Login

Login reminder Forgot login? | Register Register
Svenska Volvo 140-klubbens forum • Dubbla SU konditionskontroll

Dubbla SU konditionskontroll

Allt som handlar om trimmade och ombyggda 140 och 164. Vad behöver man göra för att få i en B23? Hur mycket är lämpligt att plana toppen? o.s.v.

Dubbla SU konditionskontroll

Postby Epsi » 2010-10-28 18:27

Jag har (som vanlig) hittat lite spännande saker som bara ligger och skräpar på en polares vind (som vanligt...). Mitt där bland all bråte och 4 gräsklippare låg en uppsättning dubbla su, några (jupp, pluralis) 164 fronter och en hög med 140 inredningar.

Förgasarna var så vitt jag kunde se kompletta, men jag har å andra sidan aldrig sett ett par förutom på bild så jag kan ha fel. Två runda luftfilter och ett insugsrör. Röret tror jag dock är ett hemmagjort av ett B30 dito då röret som förbinder de båda förgasarna är svetsat på mitten, jag gissar på att man tagit ett b30 insug och plockat bort delen för mittenförgasaren. Det som gjorde mig mest brydd var att flänsen emot topplocket saknar bulthål, är bara flänsar för att "klämma" fast det.

Men i alla fall, det jag vill veta är egentligen hur jag gör för att säkerställa skicket på dessa på enklast sätt, känner ju till att spjällaxlarna är ett vanligt problem och jag tyckte mig känna ett litet glapp när jag försökte vicka på de bitar som sticker ut av axeln. Hur mycket glapp får det vara och hur kontrollerar man det enklast, vad bör jag i övrigt kontrollera på dessa gasare innan jag överväger att montera dem?

Om spjällaxlarna visar sig glappa på tok för mycket, vad kostar det att få dem renoverade eller är det något jag fixar på diskbänken?

Jag VET att det finns några här på forumet med vad som verkar vara enorm kunskap om just dubbla SU så några svar borde ju kunna gå att få :)
Epsi

Re: Dubbla SU konditionskontroll

Postby Gunnar S » 2010-10-28 19:27

Du får mer än gärna dela med dig med lite bilder på vindsfyndet. Det låter lite otroligt att nån skulle ha gjort sig omaket att kapa och svetsa ihop nåt som ändå motsvarar det man lika gärna kan hitta på nån annan vind...
:wink: Men märkligare saker har man ju hört talas om.
Dessutom är det ju inte nån astronomisk trimningsgrad på en maskin som utrustas med dubbla Sigrid-Urban.
På frågan om kostnader etc. vid översyn alt. renovering av dessa kära dubbelknasare...
Kolla in den här matnyttiga sidan:
http://www.forgasarteknik.se/
Medlem nr: 624
Gunnar S

Postby Epsi » 2010-10-28 20:08

Efter att ha kikat lite på den hemsidan börjar jag fundera på om det inte är till en b16 denna uppsättning är :S

Image

Image

Image

Image

Image

Image
Epsi

Postby Hasse63 » 2010-10-28 22:27

Ser ut som om det är H4 förgasare, storleken är nog mindre än HS-6 eller HIF6 som är till B18/20. H4 är nog "för små" till en 2 liters motor, gissar att de kan ta suttit på nån engelsk motor på upp till 1,5 liter och kanske volvos B16. Gunnar S tipsade om Förgasarteknik... ställ frågan på forumet vad det kan vara för nåt så får du korrekt svar av Gunnar som han oxå heter. :D
:arrow: http://www.volvoamazonpictures.se/
:arrow: http://imv68.blogspot.com/

____..)/.._____..)/.._____..)/..______..)/..______..)/.._____
¯¯¯¯””/(”¯¯¯¯¯””/(”¯¯¯¯¯””/(”¯¯¯¯¯””/(”¯¯¯¯¯¯””/(”¯¯¯¯¯
Hasse63

Postby Gunnar S » 2010-10-28 22:46

CC måttet på de däringa stämmer nog inte på nån B16 längre. Det står ju Volvo på plenumet men jag tippar att nån vebodgubbe byggt om så det skulle passa på Austin eller liknande. (vild gissning)
Insugsflänsen "delar" ju bult med grenröret så därav avsaknaden av nåt specifikt bulthål.
I rätt kretsar är de nog värda en slant i alla fall. Men lyssna med den rätte Gunnar i ämnet...
:wink:
Medlem nr: 624
Gunnar S

Postby Amarace » 2010-10-29 00:11

Det är iaf till B16, men insuget ser ju avkortat ut, B16 har jag för mig hade flottörhusen mot varandra också, men det går väl inte där kan jag anta. Man kan ju undra varfrör det är ihopkapa (om det nu är det).

