Login

Login reminder Forgot login? | Register Register
Svenska Volvo 140-klubbens forum • Få ner ljudvolymen.

Få ner ljudvolymen.

Allt som handlar om trimmade och ombyggda 140 och 164. Vad behöver man göra för att få i en B23? Hur mycket är lämpligt att plana toppen? o.s.v.

Få ner ljudvolymen.

Postby discokapten » 2007-02-07 17:50

Nu undrar jag om ni har några heta tips på hur man får ner ljudvolymen inuti bilen så att säga, jag gjorde det katastrofala misstaget och köra en ny bil förra helgen och inså då att jag faktiskt saknade att kunna prata i normal ljudvolym med mina medpassagerare, även när hastigheten överstiger 50kmh.

Vart sätter man dämpningen?

Vilken sorts dämpning ska man använda?

Går det att få den riktigt tyst eller måste man ha förstånd och inse att det är en 38 år gammal bil man kör?
discokapten

Re: Få ner ljudvolymen.

Postby parbring » 2007-02-07 17:57

discokapten wrote:Vart sätter man dämpningen?

Dörrsidor, golv, torpedvägg/motorrumsvägg, motorhuv osv osv. Perfekt tillfälle att riva ur inredningen och fräsha upp och få ur eventuell fukt.

discokapten wrote:
Vilken sorts dämpning ska man använda?

Beror på var den sitter. Bitumfoliematta på en del ställen. Mjukare mattor på andra. Underredsmassa har även en viss dämpande effekt.

discokapten wrote:
Går det att få den riktigt tyst eller måste man ha förstånd och inse att det är en 38 år gammal bil man kör?

Riktigt tyst blir det nog inte eftersom passformen inte är som på nya bilar. Sen är ju otäta dörr- och fönsterlister en bidragande orsak till vindbrus. En B20 med M40-låda låter ju också av naturen ganska mycket. Överväxel kan givetvis få ner ljudvolymen en del...
- - -
parbring

Postby JE Jr » 2007-02-07 23:30

Några saker att tänka på för tystare bil.

*Kika över gummilisterna De brukar vara ganska sopkassa efter snart 40 år! skraplisterna på utsidan av dörrarna är säkert dåliga o spruckna. Byt!

*Tag gärna fräscha dörrlister från en 240..

De är något större. Jag har dörrlister från en sen 242:a på min 68:a. Passar utan problem rakt i.

*Justera dörrar, huv o baklucka. Som original ligger framkanten på dörrarna något innanför plåten framför , och något utanför plåten bakom, för att på så sätt minska vindbruset något.

*ELFLÄKT Ta bort den fasta motorfläkten och ta en kortare runda (så du inte överhettar motorn).

Enjoy the silence!

Dock skall en fräsch motor med fräscht kylsystem klara normal landsvägskörning vid temperaturer under ökenhetta utan behov av kylfläkt. Elfläkten skall styras av en termostat som endast slår på fläkten vid behov.

*Isolering under motorhuven Har ej testat, men bl.a. www.ipdusa.com säljer satser till visa äldre Volvos där de påstår att kupeljudet minskar en hel del med att göra detta.

*Justera ventilspel Rätt ventilspel misnkar tickandet en del mot det felaktiga spelet som ofta brukar vara. Är vipparmarna mycket slitna (en grop i anligget mot ventilen) brukar det vara svårt at måtta in rätt spel...

*Aluminiumventilkåpa Sägs minska ljudet från ventilmekanismen något, har ej provat.

Ja, som du ser finns det en del att pyssla med. Om du går runt bilen och funderar lite, åker en sväng och funderar mer så kommer du säkert på flera andra saker som du kan göra!
//Johan Eriksson
JE Jr

Postby Anton » 2007-02-08 00:03

Sätt ljuddämpning i växelspaksdamasken..mycket vägljud smiter in den vägen.
\"Gammal kärlek rostar aldrig\", Men hur mycket jag än älskar min gamla Volvo så rostar hon!

Volvo 1442541U, Mörkblå - Blivande 144GT
Anton

Re:

Postby parbring » 2007-02-08 00:07

Anton wrote:Sätt ljuddämpning i växelspaksdamasken..mycket vägljud smiter in den vägen.

Kan intyga att det funkar, samt att det original sitter på Volvo PV. :)
- - -
parbring

Postby godzilla » 2007-02-11 01:23

Trelleborg har en alldeles makalös gummimatta som ligger på ungefär 1.60 m bredd och kostar nånstans runt 200:- löpmetern. Mattan ligger på typ 3 mm tjocklek och väger bokstavligen bly (jag gjorde misstaget att försöka lyfta en rulle på 10 meter och höll på att bryta ryggen när jag skulle lyfta ner den från en lastkaj), gissar att vikten ligger runt tio kilo per löpmeter.

