Login

Login reminder Forgot login? | Register Register
Svenska Volvo 140-klubbens forum • Problem med weber 36/36 dcd

Problem med weber 36/36 dcd

Allt som handlar om trimmade och ombyggda 140 och 164. Vad behöver man göra för att få i en B23? Hur mycket är lämpligt att plana toppen? o.s.v.

Problem med weber 36/36 dcd

Postby Bulten142 » 2009-11-08 22:04

Hejsan inhandlade en weber 36a och monterade. Startade motorn och den gick i 5 sek sen dog den och ville inte gå igång igen... Kolla läckage och bytte packning för säkerhets skull och fick samma problem... Har bara hunnit kolla nålventilen och den har storlek 175... Motorn är trimmad med E-topp och K-kam. Nån som har lite tips?:P
Bulten142

Re: Problem med weber 36/36 dcd

Postby Mac » 2009-11-08 23:41

Låter som att den inte får bränsle, testa och ge den en liten sup rakt ner i insuget och se om den startar så vet du om det är det som är problemet.
Mac
Mac

Postby Bulten142 » 2009-11-09 19:09

Mac wrote:Låter som att den inte får bränsle, testa och ge den en liten sup rakt ner i insuget och se om den startar så vet du om det är det som är problemet.
Gjorde rent alla kanaler och munstycken... Den startar bara när man pumpar in soppa först men då tänder den i förgasaren =S Måste man ändra tändläge om man byter från stromberg till weber?
Bulten142

Postby Mac » 2009-11-09 22:58

Nej tändningen ska inte spela någon roll, har den gått med strombergaren så ska den gå med webern, men det skadar ju inte att kolla upp hur tändningen är inställd dock.
Mac
Mac

Postby Bulten142 » 2009-11-09 23:01

Mac wrote:Nej tändningen ska inte spela någon roll, har den gått med strombergaren så ska den gå med webern, men det skadar ju inte att kolla upp hur tändningen är inställd dock.
Okej tänkte eftersom den tände i förgasaren. För jag har gjort nya fotpackningar... Sen har jag rengjort alla munstycken och kanaler... men den får bensin till flottören och spridaren... men det kanske inte är tillräckligt? Men har läst att accpump kan krångla... Tacksam för mer svar så man kan åka igen :)
Bulten142

Postby Rosen » 2009-11-12 23:12

Hejsan
Det här skall vi väl reda ut. Jag hade själv liknade motorkombination för några år sedan och det kan ta ett tag innan man får motorn att gå riktigt fint men ditt fall är inte så vanligt.
Jag är bara en hobbymekaniker men så här hade jag attackerat problemet.

När du kört ett tag utan att motorn startat kolla stiften ( helst alla ).
Våta = För mycket bränsle. Torra=För lite bränsle.

För mycket bränsle, tänkbara orsaker.
Felbestyckat, i detta fall troligen lågfartsmunstycket.
Blandningsskruven för mycket utskruvad.
Skadat mynningshål vid blandningsskruvat ( INTE BRA ).
För hög flottörnivå.
Nålventil som inte stänger.
Chokereglering som läcker ( fast just nu har jag glömt hur den såg ut ).

För lite bränsle, tänkbara orsaker
Luftläckage, kollas enklast med startgas vid misstänkta skarvar
Felbestyckat
Blandningsskruven stängd
För låg flottörnivå

Det gäller vid tomgångvarv men det mesta gäller även för mellanregistret och högfart.
Oftast brukar man få motorn att gå i alla fall om man höjer tomgångsskruven ( ej förväxla med blandningsskruven ). Motorn är inte lika känslig för felaktiga inställningar då, och sedan jobba sig därifrån.

Ut och prova!
Rosen

Postby Bulten142 » 2009-11-13 19:48

Tack för tipset:P Jag ska börja med att kolla nivån... Men kan bli svårt att kolla läckage med startgas när den inte startar. Så jag vill bara ha igång den så man kan kolla men den får soppa i spridaren iaf... Så tycker den borde tända till. Vilket den gör om man pumpar in soppa och sedan testar, dock så tänder den i insuget som sagt och dör efter 2-3 sek
Bulten142

Postby luddig kaninfot » 2009-12-15 09:12

Hej låter som att nålventilen inte stänger,den behöver bytas ibland för den ärjar invändigt men kan ibland rengöras om du har tillgång till ultraljuds tvätt
luddig kaninfot

Return to Trimmat/ombyggt