Det borde man kunna göra rätt hårda bussningar av "skräddarsydda". Byglar kan man nog göra själv i ordentlig tjock plåt, typ 3.5mm, Man skulle dessutom kunna göra överfallen något bredare än orginal så det får större yta att bryta emot, då borde det sitta...

Hur funkar det här då? Rent spontant känns ju detta som ett extremt mycket bätte och framförallt billigare alternativ än ex. IPD. Så ni som kört med det, märks det någon påtaglig skillnad mot orginal? Om man sumerar den totala diametern borde det nästan bli mer än IPD :o Dock kan ju kvalién på stålet skilja sig avsevärt.

Bättre än 25mm proffsgrejor från over there tror jag väl inte att det är. Samtidigt ligger ju charmen i att man byggt en egen variant. Att bygga nåt ur skrotlådan stället för att lätta på lädret ger en speciell tillfredställelse som inte går att köpa för pengar.

Till byglarna låter det som en strålande idé med hemsvarvade bussningar av pucktyp. Jag moddade vad som fanns i min skrotlåda: originalbussning ggr.2+ en bit traktorslang.

Körmässigt blev det en rejäl uppgradering och jag har egentligen inte saknat krängare bak, än så länge. Tillsammans med Lesjöforsfjädrar, gasdämpare och bonnhalvor med 205/50-15 (det var då det) så torkade jag av en Saab Turbo efter Kalvstigen.
Det är norrhälsinglands körgladaste landsväg... Standard B18 + M40...
:mrgreen:

Det där med om dubbla hämmare är mer en en grov kan man nog diskutera. Jag tror inte att man kan se det som en 32mm krängare i alla fall. Det blir ju en form av inbördes vridning mellan hämmarna också.
Användarvisningsbild
Gunnar S

Inläggav Erland Cox » 2011-02-12 00:23

Om styvheten bara har med hämmarens tvärsnitt att göra blir det 16 i kvadrat gånger 2 och roten ur resultatet.
2st krängningshämmare motsvarar en med 22,6mm:s diameter.

Erland
Erland Cox

Inläggav Gunnar S » 2011-02-12 13:11

Erland Cox skrev:2st krängningshämmare motsvarar en med 22,6mm:s diameter.

Erland

Det var det jag hade på känn...
:wink:
Näe, men det blir ju så.
Tack för lite klargörande matematik, Erland!

Välkommen till forumet, ska jag säga också!
Det är alltid trevligt med kunnigt folk som ledsagare i Volvodjungeln.
Användarvisningsbild
Gunnar S

Återgå till Trimmat/ombyggt