Login

Login reminder Forgot login? | Register Register
Svenska Volvo 140-klubbens forum • Nu är 145an hemma!

Nu är 145an hemma!

Allt som handlar om trimmade och ombyggda 140 och 164. Vad behöver man göra för att få i en B23? Hur mycket är lämpligt att plana toppen? o.s.v.

Nu är 145an hemma!

Postby Pv544 » 2008-10-18 14:42

20 mil med halvt avgassystem och trasig grenrörspackning, gick inte nått vidare.

Men har handlat grejer (tänddelar och avgassystem), så det blir bra igen hoppas jag.

Sitter dubbla su på den, vet ej vilken kam. Har ett par toppar liggandes, portade och planade, samt större ventiler. Vet dock inte om man ska passa på att byta när man ändå ska av med grenröret. Sitter det orginalkam så kanske det inte gör nån större nytta.

Köpte ett nyss avgassystem på biltema, det är ju inga jättegrova grejer. Kanske det bromsar för mkt om man byter topp?

Känns skoj att ha den hemma iaf! Blir 4:de ägaren på den! 8)
Pv544

Postby Rogge » 2008-10-18 16:36

trevligt med 145or :) ladda upp lite bilder på den..

kammen är ju svårt att veta, men det är ju inte så stort jobb att byta den.. o ska du ändå av med toppen så..

du kan ju alltid bygga nytt avgas i 2-2,5\" till den, det som kostar mest då är ju ljuddämparen/-na.. men om du sätter en längst bak så dämpar den nog tillräckligt..
Volvo OneFourtyFive NineteenSixtyNine

Medlemsnr: 1945
Rogge

Postby Pv544 » 2008-10-18 17:17

Jag byggde eget 2 ½\" på pv:n förut, blev den grovleken pga att extraktorröret var så grovt. Hade en dämpare längst bak, till en början. Blev ju ett jäkla dovt ljud, ganska coolt men väldigt tröttsamt att använda hörselproppar när man åkte längre än till affären. Så nu sitter det två dämpare samt en sån där dubbelpipa längst bak som dämpar något den med.

Fast en 140 är väl kanske lite bättre ljudisolerad, men tror jag skulle nöja mig med 2\" om jag byggde. Fast nu har ju jag ett nytt \"orginal\" liggandes. Känns som det är enklast.

Jag ska försöka tvätta av den imorgon, och ta lite fördelaktiga bilder av den. :lol:

Det sitter förresten 16\" fälgar med 205/50 sulor på. Tror dom tar i lite därbak i gupp. :( Snart dags för vinterdäck ändå, passar 2& 7 serie på dom? Tänkte på ET och så. Bör man köra med 165 eller 175 bredd?

Vad kul att äntligen ha en 140 igen! Kanske min trettioårskris (några månader i förväg).

Nu ska jag på bio, rallybrudar!
Pv544

Postby Pv544 » 2008-10-19 18:07

Bytte grenrörspackning idag, samt båda motorkuddarna. Dom var helt trasiga. Av någon underlig anledning så hade jag en ny och en beg motorkudde liggandes. Så ÄNTLIGEN fick man nytta av nått man sparat på! :D

Det satt inget luftfilter i, dumt! Ska försöka köpa ett nytt så fort som möjligt. Satt ej bränslefilter på den heller, antar att det är lika bra att sätta dit ett sånt också.

Jag är inte så bekant med förgasare och så, men jag tippade i lite olja i dom. Såg nån tråd med länkar till youtube, där dom ställde in dubbla su. Såg ju enkelt ut för honom iaf!

Men först luftfilter och sen laga avgas, sen kan man väl pilla på förgasarna.

Blev ett par bilder också, otvättad och fin. :?

