Login

Login reminder Forgot login? | Register Register
Svenska Volvo 140-klubbens forum • skit...

skit...

Allt som handlar om trimmade och ombyggda 140 och 164. Vad behöver man göra för att få i en B23? Hur mycket är lämpligt att plana toppen? o.s.v.

skit...

Postby ace_of_spades » 2009-09-20 20:29

jaha,
va å köpte mig en 142-72 för att åka till bruks med då sambon lagt beslag på 945:an.

det första som hände va att 2dar efter inköp så rasade toppackningen.
tänkte då att när jag ändå river ner så kan jag ju sätta dit lite trim grejer jag hade, så renoverade upp en, (skulle tro att det är likvärdigt med steg3) topp, dit med extraktor, en s-kam och dubbla dellorto 40.

fick ihop allt efter ett tag och skule ut å prova, förgasarna va fel bestyckade m.m. men den gick iaf rätt hyffsta på varven så det skulle nog bli bra det här.
men bromsarna krånglade lite också, så när jag skulle ut å prova dom så kom nästa bakslag, då började underdelen knacka i något lager.....
just nu känns allt rätt surt då pengarna inte räcker till underdels renovering just nu och att jag behöver bilen, men sånt ä ju livet..

så vad göra nu då?
tankarna på en överladdad b23-b230 har ju slått mig hårt.
hur mkt behövs fixas för att få dit en b230 i 140?
är det nån som råkar ha kit med fästen osv. liggandes till salu?
eller är det nån som har en sjyst underdel till b20 till övers så får jag väl flytta över alla grejer??

eller går det och kommer man åt att byta vev eller ramlager underifrån om man skruvar bort tråget för en lagersats är ju inte överdrivet kostsamt?

// Tobbe
ace_of_spades

Re: skit...

Postby Amarace » 2009-09-20 21:37

Först, att ha som bruksbil borde det väl va smidigast att försöka få tag på en originalmotor o köra med istället?

Att byta ramlager underifrån går ju om man sänker ner framvagnen så man får bort tråget, men du måste ju även bort med växellåda och svänghjul för att å loss veven, då är det ju lika enkelt (enklare) att lyta ur motorn.
Amarace

Postby jonny » 2009-09-21 07:57

Om ett lager gått ner sig så är nog vevaxeln med största säkerhet skadad och behöver slipas eller bytas .
jonny

Postby ace_of_spades » 2009-09-21 19:49

jonny wrote:Om ett lager gått ner sig så är nog vevaxeln med största säkerhet skadad och behöver slipas eller bytas .

jo den är nog det tyvärr...
tanken va ju att denna underdelen skulle hålla iaf, över vintern så jag hann bygga en ny underdel i 2,1 eller 2,2 liter istället, med nya lager osv. med en annan värre topp jagb har liggandes. sen köpa en kam till eller flytta över s-kammen å navänt den motorn, men tyvärr så gav ju blocket upp för tidigt.
ace_of_spades

Postby ace_of_spades » 2009-09-21 19:50

Amarace wrote:Först, att ha som bruksbil borde det väl va smidigast att försöka få tag på en originalmotor o köra med istället?

Att byta ramlager underifrån går ju om man sänker ner framvagnen så man får bort tråget, men du måste ju även bort med växellåda och svänghjul för att å loss veven, då är det ju lika enkelt (enklare) att lyta ur motorn.

jo visst äör det smidigare med orginal motor men inte äns hälften så roligt :twisted:
ace_of_spades

Postby ace_of_spades » 2009-10-26 23:47

skaffade ett annat block där jag satt i R-kam istället och ska köra med dubbla SU.

Men så plocjkade jag isär det andra blocket för att kolla lite vad som hänt och plocka ur min S-kam m.m.
upptäcker då att lagrena troligtvis inte skurit, utan knacket kom från att kammen helt enkelt gått av precis efter muttern vid kamhjulet.
motorn gick ju ändå tackvare att kamhjulet satt kvar på kammen och styrs av spår ryttaren..
men hur i helvete ä detta möjligt rent ut sagt. har ju meckat mkt B20 då jag har haft några 140 redan som a-traktor å senare som bil, och även tävlat i folkrace förut, men aldrig råkat ut för detta...

// Tobbe
ace_of_spades

Postby stockman » 2009-10-27 00:29

Låter som att du haft en spricka i kammen lr nått sånt. Vet du hur kammen har blivit behandlad tidigare i sitt liv? Om nån tappat den i golvet lr liknande. Har du dragit muttern me vanlig momentnyckel som klickar vid rätt moment lr en av stenålderstyp med graderad skiva på?
Volvo 142 -72 Bus
Pontiac Le Mans -66 Fin
Volvo 745GL -88 Brukis
stockman

Postby fretchi » 2009-10-27 09:28

Det där är väl inte så ovanligt. Man ska absolut inte dra kammen enligt volvos angivna moment utan omkring hälften räcker. Dock får man låsa det med loctite.
//Fredrik
'67 144 automatic | '72 164E | '81 244 GL/Turbo
www.swecars.com
fretchi

Postby 123 GT » 2009-10-27 11:44

Ja, kammen är dragen alldeles för hårt, följ inte Volvos angivna moment på detta.
AVG
123 GT

Return to Trimmat/ombyggt