Framför allt mot torpedvägg och i golv gör den susen men även i dörrspeglar som ersättning för den där gamla tjärpappen, däremot är det minst sagt marigt att få den att sitta kvar i taket på grund av vikten och svårigheten att hitta lim som klarar extrema temperaturväxlingar.

Hursomhelst, mattan är väl värd sina pengar och gör tillsammans med fräscha fluffiga dörrlister även en 140:a rätt njutbar bullermässigt.

Sen bör man till sist kanske minnas att halva charmen med 60- och 70-talsbilar är ljudupplevelsen.
godzilla

Re:

Postby Gunnar S » 2007-02-11 22:56

godzilla wrote:däremot är det minst sagt marigt att få den att sitta kvar i taket på grund av vikten och svårigheten att hitta lim som klarar extrema temperaturväxlingar.

Haha.. den var bäst idag!! (Hoppas du ursäktar-godzilla..)

:D Blotta tanken på att köra runt med isolering som väger 10 kg/m i taket på sin gamla klenod... När solen står i zenit & skiten släpper vid passage av te x. en järnvägsövergång.

Jag tror mer på att låta detta tunga material ligga kvar på golvet. Som du beskriver det: Torped, golv och dörrar. Där går det att göra underverk.

Det finns också grjer som man lägger på med spruta. Som underredsmassa, fast på insidan. Kommer inte ihåg namnet men det förutsätter ju att inredningen är urriven innan. Dyrt var det i alla fall. Jag får kolla upp vad det hette. Kan ju vara värt slanten om man vill ha kvar kärran några år. Tänk att bara höra en yster B18 eller B20, dovt genom tystnaden.

Det mesta oväsendet kommer från hjulställ, bromsar och bakaxel. Med justa bussningar i alla hörn och alla glapp i kardan och diff bortjusterade så har man kommit en bra bit på vägen mot den tyssssta kupén.

Jag har åkt i avsevärt nyare bilar som slamrat och levt om mer än min "gammelvolvo". Det beror förmodligen också på att dagens bilar inte alls är solidare än gårdagens. Massor av supporterstag, idiotiskt underdimensionerade bussningar och ett allmänt räppel gör ju att många bilar från 90-talet & framåt står oftare på verkstad än i ägarens garage. Se bara på nyare S & V70. Klent Volvo och Ford och Volkswagen osv!! På brorsans Passat av '99 års modell krävdes för 2 år sedan renovering av hela framvagnen. 11000.- Muntert.

Ursäkta lite off topic men det måste sägas. :oops:
Medlem nr: 624
Gunnar S

Re:

Postby godzilla » 2007-02-12 02:24

... som tur var släppte det lite i taget, men jag insåg genast underhållningsvärdet medan jag begrundade släppet :lol:

Jag är dock böjd att tro att det skulle kunna bli djävligt bra, förutsatt att man kunde få det att sitta kvar, taket genererar en del brus med sina dropplister och inte alltför aerodynamiska utformning (dock inte lika illa som på gamla 240:or som formligen tjuter).

(nångång när jag är på gott humör kanske jag berättar historien om när innertaket försvann, en minnesvärd händelse i slapstickgenren)
godzilla

Postby jonns » 2007-02-12 19:56

det du sprutar på invändigt heter NOICE KILLER,har även kommit andra,men det var den det började med iaf :D
jonns

Re:

Postby karlsson_6 » 2007-02-12 21:44

jonns wrote:det du sprutar på invändigt heter NOICE KILLER,har även kommit andra,men det var den det började med iaf :D

vart hittar man den produkten eller liknande??
Volvo 142 -68
karlsson_6

Postby karlsson_6 » 2007-02-12 21:52

http://www.sontech.se

Vibralon 25 SB verkar rätt bra
Volvo 142 -68
karlsson_6

Re:

Postby hundraförtiofemm » 2007-05-26 20:30

godzilla wrote:Trelleborg har en alldeles makalös gummimatta som ligger på ungefär 1.60 m bredd och kostar nånstans runt 200:- löpmetern. Mattan ligger på typ 3 mm tjocklek och väger bokstavligen bly.

Intressant matta! Var kan man köpa den??
hundraförtiofemm

Postby godzilla » 2007-07-10 23:49

Föreslår att du ringer till Trelleborg och snackar med nån som håller på med ljuddämpningsgrejer och beskriver mattan och frågar om en lämplig återförsäljare nearby. Jag lovar, den där mattan är inget man vill släpa runt på om man kan slippa. :wink:

Nån som vet nån trevlig fluffig gummilist till dörrarna fresten ? Jag börjar tröttna på vindbruset från dom nylackade, för att inte tala om draget vintertid ....
godzilla

Return to Trimmat/ombyggt