Login

Login reminder Forgot login? | Register Register
Svenska Volvo 140-klubbens forum • Helsoffa i -69:an

Helsoffa i -69:an

Allt som handlar om trimmade och ombyggda 140 och 164. Vad behöver man göra för att få i en B23? Hur mycket är lämpligt att plana toppen? o.s.v.

Re: Helsoffa i -69:an

Postby Daniel » 2011-12-23 16:07

wolderth wrote:Daniel va inte så negativ :D allt går :) man kan inte säga ''sämsta modell'' och ''142'' i samma mening 8)

Jodå, det kan man i detta sammanhang. Mycket lättare att få det stadigt utan fällbar rygg.
Jag menar ingalunda att det är omöjligt! Bara ruggigt jobbigt att få det riktigt snyggt.

Go for it!

Skaffa två 142-stolar med risig klädsel (klädsel och stoppning måste du ju göra om allt iaf) från skroten och strippa ner till stommen.
Planera, malla, kapa, svetsa.
Lös sammankopplingen av ryggfällningsmekansimen (så det går att fälla från båda sidor) samt koppla samman stolförflyttningen.
Sedan är det bara bygga stoppning och klädsel.
Kanske kan du istället för att bygga underdel använda nedre delen av ett baksäte.
Mvh
Daniel
Webmaster/Valberedning 140-klubben
Daniel

Postby wolderth » 2011-12-26 11:42

Daniel wrote:
wolderth wrote:Daniel va inte så negativ :D allt går :) man kan inte säga ''sämsta modell'' och ''142'' i samma mening 8)

Jodå, det kan man i detta sammanhang. Mycket lättare att få det stadigt utan fällbar rygg.
Jag menar ingalunda att det är omöjligt! Bara ruggigt jobbigt att få det riktigt snyggt.

Go for it!

Skaffa två 142-stolar med risig klädsel (klädsel och stoppning måste du ju göra om allt iaf) från skroten och strippa ner till stommen.
Planera, malla, kapa, svetsa.
Lös sammankopplingen av ryggfällningsmekansimen (så det går att fälla från båda sidor) samt koppla samman stolförflyttningen.
Sedan är det bara bygga stoppning och klädsel.
Kanske kan du istället för att bygga underdel använda nedre delen av ett baksäte.

lät som en bra idé, bara ta fram tumstocken, svetsen och symaskinen dårå.
tack för hjälpen :D
wolderth

Postby Gunnar S » 2011-12-26 12:28

Har du missat att det byggts helsoffa i volvobilar förut...??
Hursomhelst: Här kommer en länk med intressanta byggbilder på själva förfarandet.
Det skiljer inte så mycket mellan 140 & Amazon så det mesta går nog att kopiera, rakt av.
Scrolla ner nån decimeter på sidan så hittar du en riktig hjulklapp.

Vassego! :)

http://amazon.forum.bilia.se/phpbb3/vie ... 7&start=15
Medlem nr: 624
Gunnar S

Postby wolderth » 2011-12-26 21:40

Gunnar S wrote:Har du missat att det byggts helsoffa i volvobilar förut...??
Hursomhelst: Här kommer en länk med intressanta byggbilder på själva förfarandet.
Det skiljer inte så mycket mellan 140 & Amazon så det mesta går nog att kopiera, rakt av.
Scrolla ner nån decimeter på sidan så hittar du en riktig hjulklapp.

Vassego! :)

http://amazon.forum.bilia.se/phpbb3/vie ... 7&start=15

nämen titta vad trevligt :) mycket mycket tack! nu ska jag bara hitta lite stolar så ska jag sätta igång :D
wolderth

Postby Daniel » 2011-12-27 00:00

Ja det där var ju ungefär som jag tänkte, men man kan ju få till det ännu snyggare om man lägger ner lite mer tid på klädseln och stoppningen (OBS, tittade bara på bilderna)
Mvh
Daniel
Daniel

Postby andreas ohlsson » 2011-12-29 01:56

Gunnar S wrote:
andreas ohlsson wrote:ok där ser man ..
då kan man lägga bältena i en låda nu då!!

Ja, varför ska man trassla med bälten å sånt?

Det är detta som är det bästa med gamla bilar. Man slipper bälteskrav, avgaskrav etc.
Bilarna innehåller mer metall, i direkt anslutning till de resande.
Livet borde vara mer äventyrligt och att köra en 40 år gammal bil i dagens trafikrytm,
måste vara toppen av spänning för oss med längtan efter adrenalinkickar.

Snömos och mitträcke i 120 blås, utan bälte... Sen kan man ju resonera så här,
om man överlever:
Vem kommer väl ihåg en fegis...?

Näe, nu var jag bara ironisk.
Faktum är att jag slarvat med mina gamla "fasta" bälten.
Nu för tiden är det en annan sak. Barn & älskling ger perspektiv på tillvaron.

Sitter det bälten monterade, skall de användas - tycker polisen.

vet vad du menar,har redan hela högerbenet renoverat med metall efter en olycka..
men som det ser ut har bilen rullat ca 80 mil på 5 år o ingen av gångerna fortare än 70 ..men men har inte bestämt än hur det blir tråkigt att ha kroppsdelar spridda i framrutan i onödan vid en krock.
andreas ohlsson

Postby Daniel » 2011-12-29 10:21

Det finns väl inga som helst hinder att bygga in snygga bälteslås också i helsoffan om man vill. Kanske det minsta problemet med detta projekt.

Nu kanske vi kan lämna bältesdiskussionen och med spänning följa bygget av helsoffan istället!
Mvh
Daniel
Daniel

Postby wolderth » 2011-12-29 21:30

Daniel wrote:Det finns väl inga som helst hinder att bygga in snygga bälteslås också i helsoffan om man vill. Kanske det minsta problemet med detta projekt.

Nu kanske vi kan lämna bältesdiskussionen och med spänning följa bygget av helsoffan istället!

Låter bra Daniel :) ska börja med det snart, skickar in bilder när jag börjar :). ska väll börja laga lite rost först ;)
wolderth

Postby Gunnar S » 2011-12-30 11:42

Här finns det material till sittdynan åtminstone...
Passande utropspris också.

http://www.tradera.com/volvo-140-baksat ... _139296795
Tänk om ett sånt där baksäte kunde berätta...
8)
Medlem nr: 624
Gunnar S

Postby nilskarlsson » 2012-02-09 13:17

jag monterade i en soffa ifrån en opel rekord 60 tal i min gamla duett, passade perfekt i bredd. soffan är dock en sån med 2 ryggstöd som är gjord för 2d men har en stor sitt dyna. kan tänka mig att bredden på duett och 140 är ungefär den samma mvh
nilskarlsson

Previous

Return to Trimmat/ombyggt