Login

Login reminder Forgot login? | Register Register
Svenska Volvo 140-klubbens forum • dubbla su eller weber?

dubbla su eller weber?

Allt som handlar om trimmade och ombyggda 140 och 164. Vad behöver man göra för att få i en B23? Hur mycket är lämpligt att plana toppen? o.s.v.

dubbla su eller weber?

Postby gringob23 » 2011-12-17 01:14

Tjenare, hade tänkt små trimma min b20 och jag har fått tag i en 40is stående weber. Har hört att weber ska vara bättre än dubbla su, stämmer det eller borde jag satsa på dubbla su :)?

Trimningen som blir är:
Portad och planad topp
k kam (har en liggandes)
och en weber eller dubbla su då:)

Har även snackat med flera som kört rallycross osv och dom säger att extraktor inte är värt om du inte ska ha typ 150 hk +, stämmer det eller borde jag köpa det också:)?
144-72 | 142-71
gringob23

Re: dubbla su eller weber?

Postby Hasse63 » 2011-12-17 23:07

40is Weber? vad heter den och har du insug till den?

Till D, K-kam räcker dubbla SU eller en 36/36 DCD. Jag föredrar SU, snyggare, härligare ljud och så upplevde jag ett bättre gassvar.
:arrow: http://www.volvoamazonpictures.se/
:arrow: http://imv68.blogspot.com/

____..)/.._____..)/.._____..)/..______..)/..______..)/.._____
¯¯¯¯””/(”¯¯¯¯¯””/(”¯¯¯¯¯””/(”¯¯¯¯¯””/(”¯¯¯¯¯¯””/(”¯¯¯¯¯
Hasse63

Postby gringob23 » 2011-12-17 23:45

Hasse63 wrote:40is Weber? vad heter den och har du insug till den?

Till D, K-kam räcker dubbla SU eller en 36/36 DCD. Jag föredrar SU, snyggare, härligare ljud och så upplevde jag ett bättre gassvar.

ja alltså, en kompis har förgasarn och jag har tänkt köpa den :) Han sa det var en 40, jag har ingen aning:) jag vet iallafall att de är en stående weber med insug:) mer vet jag inte förutom att han sa att det var en 40is och ja tror han sa dubbelportad också men han vet inte alltid vad han snackar om haha:) den sitter på en duett så jag vet att det är insug osv :)

Okej okej:D får se vad som händer då :) fick byta den där webern med insug mot original förgasare och original insug så det måste jag ju göra haha:D
144-72 | 142-71
gringob23

Postby Gunnar S » 2011-12-19 11:10

Känns som ett wildcard, den där "stående 40:ian". Vissa trimmare avråder från att köra webrar i singelmontage och då gäller det horisontalvarianterna av 40-45-48 och uppåt. Fast det är lite olika bud på det där.
Stående 40-45 har jag sett, i Amazon men då i dubbelmontage. Mycket sällsynt. Gör som Hasse säger och satsa på ett par genuina Skinner Union istället.

Extraktorrör behövs inte om man inte behöver ligga mycket på varv, eftersom vissa sk. extraktorrör ger sämre effekt än original gjutjärnsrör. De stjäl effekt istället. Tillsammans med ogenomtänkt grundarbete blir det bara energislukande och fel.
"Portat" kan ju innebära att du sätter ribban väsentligt högre. Egentligen går det inte att uttala sig om detta. Toppen bör i varje fall flödas och tillsammans med kam, grenrör och gasare får man en helhetsbild. Sen återstår tändsystem och oljeförsörjning samt en ok bottendel. Mitt tips, fast jag antar att du redan gjort det; Läs på allt du orkar i ämnet. Finns mycket trådar, här och på andra forum. Alla nivåer av trim avhandlas.
Medlem nr: 624
Gunnar S

Postby gringob23 » 2011-12-19 13:44

Gunnar S wrote:Känns som ett wildcard, den där "stående 40:ian". Vissa trimmare avråder från att köra webrar i singelmontage och då gäller det horisontalvarianterna av 40-45-48 och uppåt. Fast det är lite olika bud på det där.
Stående 40-45 har jag sett, i Amazon men då i dubbelmontage. Mycket sällsynt. Gör som Hasse säger och satsa på ett par genuina Skinner Union istället.

Extraktorrör behövs inte om man inte behöver ligga mycket på varv, eftersom vissa sk. extraktorrör ger sämre effekt än original gjutjärnsrör. De stjäl effekt istället. Tillsammans med ogenomtänkt grundarbete blir det bara energislukande och fel.
"Portat" kan ju innebära att du sätter ribban väsentligt högre. Egentligen går det inte att uttala sig om detta. Toppen bör i varje fall flödas och tillsammans med kam, grenrör och gasare får man en helhetsbild. Sen återstår tändsystem och oljeförsörjning samt en ok bottendel. Mitt tips, fast jag antar att du redan gjort det; Läs på allt du orkar i ämnet. Finns mycket trådar, här och på andra forum. Alla nivåer av trim avhandlas.

okej okej, blir att prova med su då :) fast endå så kommer jag att byta gasaren med insug mot original, för det har jag gått om och en weber är väll värd mycket mer :)? Okej men om vi skiter i portningen för att flöda toppen kändes lite överkurs då jag bara vill ha lite mer att åka med och inte typ smidda stakar och r kam, alltså du förstår min poäng:) jag tänkte mer om det finns nåt enkelt sätt att få dom lite piggare :) typ som en k kam, plana toppen och dubbla suare då:) Blir det nån märkvärd skillnad om man kör med det :)?
144-72 | 142-71
gringob23

Postby fretchi » 2011-12-19 20:52

Man kan ju om man vill, bara jämna ut kanalerna och putsa till gjutningen runt styrningarna, och ta bort den nästan helt på avgas. Det ska ju inte försämra i varje fall.

