Login

Login reminder Forgot login? | Register Register
Svenska Volvo 140-klubbens forum • M46, Igen

M46, Igen

Allt som handlar om trimmade och ombyggda 140 och 164. Vad behöver man göra för att få i en B23? Hur mycket är lämpligt att plana toppen? o.s.v.

M46, Igen

Postby Linus S » 2008-09-05 18:06

Har funderingar på att byta vxl-låda till en M46:a. Har läst igenom gamla trådar om detta och har förstått att det behövs en del grejer, inte bara lådan.

om jag inte missuppfattat något är detta vad jag behöver

M46 låda, Självklart!

Sprängkåpa, vilka passar? tidiga 240 har jag förstått, men till vilken årsmodel?

Kardan, samma där antar jag?, alt. kapa befintlig, hur är det med balansen sedan?

Ny H-Mätarkabel, 240 där med?

OD spak, vart kan jag få tag på en sådan? eller fungerar det med en strömbrytare av något slag?

Relä. Vad för typ?

Har jag missat något?

Hoppas någon vill besvara frågorna igen. Dom har säkert frågats tidigare
142 DL -73 Mörkblå
V70 XC AWD -99Svart
Volvo BM 2254 -83
Volvo BM 616B
Linus S

Postby Rogge » 2008-09-05 18:51

testa söka, tror det har vart uppe igen,

annars så ska du ha sprängkåpan B20/M45 som satt på 240 -76, hastighetsmätarvire köper du från ex.vis KG en för OD till din årsmodell.

kardanen kan du ta samma som är till bilen som du tar lådan från. främre delen räcker.

du kan ha en vanlig strömbrytare till överväxeln..

utan kopplingsschema så tänker jag mej att du tar ett vanligt slutande relä, som du styr spolen i med en knapp, o jorden kopplar du på kontakten för 4ans växel på lådan (så du bara kan ha OD när du har 4an i) sen strömmen till solenoiden på \"kraftdelen\" av reläet.. matningen kan du ta från nån säkringspanelen, orginal är det fördraget för OD i kopplingschemat, vet inte vilken säkring det är på rak arm.

denna tråden passar väl f.ö. bättre i trimmat/ombyggt?
Volvo OneFourtyFive NineteenSixtyNine

Medlemsnr: 1945
Rogge

Postby Linus S » 2008-09-05 20:05

denna tråden passar väl f.ö. bättre i trimmat/ombyggt?

Jo, den kanske skulle ligga där, kanske en moderator kan flytta den.

den låda jag hittat kommer från skroten, kan kanske vara lite svårt att få tag på kardan från rätt bil. Men dom borde väl ha koll på det där.

Tack för info :D
142 DL -73 Mörkblå
V70 XC AWD -99Svart
Volvo BM 2254 -83
Volvo BM 616B
Linus S

Postby Rogge » 2008-09-07 23:11

kardanen kan du ta från en 240 med M46, det är dom som har lådan med wireuttag o rund medbringare, passar på 140ins orgnialkardan..

kika i min 142a tråd, där finns det mesta beskrivet, även om lådorna strulade, sen är jag inte helt 100 på att jag behövde bygga om balken egentligen..
Volvo OneFourtyFive NineteenSixtyNine

Medlemsnr: 1945
Rogge

Return to Trimmat/ombyggt