Login

Login reminder Forgot login? | Register Register
Svenska Volvo 140-klubbens forum • Renovera 164 bromsok

Renovera 164 bromsok

Allt som handlar om trimmade och ombyggda 140 och 164. Vad behöver man göra för att få i en B23? Hur mycket är lämpligt att plana toppen? o.s.v.

Renovera 164 bromsok

Postby C Upp » 2006-11-02 19:53

Har fått tag på en 164-framvagn som jag tänkt ta bromsarna från till mitt projekt. Problemet är att bromsoken skulle verkligen behöva en renovering (Framvagnen har stått ute i några år). Har letat efter renoveringskitt lite här å var, men jag hittar bara till 140. Nån som vet var man får tag på det till 164 (den med ventilerade bromsar alltså)?

Frågan är om det är värt att köpa renoverade utbytesok istället, det blir ju ändå en 3000:- plus frakt tillsammans med nya bromsskivor.

I övrigt söker jag tips om hur man renoverar bromsok. Har ingen aning om vad som ska göras, eller i vilken ordning.
C Upp

Postby Johan Kjerstad » 2006-11-03 09:35

Tipset är att först försöka ta ur kolvarna ur oken för att se om dom överhuvudtaget är renoveringsbara. Är loppen för rostiga och poriga behöver dom borras/honas om, och är kolvarna för rostiga skall dom ersättas med nya. Måste man borra/hona loppen i oken måste dom delas vilket inte är att rekommendera för hemmaskruvaren.
Johan Kjerstad

Postby C Upp » 2006-11-03 11:19

Hmm. Jag tror jag får spana på utbytesok helt enkelt då. Tack för tipset. Hade egentligen planerat utbytesok, men folk tjatade på mig att \"det är bara å sätta på å köra\". Men jag vill inte chansa med bromsarna liksom..
C Upp

Postby John Asplund » 2006-11-05 21:54

Att dela bromsoken är absolut ingen fara att göra bara man är noga med att rengöra dem, men tänk på att det kan vara gammla belägg med asbets i oken, så tvätta gärna rent dem med avfettning innan du börjar gnugga med stålborste och blåsa med tryckluft.

När du ska montera ihop dem så se till att anliggningsytorna är \"kliniskt\" rena och att gummiringen som sitter runt kanalen mellan okhalvorna kommer rätt. Använd bromscylinderfett vid monteringen av kolvarna.

Ett tips för att få ut tjuriga kolvar är att gänga lös nippeln på en fettspruta och skruva in slangnippeln där bromsslangen ska sitta. Sen är det bara att pumpa ut kolvarna. När första kolven börjat röra sig så låser du den med en skruvtving eller dylikt tills nästa kommer.

Eftersom man måste rengöra oken omsorgsfullt så gör det inget att man använder vanligt smörjfett när man pumpar isär dem.

Hur \"cylindern\" ser ut är inte lika viktigt som skicket på kolven eftersom kolven tätar mot packningen. Jag brukar använda våtslippapper som jag blöter med T-sprit för att snygga till cylindrarna och även ibland på kolvarna. Att slipa på kolvarna kan diskuteras men ibland så kan det vara enda lösningen om man inte vill svarva nya. Var bara försiktig så att du inte slipar sönder den kromade ytan. Slutfinishen på kolvarna fixar du med autosol.

Tvätta allt MYCKET NOGA med T-sprit. Blås rent med tryckluft. Fetta försiktigt in cylindrarna i oken men bromscylinderfett och montera i dom nya tätningsringarna. I med kolvarna,det kan behövas lite lirkande innan dom glider in men bara man undviker våld så går det bra.
John Asplund

Re:

Postby Johan Kjerstad » 2006-11-06 09:52

John Asplund wrote:

När du ska montera ihop dem så se till att anliggningsytorna är "kliniskt" rena och att gummiringen som sitter runt kanalen mellan okhalvorna kommer rätt. Använd bromscylinderfett vid monteringen av kolvarna.

Var får man tag på nya gummiringar? För inte sätter du väl tillbaks dom gamla?

Som klubbmedlem behöver man nog inte sitta och slipa på gamla bromsokskolvar då det finns nya på SVIS för en löjligt liten summa. Finns åtminstone till Girlingoken fram på 140-serien.
Johan Kjerstad

Postby John Asplund » 2006-11-06 17:01

Finns det kolvar att köpa så är det naturligtvis det bäst, men ibland stöter man på bilmodeller som det är nästan omöjligt att få fram delar till..eller 3 på morgonen/natten innan besiktning :D

Mekonomen har både repsatser till oken och renoverade utbytesok, minns inte priserna exakt men repsatsen var förhållandevis dyr i jämförelse med ett utbytesok, tror det renoverade oket kostade ca 900 +stompant.

Som en parantes så har ford granada samma bromsok på både om bilen har ventilerade skivor eller ej, men på den ventilerade sittter det en en distans mellan okhalvorna..
John Asplund

Return to Trimmat/ombyggt