Login

Login reminder Forgot login? | Register Register
Svenska Volvo 140-klubbens forum • Konvertera till långspak

Konvertera till långspak

Allt som handlar om trimmade och ombyggda 140 och 164. Vad behöver man göra för att få i en B23? Hur mycket är lämpligt att plana toppen? o.s.v.

Konvertera till långspak

Postby goose » 2009-10-07 22:30

Hej
Nybliven 140-ägare söker lite råd och hjälp...

Jag köpte igår min första 142:a, en ljusblå 72:a.

Som ni vet är 72 första året med den hemska kortspaken. Kortspaken faller inte riktigt in i min
bild av vad en volvo är... Därför tänkte jag om det inte är för bökigt, konvertera till den fantastiska
långspaken.

Jag antar att det gjorts förr. Hur mycket jobb snackar vi om? Jag antar att konsollen där klockan mm sitter måste bort? Nytt hål för spakstället måste tas upp antar jag också? Måste lådan ur bilen eller går det att göra ändå?

När långspaken sitter på plats, kan man förminska "bulan" mellan sätena för att få plats med en knosoll där?

Vänligen
-Gustav Thorsberg
goose

Re: Konvertera till långspak

Postby Mac » 2009-10-07 23:05

Hejsan!

Jag skulle nog säga att vill man ha det till att se ut som original så är det nog enklast att skära ut den biten av tunneln på en 71:a och montera över, det funkar ju att bygga om det själv med annat också visseligen.
Mac
Mac

Postby Epsi » 2009-10-08 00:08

Det verkar faktist vara så att på bilar med kort spak finns det redan hål i golvet för kort spak men detta är övertäckt.
På själva växellådan måste du byta lock (inget svårt alls) sitter med 4/6 bultar på ovansidan av lådan. Detta görs med lådan på backen (eller kapa upp halva kardantunneln för å få plats å skruva.) men eventuellt kan det gå att trixa dit nya locket utan att te ner lådan.
Att "sänka" kardantunneln går naturligtvis det med efter bytet men kika lite på hur golvmattan ser ut för jag kan tänka mig att de kan se lite knas ut där om man inte gör något åt den:)
Epsi

Postby goose » 2009-10-08 09:00

Epsi: Lådan på backen? Menar du att det går att sänka lådan utan att ta ur motorn? (Jag har alltid kört s**b... fram till nu.)

Jo, det där med locket känner jag till. Är det inte bökigt att byta det? Tänkte om det är en massa växelförare och sånt som hoppar all världens väg när man tar av locket?
goose

Postby Epsi » 2009-10-08 09:43

Med lådan på backen menar jag att du tar ur lådan ur bilen, motorn kan gott sitta kvar där den är:)
Lyft upp bilen, lossa kardanen och ta bort eller se till att den inte är i vägen.
Runt sprägkåpan mot motorn sitter några bultar, mycket enkla att se och relativt enkla att lossa bara man har några förlängare och kanske en led eller två för å nå den översta. Den översta kan vara enklast att nå ovanifrån och jag rekomenderar att du tar denna först. Kan bli enklare ifall du plaserar en domkraft under växellådan och hissar upp en litenliten bit vilket ger mer utrymme mellan bakkant av motorn och torped. du förstår vad jag menar om du tittar på det:)
Skruva loss koplingswiren och växelspaksdamasken.
När alla är loss ställer man en domkraft under växellådan och lossar växellådsbalken som sitter med 4 bult. dra lådan bakåt och ner och där har du den:) Lådan kan vara enklarare att få ut om man har lagt i 1ans växel pga vinkeln på spaken..

Beroende på hur mjuka motorkuddar du har kan det vara värt att ha något i bakkant av motorn som hindrar den att luta mot torpeden. En bra träkloss duger utmärkt men bäst är naturligtvis å ha en motorlyft att lyfta med.. overkill för oss vanliga dödliga:)
Om du är osäker på när kopplingen är bytt senast så bör du förutsätta att det är en asbestkopling. Innan du lyfter ner lådan rekomenderar jag att su sprutar in vatten el tex 5/56 igenom koplingsgafelns hål. Detta binder dammet och det är ingen fara. med lådan nere tvättar du ur..

