Login

Login reminder Forgot login? | Register Register
Svenska Volvo 140-klubbens forum • Su HIF6 Frågetråd...

Su HIF6 Frågetråd...

Allt som handlar om trimmade och ombyggda 140 och 164. Vad behöver man göra för att få i en B23? Hur mycket är lämpligt att plana toppen? o.s.v.

Su HIF6 Frågetråd...

Inläggav CarfreakRacing » 2010-05-13 13:01

Hejsan! Eftersom min strombergare behöver special verktyg alt. dorn för att ställas in så undrar jag om det går att bygga om denna för att bli inställningsbar med skruvar som den gamla modellen har?
Om det inte skulle gå så kommer nästa fråga, kan man bestycka om dessa för att ge mer bensin? Dvs. får dit ett större munstycke samt större nål ?

En annan tanke är om man skulle få dit dubbla pierburg 175 från b230 el liknande så man kan ställa in dem på ett enklare sett!
Vad tror ni ? Bör la ge mer bensin än min stromberg cd175 2se?
CarfreakRacing

Re: Stromberg CD175 SE.. bygga om..

Inläggav fretchi » 2010-05-13 14:03

Allt går ju, men det är nog inte så enkelt. Bättre då köpa en SU eller tidigare stromberg. Eller så köper du verktyget. Det brukar finnas på tradera för någon hundring ibland.
Det går kanske att hitta större munstycken men jag tvivlar på att du behöver det.

Dubbla pierburg kan man nog montera på ett 2XSU-insug. Men då tycker jag dubbla SU vore bättre då det är enklare att hitta (om det alls finns till pierburg) Nålar och fjädrar osv för dubbelmontage.
//Fredrik
'67 144 automatic | '72 164E | '81 244 GL/Turbo
www.swecars.com
fretchi

Inläggav CarfreakRacing » 2010-05-13 15:11

fretchi skrev:Allt går ju, men det är nog inte så enkelt. Bättre då köpa en SU eller tidigare stromberg. Eller så köper du verktyget. Det brukar finnas på tradera för någon hundring ibland.
Det går kanske att hitta större munstycken men jag tvivlar på att du behöver det.

Dubbla pierburg kan man nog montera på ett 2XSU-insug. Men då tycker jag dubbla SU vore bättre då det är enklare att hitta (om det alls finns till pierburg) Nålar och fjädrar osv för dubbelmontage.

aha okej! då blir de att försöka hitta 2st su med insug istället alt. 2x weber 36/36 hade vart nåt ;)
CarfreakRacing

Inläggav Amarace » 2010-05-13 18:02

Förstår ärligt talat inte :)

Att fundera å att bygga om en vanlig stromberg istället för att helt enkelt skaffa en tidigare stromberg eller SU är väl att tänka baklänges litegranna?

Själv tycker jag SU är bra, men stromberg är nästan lika bra, själv gjorde jag ett eget verktyg, lånade ett original och kopierade helt enkelt, har man bara tillgång till en svarv som går att skära gängor med är det rätt så enkelt.

Dubbla SU är bra, och drar inte direkt mer bränsle än med en enkel förgasare heller, så skippa tanken på Pierburg.
Amarace

Inläggav CarfreakRacing » 2010-05-13 18:51

Det får bli dubbla SU efter noga övervägande! :)
CarfreakRacing

Inläggav CarfreakRacing » 2010-05-13 23:11

En snabb fråga.. Pierburg 175CD - är det inställbara utan att man behöver special verktyg?
CarfreakRacing

Inläggav Amarace » 2010-05-13 23:57

CarfreakRacing skrev:En snabb fråga.. Pierburg 175CD - är det inställbara utan att man behöver special verktyg?

CD? Du menar alltså den som är en Stromberg med Pierburg namn istället? (med dämpkolv och svart lock), eller menar du CDUS? (med gult lock förskjutet åt sidan)

Om det är den förstnämnda så behöver du specialverktyg, på dom justerar man nålen istället för munstycket, på den senare med en 8mm hylsa inunder.
Amarace

Inläggav CarfreakRacing » 2010-05-14 00:27

Amarace skrev:
CarfreakRacing skrev:En snabb fråga.. Pierburg 175CD - är det inställbara utan att man behöver special verktyg?

CD? Du menar alltså den som är en Stromberg med Pierburg namn istället? (med dämpkolv och svart lock), eller menar du CDUS? (med gult lock förskjutet åt sidan)

Om det är den förstnämnda så behöver du specialverktyg, på dom justerar man nålen istället för munstycket, på den senare med en 8mm hylsa inunder.

menar den med gult lock som är förskjutet..
CarfreakRacing

Inläggav Amarace » 2010-05-14 01:18

Den justeras med en 8mm hylsa bara. Men du måste ju bygga om lite för gasstaget då det sitter på fel sida på den.
Amarace

Inläggav CarfreakRacing » 2010-05-14 08:54

Får bli en SU HIF6 som ja kommit över för ett bra pris! Bör fungera bättre än nuvarande Stromberg iafall!
CarfreakRacing

Inläggav CarfreakRacing » 2010-05-14 16:42

Su HIF6 införskaffad!

Nu kommer en rolig fråga, hur grundinställer man dessa?

För att bilen ska gå bra så måste ja i nuläget ha bland skruven längst in, dvs. mest bensin! Bör jag försöka hitta en bättre nål eller ska ja köpa mig en till förgasare?!
CarfreakRacing

Inläggav Amarace » 2010-05-14 18:40

Är förgasaren en som är enkelförgasare? Eller från en uppsättning för dubbelmontage?