Iaf, det mesta på SU går ju att ordna, men man ska kolla så att inte vakumkolvarna inte är för glappa, då kommer dom att lyfta ojämt och inte som dom ska och däremd går inte motorn som den ska.
Amarace

Postby Epsi » 2010-10-29 17:32

Då får just dessa ligga kvar på vinden då:) Men om man nu skulle springa på ett par andra i någon vedbod eller så, vad ska man kika på först om det är värt att plocka fram plånboken?
Epsi

Postby Amarace » 2010-10-29 19:01

Det första är just glapp i vakumkolvarna samt spjällaxlarna, spjällaxlarna går ju att fixa, värre med kolvarna.
Sitter insug där så kolla att det inte är sprucket, aluinsugen brukar spricka där man fäster förgasarna, gjutjärn brukar spricka lite här och där, dock mest på avgassidan.

Det mesta finns ju faktiskt att köpa till förgasarna, så dom flesta är ju renoveringsbara oavsett om dom är dåliga.
Amarace

Postby carbs » 2010-10-31 15:01

Detta är en originaluppsättning till Volvo B16, alla insugningsrör är svetsade på mitten, även om de flesta hade svetsen nedslipad. Jag kollade på några av de insugningsrören jag har på lagerhyllan och några av dessa har kvar svetsskarven i ungefär samma skick som dina.
Skicket på förgasarna ser ut att vara som de flesta andra, dvs ett lämpligt ämne för en fullständig renovering.
Det som inte är original på dessa är hållaren för chokvajern, där har man en hemmagjord variant i mässingsplåt men en rörstump av koppar. Tittar man på chokehävarmarna så ser man att de är rejält slitna i hålen för chokeanslutningen och den lilla länken för snabbtomgången, förgasarna har nog varit med ganska många mil.

Gunnar Eriksson
Förgasarteknik
carbs

Postby Myran » 2010-11-02 19:25

Lånar tråden lite, ja började gå igenom ett par gamla dubbla su som jag fick när jag köpte bilen tyckte de kunde vara kul att renovera upp dem. Men de är ingen grej på båda förgasarna som jag inte vet var det är. lägger upp en bild.

Image
Volvo 142 -74 Småtrimmad bruksbil
Image
Myran

Postby Hasse63 » 2010-11-03 01:32

Den ventilen ventilerar flotörhuset. röranslutningen är tänkt att gå till en kolkanister, men det går också bra till en petflaska också OM det nu skulle komma nåt bränsle. Man skall inte koppla samman rören med en slang. Nån har dragit slang till lyftrenaren. Jag hade ingenting på röranslutningen.

Tänk på att hålla isär förgasarnas olika delar då de är "personliga"
:arrow: http://www.volvoamazonpictures.se/
:arrow: http://imv68.blogspot.com/

____..)/.._____..)/.._____..)/..______..)/..______..)/.._____
¯¯¯¯””/(”¯¯¯¯¯””/(”¯¯¯¯¯””/(”¯¯¯¯¯””/(”¯¯¯¯¯¯””/(”¯¯¯¯¯
Hasse63

Postby Myran » 2010-11-03 21:59

Hasse63 wrote:Den ventilen ventilerar flotörhuset. röranslutningen är tänkt att gå till en kolkanister, men det går också bra till en petflaska också OM det nu skulle komma nåt bränsle. Man skall inte koppla samman rören med en slang. Nån har dragit slang till lyftrenaren. Jag hade ingenting på röranslutningen.

Tänk på att hålla isär förgasarnas olika delar då de är "personliga"

Ja där ser man då vet man de:) Ne ja håller isär grejerna:)
Volvo 142 -74 Småtrimmad bruksbil
Image
Myran

Return to Trimmat/ombyggt