Login

Login reminder Forgot login? | Register Register
Svenska Volvo 140-klubbens forum • enkel stromberger till vas kamaxel, vissa säger att det går

enkel stromberger till vas kamaxel, vissa säger att det går

Allt som handlar om trimmade och ombyggda 140 och 164. Vad behöver man göra för att få i en B23? Hur mycket är lämpligt att plana toppen? o.s.v.

enkel stromberger till vas kamaxel, vissa säger att det går

Postby bjoernsson » 2010-06-25 12:51

Hej jag undrar om det fungerar att ha en enkel stromberger förgasare till en vass trimmkam... han som gjort kammen säger att det borde gå, om man har bra komp.

jag har testat nu, jag tycker att det borde fungera så pass att det går att köra iallafall, men förgasaren vill inte öppna/lyfta vakumkolven mer än en cm. så motorn vill inte varva. är det då fel på förgasaren eller att det en för vass kam för en enkel stromberg.

har bytt membranet i förgasaren, och den fungerade innan jag bytte kam?
bjoernsson

Re: enkel stromberger till vas kamaxel, vissa säger att det går

Postby fretchi » 2010-06-25 16:26

Det borde gå ganska bra. Dock kanske du får ett sämre mellanregister samtidigt som förgasaren med dess insug blir en flaskhals vid högre varvtal.

Hur vet du att den inte vill lyfta? Har du legat under huven samtidigt som någon kört? :wink: På tomvarvning lyfter den inte särskilt mycket då motorn inte belastas, ifall det är så du kollat upp det.
//Fredrik
'67 144 automatic | '72 164E | '81 244 GL/Turbo
www.swecars.com
fretchi

Postby bjoernsson » 2010-06-25 19:15

okej jo det är så jag har kollat det.... då behöver det inte vara förgasaren som är dålig då... när jag får igång bilen måste jag hålla nästan full gas för att hålla den vid liv. va kan det vara för fel då då?

det spottar bensin ur förgasarens luftintag och jag har kollat om ventilen som stänger bensintillförseln fungerar och det gör den.
bjoernsson

Postby Hasse63 » 2010-06-25 20:06

vacuumkolven ska inte öppna/åka upp helt, inte enns vid fullgas öppnar den helt. Finns speciel olja till SU som är gulbrun och har SAE 20. Den är lite tjokare än ATF-olja och man får mer gassvar med den.

Prova att göra rent förgasaren.
Hur är ventilspelet och vad har du för komp nu?
Vad är det för kamaxel?
:arrow: http://www.volvoamazonpictures.se/
:arrow: http://imv68.blogspot.com/

____..)/.._____..)/.._____..)/..______..)/..______..)/.._____
¯¯¯¯””/(”¯¯¯¯¯””/(”¯¯¯¯¯””/(”¯¯¯¯¯””/(”¯¯¯¯¯¯””/(”¯¯¯¯¯
Hasse63

Postby bjoernsson » 2010-06-26 11:12

Jag har en D5 kam som elleman gjort han jämförde den med en r, s kam volvo språk. 300 grader duration.
Jag har haft en topp som varit planad 1 mm och en 0,8 mm topplockspackning.

Ventilspelet är 0,4 mm på alla ( har bara tiondels milimeter steg på mitt bladmått med tiondels mm :P ) kanske inte är så bra.

har ställt ettan när åttan lyfter, tvåan när sjuan lyfter osv...

förgasaren är rengjord
bjoernsson

Postby CarfreakRacing » 2010-06-26 17:18

Likadan kam som jag har.. Har du lyckats köra något med den??
Har du kollat så du inte har för lite vakuum med den kammen? Insugsläckage?
Läckage vid förgasaren?
CarfreakRacing

Postby bjoernsson » 2010-06-26 18:01

okej. jag har haft igång motorn men inte kommit så långt att jag känt att jag kunnat köra med den. eftersom jag måste ge så mycket gas.

har dragit åt insuget så hårt jag vågat, förgasaren med... kanske borde köpa nya packningar till förgasaren...

kan det va så att kammen ger för lite vakum, behöver dubbla förgasare mindre vakum eller behöver man något mer avancerat?

det lutar åt att jag byter kam igen, nu vet jag hur man gör... köper nog en k -kam eller orginal. för en sådan kam kanske är mindre kännslig mot läckande insug så då kanske det blir bättre vilket som felet är
bjoernsson

Postby bodda » 2010-06-27 00:09

jo det ska gå har åkt till besiktningen så
det blir ju inte det bästa draget precis
har du rätt tändföljd :?
144 67års pv62 64 duett66 dodge aspen77 golf 96 monarped 64,flinta,auto 145 express73 ford customline 56
kadett66 67
bodda

Postby Hasse63 » 2010-06-27 14:19

Kan ju vara i vassaste laget för en liten stromberg.
Om du behöver nya packningar kan du kolla genom att spruta lite startgas runt anliggningsytorna topp/insug, förgasare/insug ökar vartalet då så har du en läcka. Planad 1 mm säger inte mycket då det finns olika höjd på toppar, men är det en vanlig B20 A-topp så är det nog för lite, särskilt om förbränningsrummen är moddade.

