Login

Login reminder Forgot login? | Register Register
Svenska Volvo 140-klubbens forum • etanol

etanol

Allt som handlar om trimmade och ombyggda 140 och 164. Vad behöver man göra för att få i en B23? Hur mycket är lämpligt att plana toppen? o.s.v.

etanol

Postby mopedhuligan » 2008-04-16 14:48

Är det nån som kör sin 140 på etanol? Min hade en co som var högre än dom kunde mäta (9,9), det har jag kompenserat med etanol istället för med skruven man normalt använder. Den går på ren E85, men inget bra. Kör nu på ca 50/50, utan problem och med godkänd co. Nån annan som har erfarenheter av det här?
Volvo 142 GL '72

Volvo PV 544 Special '62/63

Triumph Bonneville T120R '69

Royal Enfield India Lightning '99

Crescent 1149 Raketarsel '61 el '62

Samtliga bruksfordon.
mopedhuligan

Postby Johan » 2008-04-16 18:49

Borde ju inte vara något problem att köra på det, ska ju i princip bara vara att byta till ett munstycke med 30 % större area, sen ska den ju gå skapligt. Krävs bergis massa småjusteringar, men det kan man ju leva med..

Vet dock inte vad toppen o.s.v. tycker om etanol, om blyersättning och sånt blandas ut bra med det...
Kör en 142 DL från 1974..
Johan

Postby polly » 2008-04-17 02:03

jobbar en del med gummi dagligen (tillverkar b.la. insugstätningar till porsche och volvo/scania osv.) och gummi som är avsett för att vara i miljöer med oljor och bensin åldras (läs: torkar) oftast ut mycket snabbare om de ofta är i kontakt med alkoholer (exempelvis etanol). har för mig att det är på liknande vis med övriga packningas som sitter i motorn.

Kommer alltså att funka med vanliga packningar/tätningar men de kommer mest troligt att måsta bytas oftare än de annars skulle ha gjort.

Hoppas det var åtminstone lite till hjälp, har någon \"gummi-frågor\" så kan ni ju alltid prova höra med mig, kan inte jag så jobbar farsan som kemist på samma företag och han har garanterat koll ;)
Volvo 142 -74 original!
polly

Postby Epsi » 2008-04-17 13:57

Men eftersom bränslet inte når specillt många av motorns packningar borde det la vara okey med själva blocket och så?

så det jag får fram att de måste bytas är soppaslangen till förgasaren, nålen, förgasarmembranet.

Topplockspackningen e de nog lungt med pga metalringarna men jag funderar lite på om ventiltätningarna kan ta stryk.

Utöver detta behövs det nog en liten tändinstälning för jag har för mig att etanol behöver längre tid på sig att förbrännas än benisn.

synpunkter?
Epsi

Postby polly » 2008-04-17 14:05

det med slang och membranbytena låter ju vettigt, sen måste ju etanol ha högre bränsletryck eller vad man ska säga, det måste komma mer bränsle än i vanliga fall och tändningen måste ju justeras precis som du sa, men angående byte av slangar och så vidare är det ju inget man behöver göra direkt, man kan ju vänta och se om man får det att fungera osv, det enda jag sa var att man kommer måsta göra det fortare ;)

men sen är det ju också sant att t.ex. saab BioPower-bilarna har tank/slangar i annat material än deras bensinbilar, är rätt säker på att det beror på det jag har förklarat, men kan också bero på att det kan bildas någon sorts beläggning eller fällning från de vanliga slangarna..
Volvo 142 -74 original!
polly

Postby Amarace » 2008-04-17 14:12

Problemet när man börjar köra med etanol är att alla avlagringar i slangar m.m. kan släppa allt eftersom iomed att etanol är väldigt renande. Det leder till att det blir stopp i filter, bränslepuml, nålventil o.s.v. Men oftast fungerar det utmärkt.
Amarace

Re:

Postby Epsi » 2008-04-18 00:01

polly wrote:det med slang och membranbytena låter ju vettigt, sen måste ju etanol ha högre bränsletryck eller vad man ska säga, det måste komma mer bränsle än i vanliga fall

Det är bara större nål som behövs, så länge vi inte pratar E motorn då naturligtvis. I förgasaren behövs inget bränsletryck, bara något som pumpar soppan fram till förgasaren och det duger B20s soppapump mer än utmärkt till har inga exakta siffror men jag vet att min egen pump fylde en 2 liters colaflaska på runt 30 sekunder när motorn tuggade på startmotorn. Och nog för att b20 inte än någon direkt bränslesnål maskin men riktigt så mycket drar den ju inte på 30 sekunder..