K-kammen är en trevlig brukskam som flyttar registret lite uppåt utan att den blir trött på låga varv. Det är ju trots allt en originalkam.
Exktraktorgrenrör tycker jag också är rätt onödigt, speciellt på en småtrimmad standardbil. Och ska du väl ha ett så skall det i mitt tycke vara ett rör som är beräknat och byggt efter motorns specar.

Ha en kamaxel som tunar vid 5000 rpm och ett grenrör som gör det vid 7000 (som det kan bli om man blandar friskt) lär ju inte göra susen direkt.
//Fredrik
'67 144 automatic | '72 164E | '81 244 GL/Turbo
www.swecars.com
fretchi

Postby gringob23 » 2011-12-23 18:22

fretchi wrote:Man kan ju om man vill, bara jämna ut kanalerna och putsa till gjutningen runt styrningarna, och ta bort den nästan helt på avgas. Det ska ju inte försämra i varje fall.

K-kammen är en trevlig brukskam som flyttar registret lite uppåt utan att den blir trött på låga varv. Det är ju trots allt en originalkam.
Exktraktorgrenrör tycker jag också är rätt onödigt, speciellt på en småtrimmad standardbil. Och ska du väl ha ett så skall det i mitt tycke vara ett rör som är beräknat och byggt efter motorns specar.

Ha en kamaxel som tunar vid 5000 rpm och ett grenrör som gör det vid 7000 (som det kan bli om man blandar friskt) lär ju inte göra susen direkt.

Okej okej :) tack så mycket!
144-72 | 142-71
gringob23

Postby Hasse63 » 2011-12-24 00:54

gringob23 wrote: nån märkvärd skillnad om man kör med det :)?

Har haft i min Amazon D-kam "samma som K" E-topp 44/37 ventiler som portats och planats och moddade f-rum, dubbla HIF6 med BBZ nålar och det är "stor" skillnad mot original 82 hk. Detta med original avgassystem, detta trim ska i igen men med en annan motor som borrats och med 4-2-1 extraktor och med hembyggt 2½ avgassystem och efter sista dämparen 3" Extrakorröret ska dit bara för att jag har ett... räcker annars med original röret.

Toppen bör man putsa lite på typ ta bort avgasknölen och öppna upp under ventilerna och ev. runda av vassa kanter om man planar.

Gunnar... Är det inte 45or med vinklade/lodräta luftfilter du tänker på. Varför det inte funkar så bra med en enkel 45 är insugets utformning, men det går att få till det bra bara man bestyckar dom rätt. En stående 45 IDA IDF mfl på typ ett DCD insug funkar

Såna här
http://www.blocket.se/goteborg/Special_ ... m?ca=2&w=1
:arrow: http://www.volvoamazonpictures.se/
:arrow: http://imv68.blogspot.com/

____..)/.._____..)/.._____..)/..______..)/..______..)/.._____
¯¯¯¯””/(”¯¯¯¯¯””/(”¯¯¯¯¯””/(”¯¯¯¯¯””/(”¯¯¯¯¯¯””/(”¯¯¯¯¯
Hasse63

Postby Gunnar S » 2011-12-24 02:07

Hasse63 wrote:

Har haft i min Amazon D-kam "samma som K" E-topp 44/37 ventiler som portats och planats och moddade f-rum, dubbla HIF6 med BBZ nålar och det är "stor" skillnad mot original 82 hk. Detta med original avgassystem, detta trim ska i igen men med en annan motor som borrats och med 4-2-1 extraktor och med hembyggt 2½ avgassystem och efter sista dämparen 3" Extrakorröret ska dit bara för att jag har ett... räcker annars med original röret.

Toppen bör man putsa lite på typ ta bort avgasknölen och öppna upp under ventilerna och ev. runda av vassa kanter om man planar.

Gunnar... Är det inte 45or med vinklade/lodräta luftfilter du tänker på. Varför det inte funkar så bra med en enkel 45 är insugets utformning, men det går att få till det bra bara man bestyckar dom rätt. En stående 45 IDA IDF mfl på typ ett DCD insug funkar

Såna här

Låter som du planerar en trevlig set up.
"Är det inte 45or med vinklade/lodräta luftfilter du tänker på..." Jo, naturligtvis. När du beskriver den så ramlar poletten ner. Ser ut precis som i din länk, fast i dubbelmontage.

God Jul!
Medlem nr: 624
Gunnar S

Postby gringob23 » 2011-12-24 20:48

Hasse63 wrote:

Såna här

Okej :D blir kanske att fila lite i portarna då, jag har ju lite kunskap om hur man hanterar en dremel så det ska inte vara några problem :)

Edit: God jul !
144-72 | 142-71
gringob23

Return to Trimmat/ombyggt