Login

Login reminder Forgot login? | Register Register
Svenska Volvo 140-klubbens forum • Rally instrument

Rally instrument

Allt som handlar om trimmade och ombyggda 140 och 164. Vad behöver man göra för att få i en B23? Hur mycket är lämpligt att plana toppen? o.s.v.

Rally instrument

Postby varvafridlyst » 2011-02-01 22:53

Hejsan ska sätta i rally instrument i min nyköpta 142a från 69, men undrar fall man tar det bakåt eller kan man sätta i den framifrån?(alltså från ratt hållet eller måste man in under brädan?

mvh
varvafridlyst

Re: Rally instrument

Postby Gunnar S » 2011-02-02 00:44

Du tar't framifrån. Enklast är om du sprätter bort plastskrollan under instrumentbrädan.
Sen upp med nävarna bakom instrumenthuset och lossa på alla sladdar å annat elände innan du lossar instrumenthuset. Det sitter då fast med 2 handjagade skruvar i varsin kant. Sen får du vrida och böka loss instrumenthuset innan du petar ut det mot dig, bakom ratten så att säga. Rattkåpans överdel brukar jag skruva bort.

Med Rallyinstrumentet blir det likadant fast i omvänd ordning då. Var beredd på att det kan uppstå en del skrapsår på knogarna. Det är rätt knixigt och man vill inte göra det dagligen men är nöjd när allt funkar och lyser efteråt. Bra om du gör en funktionskontroll innan plastskrollan åker på plats igen.

Voilá!!
Medlem nr: 624
Gunnar S

Re: Rally instrument

Postby Amarace » 2011-02-02 01:26

Jag brukar ta loss ratten och övre rattkåpan, det är enklare då helt enkelt. Sen lossar jag fläktknappen, underlättar också.

Sen tar man loss underkåpan, hastighetsmätarvajern, skruvar loss dom två plastskruvarna som håller mätarhuset.

Sen vinklar du mätarhuset (så baksidan hamnar uppåt) samtidigt som du trycker det inåt och till höger (därav fläktknappen), när du vänt det tar du loss kablarna och tar ut det.

När du ska dit med rallyeinstrumentet/gt-instrumentet så tar du loss hastighetmätaren först, annars är det risk att du spräcker glaset för att det tar i knappen för trippmätaren. Vinklar in det som med original, fäster kablarna, vinklar upp o drar det utåt och i läge, drar fast det och sen monterar du hastighetsmätaren och vajer m.m.
Det går med hastighetsmätaren monterad också, men det är väldigt "bännt" (på ren bondska :) ).
Amarace

Return to Trimmat/ombyggt