Nu ljög jag kanske lite de där om nålen, men jag har läst mig till på massa ställen att för att konvertera en benisnare till etanolmotor måste den få 30% mer bränsle. och jag vet inte vad som är smartast, byta nål eller byta munstycke? både och?

Avlagringar hade ju kunnat bli ett problem men det borde la gå å lösa igenom att man köper på sig ett lager av biltemas bränslefilter för 14 kr styck.. borde räcka om man bytte en gång i månaden i böran å så småningom inte alls.. men då skulle jag vilja sätta filtret innan bilens ordinare bränslereningssystem så at det så att säga tar den värsta smällen.
Epsi

Postby skanke » 2008-04-21 10:34

Utöver detta behövs det nog en liten tändinstälning för jag har för mig att etanol behöver längre tid på sig att förbrännas än benisn.

Det stämmer, gnistan måste därför komma tidigare när man kör på etanol. Men det räcker inte riktigt att bara ställa upp tändningen. Man behöver oftast en annan tändkurva för att motorn skall gå riktigt optimalt på 100% E85.
skanke

Postby mopedhuligan » 2008-05-11 11:22

En annan tändkurva? Hur då?
Volvo 142 GL '72

Samtliga bruksfordon.
mopedhuligan

Postby Johan » 2008-05-15 22:10

Nu är jag tvungen att skriva här..

Fick för mig igår att bensinen har blitt åt helvete för dyr, och därför bestämde jag mig för att börja köra på E85. Sagt och gjort. Jag gick ut igår och slipade nålen i förgasaren för att släppa igenom ca. 30-40 % mer bränsle. etanol.nu har ett ställe på sidan där man kan beräkna hur mkt som ska slipas bort på nålen.

När jag hade satt dit den slipade nålen, så drog jag ut o provkörde, och faktiskt med gott resultat. Har provkört o ställt in allt, så nu går den kanon, känns mycket piggare och har bättre bottenvrid. Behövde inte ens ställa om tändningen...Det enda jag har märkt är att den kan vara lite svårstartad.. Antagligen bara en justeringsfråga.. Har inte heller någon förvärmning, det ska tydligen vara bra att ha, så ska fixa det i helgen.

Satte dit ett bränslefilter också, eftersom etanolen river loss massa gammalt skit tydligen, men har inte sett det minsta skit i filtret än...

Återkommer senare med lite svar på undersökningar om bränsleförbrukning o.s.v. Nu vet vi iaf att dom går utmärkt att köra på E85, och att dom går BRA när man har lyckats..
Johan

Postby Linus S » 2008-05-18 14:21

Kul att höra att det fungerar. Jag tänkte göra samma sak, men på ett par dubbla SU. Väntar bara på att dom skall komma, har väntat tre veckor nu på att killen skall skicka dom till mig. :? Skriv gärna mer om hur den går.
142 DL -73 Mörkblå
V70 XC AWD -99Svart
Volvo BM 2254 -83
Volvo BM 616B
Linus S

Postby jobochobo » 2008-05-18 16:27

Super intressant hur mycket slipade du på nålen hur gick du till väga vilken förgasare?

jag vill åxå testa nu när soppan närmar sig 14 kr och etanolen ligger stadigt runt 8 kr

det är 42 % dyrare så drar den 30 % mer har man sparat 12 % och besninen kommer fortsätta bli dyrare.

12% på en 200 mils resa = 24 mil besparing 24 * 1,5 l(jo min drar 1.5 hehe) 36 liter gr 14 kr = 500 kr

hmm blev lite tokig räkning men endå mycket intressant.

speciellt när diseln närmar sig 15 kr /litern

hur blir de tmed blyersättnings medel ? ska inte sånt i ??

åter kom med förbruknings siffror.

mvh/jocke
husbil b20
jobochobo

Postby Johan » 2008-05-18 21:20

Har testat lite nu i helgen, och förbrukningen blev enligt mina mätningar med tankmätaren (dvs. ganska oexakta, men man får en uppfattning) att den drar över 2 liter per mil. Tror jag råkade slipa nåljäveln för mycket ( den blev väldigt smal ute i spetsen, gick av och vek sig lite granna).

Har dock börjat på en ny nål nu, och nu ska jag slipa lite i taget tills det blir perfekt. Började lite idag, och har fått till den ganska skapligt, behövs dock slipas lite, lite till som det verkar.