Image

Image

Det är ju rosthål framför båda bakhjulen, sen en del ytrost och nån bula. Men fin under och baklucka.
Pv544

Postby Rogge » 2008-10-19 18:10

jag tror jag vet nån tjomme på forumet som kommer bli lyrisk av färgen! eller vad säger du deluxe? :wink:
Volvo OneFourtyFive NineteenSixtyNine

Medlemsnr: 1945
Rogge

Postby Pv544 » 2008-10-19 19:31

Sambon tyckte färgen var den fulaste.... Det var iofs innan jag köpte den, kanske har ändrats. :lol:

En tjejkompis tyckte färgen var gullig! Hur i hela världen kan man få en ljusblå Volvo till gullig! Cool, fin, snygg eller vad som helst. Men gullig, då vill man ju nästan rolla den mattsvart i ren protest! :wink:

Tror den blir trevlig efter några timmar med rubbing och vax.
Pv544

Postby deluxe » 2008-10-19 20:15

OOOOOOO :!: :D En turkos 145:a till här på forumet.

Man får gratulera till en Prima bil i både rätt färg och årsmodell :D

Några kvällar i garaget så lär den bli en pärla :D Min rullar 5mil om dan.

Lycka till :D
Volvo 145 deLuxe 71:a (finbilen),
Volvo Duett-Roadster (nyaste projektet) i full gång.

Plötsligt börjar ja tycka att mina stötfångare ser löjligt små ut.. suget efter att byta mot en -74:a börjar bli stort nu...

Image]
deluxe

Postby Cpt Tuttle » 2008-10-19 20:28

Rätt tufft med turkos 145 med takräcke faktiskt... Fast lite lägre front hade nog gjort gott (trodde aldrig jag skulle få höra mig själv säga det där)... :wink:
Numer Mercedes 230E -85 som bruks. Har en PV -65 i garaget som aldrig blir klar.
Avverkade 140s: 142 -71 (skrot), 142 -73 (skrot), 145 -74 (skrot), customizerad 142 -74 (såld).
Cpt Tuttle

Postby Gunnar S » 2008-10-19 23:59

Nu ska ni få höra grabbar, å jäntor: När jag var en liten plutt fick vi ungar åka med vår dagisfröken i hennes alldeles nya turkosa 145:a. Året var '71 och det luktade ny bil och var en makalös upplevelse. Just känslan av flång ny 140 med kanske 20 mil på mätarn är ju alldeles obetalbar. Jag må ha varit en liten skit men redan där visste jag vad som kändes rätt.

Faktum är att jag kommer ihåg när den lokala volvohandlarn presenterade de \"nya\" '71:orna. Den nya grillen, storhålsfälgarna och framförallt den turkosa kulören gjorde 140 serien till verkliga blickfångare.

Hösten det året skulle jag börja i ettan, så nu vet ni hur gammal jag é...

Pappa skulle året efter byta in sin Amazon 122 s mot en Safarigul 142:a från 1970. Den gick i trafik ända till påskhelgen 1977 då han, i en kurva kolliderade med en Corolla på sommardäck. Den helgen hade vi snö upp över farstutaket i mina hemtrakter.

Bilen tog smällen snett framifrån höger. Jag antar att den blev ramsned, framhjulet satt fastkilat under golvet och bolaget löste in den. Det var tyvärr aldrig tal om att rikta den, vilket vi sörjde länge. Farsan klev helskinnad ur vraket. På den tiden åkte den typiske mannen runt i bil med kamelhårsulster, hatt och galoscher...

Jag tror att det var just den bilen som är anledningen till mitt eget val av favoritbil och medlemskap i den här klubben.

Pappa fick en likvärdig 142:a av försäkringsbolaget. En bil med många fel och brister. En vit '72:a som rostade nåt i hästväg. Kardanen var bytt och i obalans, bilen var behäftad med en massa dumma elfel och var ett klart nerköp...

Ursäkta utsvävningen. Det var ju Pv544:s turkosa den här tråden skulle handla om. En av volvos finaste kulörer!!

Grattis till ett kap!
Medlem nr: 624
Gunnar S

Postby Pv544 » 2008-10-20 02:16

Trevligt inlägg Gunnar!

Nu kan jag gå och mysa resten av natten här medans jag jobbar. Och på morgonkvisten komma hem till byn och vrida igång den turkosa blickfångaren. :lol:

Känner att jag måste ta tag i lackrengöringen snarast, så man ser i vilket skick den är. Såg rätt tråkig ut på sidan, som efter biltvättsborstar eller nått.

Roligt med forum, och roligt med 140! 8)
Pv544

Return to Trimmat/ombyggt