Oavsett så ska det aldrig behöva skruvas in så mycket, jag har aldrig haft en bil där man har behövt det, oavsett om den varit lite trimmad eller inte, och även om det varit fel nål (alltså för förgasare till dubbelmontage).

Den drar inte tjuvluft? Flottörnivå är ok? FLottörventil är ok?

Grundinställning fungerar att man skruvar ut så munstycket hamnar jäms med botten, sen vrider man in skruven 2 varv, utifrån det brukar man oftast behöva skruva in skruven nåt eller en par varv till beroende på.
Amarace

Inläggav CarfreakRacing » 2010-05-14 19:20

Amarace skrev:Är förgasaren en som är enkelförgasare? Eller från en uppsättning för dubbelmontage?

Oavsett så ska det aldrig behöva skruvas in så mycket, jag har aldrig haft en bil där man har behövt det, oavsett om den varit lite trimmad eller inte, och även om det varit fel nål (alltså för förgasare till dubbelmontage).

Grundinställning fungerar att man skruvar ut så munstycket hamnar jäms med botten, sen vrider man in skruven 2 varv, utifrån det brukar man oftast behöva skruva in skruven nåt eller en par varv till beroende på.

Förstår inte riktigt hur du menar.. det är en förgasare från en 240 -75.. blandskruven sitter snedplacerad precis bredvid luftfilter anslutningen i princip. Så skruven ska ut så mkt som möjligt då och sedan in 2varv å utgå ifrån det ? Provade att skruva ut blandskruven men då spikar motorn utav helvete..
CarfreakRacing

Inläggav Gunnar S » 2010-05-14 20:05

Ursäkta om jag frågar: Skulle du inte bygga en bil med banracinglook? Eller är det ett annat fordon du pratar om här?
Enkel-stromberg eller Skinner-Union är så långt ifrån prestandadiskussionen jag kan tänka mig. Allra helst som du postar i ett forum för Trimmat/ombyggt... Nämda knasare tillför ju inte så mycket effekt va?
Bara en undran liksom.
8)
Medlem nr: 624
Användarvisningsbild
Gunnar S

Inläggav Amarace » 2010-05-14 21:45

CarfreakRacing skrev:
Amarace skrev:Är förgasaren en som är enkelförgasare? Eller från en uppsättning för dubbelmontage?

Förstår inte riktigt hur du menar.. det är en förgasare från en 240 -75.. blandskruven sitter snedplacerad precis bredvid luftfilter anslutningen i princip. Så skruven ska ut så mkt som möjligt då och sedan in 2varv å utgå ifrån det ? Provade att skruva ut blandskruven men då spikar motorn utav helvete..

Först, har du kollat tjuvluft och Flottörnivå och Flottörventil???
Den ska inte spika om allt annat är i ordning, hur ät tändningen? Vad har du för fördelare? Sportfördelare brukar ju inte rekomenderas för att tändförställningen är knepig = det spikar.

Om du kollar in i förgasaren och lyfter kolven så ser du ju munstycket, det ska ligga jäms med botten i kanalen och sedan vrider du in skruven 2 varv. Där är grundinställningen.

Om den kommer från en B20 -75, har du kopplat in tomgångsventilen? Om inte den är inkopplad kan du inte grundinställa förgasaren ok.
Amarace

Inläggav CarfreakRacing » 2010-05-14 22:25

Amarace skrev:
CarfreakRacing skrev:

Först, har du kollat tjuvluft och Flottörnivå och Flottörventil???
Den ska inte spika om allt annat är i ordning, hur ät tändningen? Vad har du för fördelare? Sportfördelare brukar ju inte rekomenderas för att tändförställningen är knepig = det spikar.

Om du kollar in i förgasaren och lyfter kolven så ser du ju munstycket, det ska ligga jäms med botten i kanalen och sedan vrider du in skruven 2 varv. Där är grundinställningen.

Om den kommer från en B20 -75, har du kopplat in tomgångsventilen? Om inte den är inkopplad kan du inte grundinställa förgasaren ok.

Du gav mig svaret - tomgångsventilen ;) Okej, då återstår en sak, hur kopplar man in den ? ;)
Allt annat är i toppskick se bild nedan!

Bild
Bild
CarfreakRacing

Inläggav Amarace » 2010-05-14 22:28

Ena anslutningen till jord och den andra till tändningsplus (ta från tändspolen är ju enklast).

Bilden säger ju inget om skicket mer än att den ser rengjord ut :)
Amarace

Inläggav CarfreakRacing » 2010-05-14 22:31

Amarace skrev:Ena anslutningen till jord och den andra till tändningsplus (ta från tändspolen är ju enklast).

Bilden säger ju inget om skicket mer än att den ser rengjord ut :)

Okej, då blir de till å koppla in den och kolla om de blir bättre vilket det antagligen blir!

hehe, förgasaren är blästrad, rengjord, nya packningar samt ny axel och bussningar! I princip i nyskick.. flottören inställd så den ligger ca. 1mm under kanten.

återkommer med resultat efter inkoppling av tomgångstjohejsan!
CarfreakRacing

Inläggav CarfreakRacing » 2010-05-15 20:37

Nu är det elektroniska lågfartsmunstycket inkopplat och bilen går bättre, dock inte bra! Verkar som att min kolv fjäder är för klen och att de sitter en för klen nål. Ny fjäder och nål är beställt samt packningar. Blev den gröna fjädern samt BCJ nål. Skall även byta ut den plast pluppen på kolven då spelet mellan kolv och kolvfot var fel.
CarfreakRacing

Inläggav Kristinefors » 2010-05-15 21:48

Hej !
En undran , var köper du grejerna till denna förgasare ,
Fjäder och nål då , ?
Olof-Västerås ,
Kristinefors

Nästa

Återgå till Trimmat/ombyggt