En viss orolig gång får du allt räkna med och vid lågvarv så lär det gå som sämst. Prova att sätta dit en lång insugstratt 15-20 cm, kan bli bättre då

Hasse63

Postby bjoernsson » 2010-06-28 15:04

nu har jag bytt förgasare till en nyare stomberger, och satt på sista avgasburken. jag har lyckats få en stabil gång (Med nästan full gas) och man kan liga på lite olika varvtal, tror ni att det blir ännu bättre/stabilare om jag fixar en topp som är lite mer planad och lite lite portad ( har fått tag i en sådan). va tror ni blir det någon skillnad?
bjoernsson

Postby fretchi » 2010-06-28 16:01

Jag tror att din tändning står åt skogen. Prova höja tändningen en aning.

Förresten. Har du provat justera bränsleblandningen något? Den kan ju behöva ändras om motorn får andas lite annorlunda.
//Fredrik
www.swecars.com
fretchi

Postby bjoernsson » 2010-06-28 16:12

Jag har ingen sån där lampa bara... men kan man inte bara flytta fördelar drevet en kugge? Vilket håll isåfall?

det där med att insuget blir en flaskhals fattar jag nu... förgasaren spottar ut bensin ur luftintaget när man gasar på mycket. hur löser man det? en kompis sa att jag borde slipa ner nålen för att klara att varva?

Har ingen vakumslang på den nya förgasaren heller... är det ett problem :)
bjoernsson

Postby fretchi » 2010-06-29 10:27

Vrid fördelaren bara och se om det blir bättre. Men ska man pilla med sådant här så är bra verktyg nästan ett måste.

Att förgasaren spottar bensin har att göra med tryckpulserna som blir när ventilerna öppnar och stänger. Inget farligt eller konstigt, men Man bör ha något luftfilter på så att det inte stänker på heta ytor t.ex.

Slipa nålen är inget man ska göra utan att verkligen veta vad man gör. Originalnålen funkar säkert rätt OK, men däremot kan du få göra en justering av blandningen genom att sänka/höja munstycket.

Man behöver inte köra med vakuumförställning. Speciellt inte när man har en vassare kam med fladdrigare vakuum i insuget vid låga varvtal.
//Fredrik
www.swecars.com
fretchi

Postby bjoernsson » 2010-06-30 13:25

okej munstycket som nålen går i då eller?

försökte ställa blandningen men jag hittar ingen skruv på utsidan för det? på min förra förgasare fanns det ju en stor skruv rakt underförgasaren, men ingen på denna. hittade en skruv plugg typ, satt bredvid vakumslangsfästet, vet inte om det hände något när jag skruvade på den? har kolllat i verkstadsboken till 140 men de justerskruvar som visas där finns inte på min förgasare, antingen har den gått av eller så sitter den på något annat klurigt ställe.

motorn går ändå rätt ok nu måste ställa upp tomgången ganska rejält bara. sen så varvar den inte så högt vid max gas. har hört att man bör slipa på nålens tunnare hälft för att tillfredställa kammen vid högre varv.
bjoernsson

Postby Hasse63 » 2010-06-30 17:14

Har du en "nyare" stromberg med svart lock så finns ingen skruv utan då är det pressverktyg som gäller. Är locket gult (typ 240 förgasare) så finns en skruv undertill. denna skruv finns ochså på SU HIF 6 men då på sidan.

Gissar att munstycket och nålen redan är nötta, så ställ in så du får en godkänd CO-halt innan du börjar slipa nålar, för det är inte lätt...

Hasse63

Postby bjoernsson » 2010-06-30 17:50

Hej
jag har ett blått lock?? är det då bättre att göra i ordning min gamla förgasare. är det någon skillnad på prestandan på den nya och gamla förgasaren... de ska va lika stora...

Men som sagt så fungerar motorn bättre med den nya, så den gamla kanske är lite gammal och sliten
bjoernsson

Postby Hasse63 » 2010-06-30 18:39

Ok en sån... följde med sånna till A-turbo sattsen och sitter väl sånna på 340 med B19. Dessa är "kopia" av en vanlig och du måste pressa munstycket för att ändra bränslet.

Den som är bäst är den som är minst glapp i spjällaxlarna.

Hasse63

Return to Trimmat/ombyggt