Login

Login reminder Forgot login? | Register Register
Svenska Volvo 140-klubbens forum • Grenrör, Sommartrim

Grenrör, Sommartrim

Allt som handlar om trimmade och ombyggda 140 och 164. Vad behöver man göra för att få i en B23? Hur mycket är lämpligt att plana toppen? o.s.v.

Grenrör, Sommartrim

Inläggav Petternilsson » 2016-05-19 16:37

Tjenare gänget! Äger en Volvo 142-73-114 som har en nyrenoverad och borrad 8bultare. Sitter K-kam i bilen samt M-stakar och brytarlös tändning.

Köpte bilen (första bil för övrigt) ganska nyligen och ägaren innan hade renoverat och trimmat med hjälp av någon duktig. Men bilen har endast en enkel SU på vilket jag ansåg vara tok för lite förgasare till den motorn som är små trimmad. Har nu köpt mig en weber 36/36 som jag ska montera nu till sommarn då man äntligen får tid. Har ett Xtraktorgrenrör liggandes med 4-2-1 profil med 2-3 utanför 1-4. Efter lite informationssökning har jag förstått att det ej går att kombinera med dcd insug...

Det jag undrar nu är vad jag ska göra. Ska jag få tag på ett originalgrenrör och i så fall vilket. Har sett de med två utblås och de med ett. Vilket är bäst effekt i? Ett annat alternativ hade kanske vart att byta mitt Xrör mot ett med 4-1 profil. Vad jag har läst så kan man tydligen förlora effekt på att använda det vid låg trimning. Jag uppskattar att motorn kommer ha runt 130hk med webern. K-kam gör sig kanske inte så bra med ett 4-1 rör heller..

Aja, hoppas någon påläst kan detta med Extraktorgrenrör och kan ge mig tips vad jag ska göra. Hade vart kul att få användning av det jag har liggandes...
72-Oceangrön
Petternilsson

Re: Grenrör, Sommartrim

Inläggav Rosen » 2016-05-19 22:41

Hej
Du har rätt i att ditt extractorrör och dcd-insuget inte går att montera samtidigt.
Mitt förslag är att ta ett standard B20A insug/grenrör (dubbla utblås) och helt sonika kapa bort insugsdelen lite försiktigt. Du får då ett grenrör som fungerar fint med dina grejer. Rent teoretiskt så tappar du kanske några hk på topp men behåller bottenvridet och det kommer du att uppskatta mycket mer. Dessutom så gillar plånboken lösningen. Jag har kört med den kombinationen i ~7år.
Söker du runt här på forumet så kommer du att hitta mer om detta.
Lycka Till!
Rosen

Re: Grenrör, Sommartrim

Inläggav Petternilsson » 2016-05-20 10:16

Okej ! tack för svaret blir att leta reda på ett grenrör nu då. Vill helst inte kapa det jag har om man någongång vill gå tillbaka till SU :D
72-Oceangrön
Petternilsson

Återgå till Trimmat/ombyggt