Login

Login reminder Forgot login? | Register Register
Svenska Volvo 140-klubbens forum • problem med ojämn gång vid kall motor dubbla SU

problem med ojämn gång vid kall motor dubbla SU

Allt som handlar om trimmade och ombyggda 140 och 164. Vad behöver man göra för att få i en B23? Hur mycket är lämpligt att plana toppen? o.s.v.

problem med ojämn gång vid kall motor dubbla SU

Postby hesselgren » 2009-09-16 18:41

hej

har monterat dubbla SU av "gamla" modellen.. dom med chokegrejer i botten inte dom med platt botten.

motorn är en B20. förgasarna har gått på B20 förut för en herrans massa år sedan. innan jag renoverade dom.

jag har itne ännu bytit kamaxel men tänkte köpa en D-kam på svis i slutet av månaden.

jag har även elektronisk tändning MSD men ingen skillnad efter monteringen av det, bara att den startar lättare.

problemet
när motorn är kall så blöddrar det, går ojämnt på tomgång, när man gasar låter det "blöblöblövrooom" det rycker å blöddrar tills man kommer upp i varv..

inga problem vid varm motor. går jämnt å fint då.

jag har försökt synca dom med klocka och det blev bättre. men har ingen egentlig instruktion hur det ska gå till.

någon som har någe tips?
hesselgren

Re: problem med ojämn gång vid kall motor dubbla SU

Postby Rogge » 2009-09-16 19:22

går fett med choken? kolla stiften..
Volvo OneFourtyFive NineteenSixtyNine

Medlemsnr: 1945
Rogge

Postby hesselgren » 2009-09-16 21:41

glömde skriva.

nya stift, kablar, rotor, fördelare, brytspets.

ingen skillnad om jag chokar så startar direkt utan chok eller gas.. dock är ju bara choken kopplad på en förgasare.
hesselgren

Postby fretchi » 2009-09-17 09:56

Har du bara choke på en förgasare så förstår jag att den går ojämnt tills den blivit varm. Dock var det ju så på några årsmodeller av B20 så det funkar ju.

Startar den bra utan choke också? då låter det som om du skulle kunna magra den ganska mycket.
//Fredrik
'67 144 automatic | '72 164E | '81 244 GL/Turbo
www.swecars.com
fretchi

Postby hesselgren » 2009-09-17 12:19

fretchi wrote:Har du bara choke på en förgasare så förstår jag att den går ojämnt tills den blivit varm. Dock var det ju så på några årsmodeller av B20 så det funkar ju.

Startar den bra utan choke också? då låter det som om du skulle kunna magra den ganska mycket.

såhär. startade inte utan choke innan jag monterade MSD tändningen.

startar utan choke med tändningen monterad

nu är det ingen skillnad om jag chokar eller inte. märks inget alls om jag drar i reglaget..

ska pröva ställa mig å choka båda förgasarna när den är kall sedan.

men jo det är ju möjligt att den går fett.. dock har jag ju inte mixtrat med nålarna. hur är det, måte man byta nål eller går de att justera?
hesselgren

Postby Christian L » 2009-09-26 19:32

www.amazonpictures.com tror jag det är, där finns verkstadshandböcker/gröna häften. Under avsnitt motor finns mycket läsvärt om just synkronisering osv. Fick själv läsa det några gånger innan det lossnade. Är de helrenoverade med ombussad spjällaxel och ny axel? För annars låter det som mina gick före jag bytte just axeln och brotschade om dem.
Volvo 144 Sport Automatic 1967
Christian L

Return to Trimmat/ombyggt