Login

Login reminder Forgot login? | Register Register
Svenska Volvo 140-klubbens forum • problem med koppling, saab tryckplatta.

problem med koppling, saab tryckplatta.

Allt som handlar om trimmade och ombyggda 140 och 164. Vad behöver man göra för att få i en B23? Hur mycket är lämpligt att plana toppen? o.s.v.

problem med koppling, saab tryckplatta.

Postby rasmusb » 2008-09-18 12:33

Halloj!

Håller på att montera ihop låda och motor, men fått problem med kopplingen... :x

Får den inte att frikoppla, armen tar i sprängkåpan, börjar på att koppla ca: 5 mm innan armen tar i.

Vet inte om jag bara är dum, men går ju inte att sätta på så mång sätt kan man tycka! :D

Ny 4-puckad sinter, med saab 900 turbo tryckplatta.

Hade för mig det skulle vara bult on men ja vet inte kanske krävs modefiering.

MVH // Rasmus
rasmusb

Postby rasmusb » 2008-09-18 13:32

Läst lite nu, krävs antingen att man byter till ett annat urtrampningslager..

Det långa?

Vilket det nu kan vara, eller distansera ut armen, blir till att göra det sistnämnda! Sen byta lager vid ett senare tillfälle :)

Men som sagt nån som vet vilket som är det långa urtrampningslagret, som jag läste så verkade de som de skulle finns nåt sånt, läste på amazon forumet!

MVH // Rasmus
rasmusb

Postby 142rallye » 2008-09-18 16:50

jag klarade mig med de korta lagret med att göra denna brilijanta lösning! :lol: som du ser på min enkla skiss

Image

funkar jättebra, för då kom vajern ut en bit pga att jag satte dit den distanshylsan vid torpedväggen och jag kunde spänna den normalt.

kan ta bild på den nån dag om du vill.
Image
142rallye

Re:

Postby Amarace » 2008-09-18 18:22

142rallye wrote:jag klarade mig med de korta lagret med att göra denna brilijanta lösning! :lol: som du ser på min enkla skiss

http://i38.tinypic.com/2q1hzpi.png

funkar jättebra, för då kom vajern ut en bit pga att jag satte dit den distanshylsan vid torpedväggen och jag kunde spänna den normalt.
kan ta bild på den nån dag om du vill.

Men det avhjälper ju inte problemet eftersom att lagret är för kort så att kopplingsarmen tar i kåpan innnan det frikopplat.

Har för mig Borg&Beck har det lite längre lagret och Sachs det lite kortare, men kan minnas fel.
Amarace

Postby jonny_h » 2008-09-19 16:49

Jag kapade i kåpan så att armen gick längre fram, detta pga av att jag inte orkade plocka bort lådan igen :shock:
Volvo 142 Rally -73
http://www.garaget.org/?car=65311
Volvo 244 jubileum -77
Volvo 855 GLT -97 (familjeräcern)
jonny_h

Re:

Postby mhr144 » 2008-09-19 18:58

jonny_h wrote:Jag kapade i kåpan så att armen gick längre fram, detta pga av att jag inte orkade plocka bort lådan igen :shock:

nackdelen med det är att armen kan ta i tryckpattan pga stor vinkel. att bricka ut armen funkar yppligt.

mvh/martin
mhr144

Postby C Upp » 2008-09-19 20:28

Längsta lagret KG har fick jag bråttombeställa när jag monterade ihop (samma koppling). Funkade prima (Finns bilder innan i min projekttråd). Skulle även gått att shimsa ut armen vid kulan, men det kändes lite b när det finns bult-on prylar tillgängligt.

Kapa i kåpan går väl... men det är ju en riktig bonnlösning. Och distansen på torpeden vette tusan vad den gör. Inte löser den det här problemet i alla fall.
C Upp

Return to Trimmat/ombyggt