Login

Login reminder Forgot login? | Register Register
Svenska Volvo 140-klubbens forum • När är det dags att byta till förstärkta ventilfjädrar?

När är det dags att byta till förstärkta ventilfjädrar?

Allt som handlar om trimmade och ombyggda 140 och 164. Vad behöver man göra för att få i en B23? Hur mycket är lämpligt att plana toppen? o.s.v.

När är det dags att byta till förstärkta ventilfjädrar?

Postby Myran » 2010-11-07 15:51

Jag kör förtillfället med portad och planad b20e topp, K-kam, weber 36 dcd.
men hade tänkt att byta upp mig lite med kg17 kam, lättat svänghjul, 085 fördelare med brytarlöst, och en enkel weber 45a. så då kommer frågan lär jag behöva starkare ventilfjädrar eller ger det bara lite mer topp varv?
Volvo 142 -74 Småtrimmad bruksbil
Image
Myran

Re: När är det dags att byta till förstärkta ventilfjädrar?

Postby Drutten » 2010-11-07 16:55

Med Kg17 kammen kan du fortfarande köra vanliga fjädrar, kg rekommenderar en steg2 topp till den kammen o en steg 2 topp har inte dubbla fjädrar dock 37mm avgasventiler. Men för att vara på den säkra sidan smacka dit gul märkta fjädrar.
Drutten

Postby Myran » 2010-11-07 18:51

Drutten wrote:Med Kg17 kammen kan du fortfarande köra vanliga fjädrar, kg rekommenderar en steg2 topp till den kammen o en steg 2 topp har inte dubbla fjädrar dock 37mm avgasventiler. Men för att vara på den säkra sidan smacka dit gul märkta fjädrar.

Okej, ja tror min topp klarar av den kammen ändå för jag har tagit ganska mycket i avgsportarna. Är effekten den att ventilerna inte kommer hänga med eller va händer om jag har för veka fjädrar?
Image
Myran

Postby Drutten » 2010-11-07 18:57

Nja alltså allt beror ju på hur hårt du tänker köra med motorn, ventilsläppet kommer ju tidigare med vanliga std fjädrar, speciellt om dom har setat där länge.
Sen får du va noga o kolla att inte fjädrarna bottnar när du ska ställa ventilspelet.
Drutten

Postby Myran » 2010-11-07 20:16

Drutten wrote:Nja alltså allt beror ju på hur hårt du tänker köra med motorn, ventilsläppet kommer ju tidigare med vanliga std fjädrar, speciellt om dom har setat där länge.
Sen får du va noga o kolla att inte fjädrarna bottnar när du ska ställa ventilspelet.

De är inte speciellt hårt jag hade tänkt att köra den. Jo de vet jag men har inte de problemet med min k-kam, så borde inte få det nu heller.
Image
Myran

Postby fretchi » 2010-11-07 21:22

Hur långt ventilfjädrarna hänger med upp i varvtalsregistret beror bland annat på ventilsystemets vikt och ventilaccelerationen. B20 har rätt tunga delar i ventilmekanismen och behöver nog en ganska bra fjäder för att hänga med upp i varv. Det går ju att lätta om man vill med lite mer exotiska delar.

Ventilaccelerationen styrs av kammens lyftramper. En vassare kam har ventilen mer öppen och längre, så för att uppnå det måste ventilen accelereras fortare. Då kommer ventilen ha en högre hastighet innan maxlyft och en kraftigare fjäder krävs för att bromsa denna och övriga delar i mekanismen.

Något svar rakt av finns alltså inte. Ska du inte varva så mycket är det inte så noga med ventilfjädrarna, men det är ju varvtalet man vill öka bl.a. när man trimmar. Använda fjädrar mattas ju också en aning med tiden.

Intressant vetande är att för starka ventilfjädrar inte heller är så bra då de tar effekt från motorn, dvs, att den går tyngre att dra runt.
//Fredrik
'67 144 automatic | '72 164E | '81 244 GL/Turbo
www.swecars.com
fretchi

Postby Myran » 2010-11-07 23:45

fretchi wrote:Hur långt ventilfjädrarna hänger med upp i varvtalsregistret beror bland annat på ventilsystemets vikt och ventilaccelerationen. B20 har rätt tunga delar i ventilmekanismen och behöver nog en ganska bra fjäder för att hänga med upp i varv. Det går ju att lätta om man vill med lite mer exotiska delar.

Ventilaccelerationen styrs av kammens lyftramper. En vassare kam har ventilen mer öppen och längre, så för att uppnå det måste ventilen accelereras fortare. Då kommer ventilen ha en högre hastighet innan maxlyft och en kraftigare fjäder krävs för att bromsa denna och övriga delar i mekanismen.

Något svar rakt av finns alltså inte. Ska du inte varva så mycket är det inte så noga med ventilfjädrarna, men det är ju varvtalet man vill öka bl.a. när man trimmar. Använda fjädrar mattas ju också en aning med tiden.

Intressant vetande är att för starka ventilfjädrar inte heller är så bra då de tar effekt från motorn, dvs, att den går tyngre att dra runt.

Då har man lite större inblick vad det handlar om :)

Så det är igentligen att rekommendera att byta till något hårdare ventilfjädrar, För att de ska hänga med lite bättre. Nu pratar jag inte om dubbla fjädrar utan mer åt volvos gulmärkta. Slutsatsen jag kan dra är att de bör bytas till något hårdare för att motorn blir ganska mycket mer trimmad jämtemot vad original fjädrarna möjligtvis är gjorda för, bara för att få det lilla extra varvet och att de ska bli lite mer samspelt, och få det lite mjukare.
Image
Myran

Return to Trimmat/ombyggt