Har man gjort det några gånger går det riktigt fort, 45 min för byte låda är personbästa ståendes på backen med verkstadsdomkraft. Men jag rekomenderar att ta de lugnt å långsamt första gången. räkna på 3 timmar å ha med rostlösare å gott kaffe:)

Att bara byta lock.
Lyft upp bilen å lägg dig under, ta med 13m nyckel eler häldst ½tum. kän dig fram på ovansidan av växellådan tills du hittar bultarna och försök lossa dom. se ifall du kan trixa ur locket mellan gol och låda, jag tror inte det går men värt ett försök.
Lossa kardanen ifrån lådan, ställ en domkraft under växellådsbalken och lossa balken. sänk ner tills du får ut locket. Återigen, 1ans växel i och håll koll på utrymmet mellan motor och torpedvägg. Då ska det gå finfint. Rostlösare är bra även här beroende på bilens skick och kaffe är alltid gott men detta bör gå fortare än å ta ner lådan.

På det långa locket går växelspaken att lossa på men jag vet inte om det går på "kortlocket"
När man monterar nya locket bör du även hålla koll på hur växellägerna sitter å sådär, inga som helst problem bara du kommerihåg å kika innan du skruvar ihop:) Ingenting kommer hoppa loss men jaqg rekomenderar att inte vnda lådan upp och ner då det finns tre fjädrar och kulor som kan ramla ur då.

Att öppna locket på lådan när den är lutad kan kanske innebära att växellådsolja rinner ut men jag tror inte det ska vara nån fara.
Epsi

Postby izefuzzy » 2009-10-08 13:32

korta spaken går att ta lös, har man tagit bort damask och allt så men ser hela vägen till låda är det en stor 6 kants hylsa som håller i spaken. bara ta den största skiftnyckeln och gänga lös då går spaken att dra rakt upp i bilen, kan även rekommendera att göra detta om man ska ur med lådan då del blir mycket smidigare att hålla på då.
Do it once do it right!
izefuzzy

Postby goose » 2009-10-08 22:55

Hej igen,
Först och främst tack för alla svar på kort tid! Jag är medlem i andra ("rivaliserande") märkesforum där man är mycket restrektiv med vad man talar om för andra. Många sk. "musslor" som sitter på massa information men inte delar med sig. Varför? Ingen aning men man har ju sina teroirer :evil:
Det är ju delandet av information som får hobbyn att leva och växa. Bra jobbat! Sprid mer kultur över vårt avlånga land!

För det andra blev jag riktigt sugen att börja skruva men med 4 tentor i skolan nästa vecka får det nog vänta ett tag :(

Tack och på återseende!
goose

Postby Epsi » 2009-10-12 13:12

Håller helt med dig där! framförallt märkt av problemet med mercedesägare.. Om någon är duktig på gamla mersor så pma mig gärna:P

Lycka till med tentorna! Var läser du?
Epsi

Postby goose » 2009-11-01 18:17

Hej igen,

Jag har ännu inte fått något svar ang. långspakslocket jag ville köpa :(
Kanske någon här har ett till övers för en skälig summa?

Epsi: Just nu läser jag Naturvetenskapligt basår, nästa höst kommer jag antagligen att gå vidare mot fartygsingenjör
eller kanske brandingenjör.
goose

Postby Epsi » 2009-11-01 19:05

Jag har eventullt något liggande. Skall kika på detta:)

Basår får läsa mycket har jag märkt, men fan vad trevliga ämnen det är egentligen om man bortser ifrån matten:P Vilket lärosäte?
Epsi

Postby goose » 2009-11-01 22:38

Jo, tempot är högt och det känns om man inte suttit i skolbänken på några år!
Det blev högskolan i Dalarna. Detta då jag ville studera via dala sports academy.

Dala sports academy är ett hjälpmedel, kan man säga, för folk som vill idrotta på elitnivå samtidigt som man läser vid högskolan.

I år valde man att i samarbete med sveriges basebollakademi i leksand, att ta upp baseboll på programmet. Jag har tidigare
spelat i elitserien men tyvärr varit borta från sporten en tid. När jag dessutom var rätt trött på att jobba och när möjligheten att studera samtidigt som jag får syssla med "min" idrott på heltid tvekade jag inte en sekund.

Nu läser jag samtidigt som jag tränar 5-6 ggr i veckan. Det är svårt att få tiden att räcka men jag stortrivs!
goose

Return to Trimmat/ombyggt