Nålen slipade jag ner, så det blir större hål liksom, den ska slipas så att diametern blir mindre över hela. Dock så ska det bort mera ute i spetsen än vad det ska i tjocka änden.

Skillnaderna jag har märkt än så länge är att det är bättre klös i den, den orkar mera, bättre vrid, och så av nån anledning så går den tystare, beror väl på att det är annorlunda förbränning och blir en annan sorts avgaser?

Enligt mina beräkningar så kan min bil dra 1,7 liter milen utan att jag förlorar på det, så nu jävlar ska jag slipa till nål nummer två så den är lite mindre, men ändå går bra, så ska nog förbrukningen bli lite lägre..

Och naturligtvis ska blyersättningsmedel i, har hört att det inte ska blandas lika bra, men har då inte märkt nåt hittils på dom 20 milen jag har kört.

Hoppas ni blir lite klokare, även om det kanske är lite rörigt att läsa :roll:
Johan

Postby Christian L » 2008-05-21 10:49

kollade på motorjournalen igår angående STCC bilar som kör på etanol. De hade ett litet inslag om motorolja i samband med etanol, och tydligen ska man byta olja efter halva bytesintervallet jämfört med bensin. Kan vara värt att tänka på. Detta gäller givetvis moderna motorer, med ganska långa bytesintervaller, men jag tror ändå det kan vara värt att byta lite oftare, även om man brukar byta efter 1000mil eller nåt i den stilen.

blev btw väldigt sugen på att köra min 67a sport på etanol jag också =) Det är ju rätt enkelt att ställa om en SU för fetare blandning, frågan är nog ändå om man inte behöver andra nålar, men det kanske funkar om man kör med B20b nålar och samtidigt skruvar blandningen så fet det går...

///Christian
Volvo 144 Sport Automatic 1967
Christian L

Postby Christian L » 2008-05-21 10:56

angående blyersättning och etanol, etanolen kyler ju bättre än bensin så frågan är om det är lika stort behov av blyersättning när man kör med etanol? Det är ju inte kylningen man har blyersättning för, men är det inte värmen som är en del av problemet som leder till att ventilsätena \"går ner sig\"?

//Christian
Christian L

Postby Johan » 2008-05-21 11:52

Jo, har läst lite olika saker om blyersättning och etanol. Vissa säger att man ska ha det, vissa säger att man inte ska ha det. Jag tycker inte att blyersättningen är någon större kostnad, och kör därför med det i för säkerthets skull. Inget kul att byta topp i onödan..
Johan

Postby Christian L » 2008-05-21 14:49

nej precis, jag kör också med det, alltid. Även på 240 med alutoppar
Christian L

Postby mopedhuligan » 2008-06-04 13:34

Jag har kört hundratals mil med PV, b20, sen jag startade ämnet. Ingen blyersättning i etanolen. Är det inte lika bra att slå i lite olja? Jag har förövrigt inte slagit blyersättning i nåt av mina fordon, någonsin. Se lista nedan.
Volvo 142 GL '72

Samtliga bruksfordon.
mopedhuligan

Re:

Postby Amarace » 2008-06-04 17:05

mopedhuligan wrote:Jag har kört hundratals mil med PV, b20, sen jag startade ämnet. Ingen blyersättning i etanolen. Är det inte lika bra att slå i lite olja? Jag har förövrigt inte slagit blyersättning i nåt av mina fordon, någonsin. Se lista nedan.

Nu är jag inte helt hemma på egenskaperna, men nog måste man väl ha en biologisk olja, typ ricinolja el nåt om man ska blanda med etanol?

Och det behövs ju bara på en insprutare, finns ju inga direkt rörliga delar i en förgasarmotor som behöver olja isåfall. Olja ha ju inga som helst blyersättningsegenskaper för väntilsätenas skull.

Själv kör jag bara med 30-35% etanol, drar inte mer per mil men jag får billigare mil.
Amarace

Postby benghans » 2008-06-13 17:03

Jag har nu etanolkonverterat min 144 med b20 A motor precis efter era kunskaper och inlägg, fast den går jättedåligt. jag kan inte få in någon bra tändning på den så att den går jämt. Den går som bäst när man kör i ungefär 90 på ungefär 3700 varv men när man kör långsammare rycker den och går allmänt dåligt, förövrigt drar den även 2,5 liter milen. Har ni några tips eller funderingar av vad som kan vara felet?
benghans

Next

Return to Trimmat/ombyggt