Login

Login reminder Forgot login? | Register Register
Svenska Volvo 140-klubbens forum • Su HIF6 Frågetråd...

Su HIF6 Frågetråd...

Allt som handlar om trimmade och ombyggda 140 och 164. Vad behöver man göra för att få i en B23? Hur mycket är lämpligt att plana toppen? o.s.v.

Re: Stromberg CD175 SE.. bygga om..

Postby CarfreakRacing » 2010-05-15 22:10

Kristinefors wrote:Hej !
En undran , var köper du grejerna till denna förgasare ,
Fjäder och nål då , ?
Olof-Västerås ,

På förgasarteknik..
CarfreakRacing

Re: Su HIF6 Frågetråd...

Postby CarfreakRacing » 2010-05-16 02:07

Har nu filmat så ni får se hur motorn går.. Vid ett litet knyck på gasen så stegrar varvet och det tar en bra stund innan den går ned på tomgång där den går ryckigt och allmänt dåligt!

Jag har en BCJ nål i samt nya packningar, inga luftläckage eller dylikt..

Hur jag än ställer blandskruven så går den kass på tomgång.. vad kan de vara för fel? Är det så enkelt att denna förgasaren inte heller räcker till ?

Motorn är en B18 borrad till 2.0l alt. 2.1l, vet inte riktigt.. Kammen är av okänd modell, den förre ägaren sa att det är en V90 kam vilket jag aldrig hört talas om tidigare. Toppen är en E-topp som är planad 3mm och portad, mer vet jag ej om den.

Kom med så mkt tips ni kan! Motorn går hur fint och bra som helst på högre varv men inte alls bra på låga!

Filmen:
http://www.garaget.org/video/rvdtdbvistyo
CarfreakRacing

Postby Amarace » 2010-05-16 04:46

Om kammen är för "vass" kommer du ju aldrig att få den att gå fint på tomgång, Jag tycker det låter så på klippet.

O att ha en E-topp som är planad 3mm är att be om problem, det motsvarar ju 4,8mm planing på en standard topp
Amarace

Postby CarfreakRacing » 2010-05-16 15:12

Amarace wrote:Om kammen är för "vass" kommer du ju aldrig att få den att gå fint på tomgång, Jag tycker det låter så på klippet.

O att ha en E-topp som är planad 3mm är att be om problem, det motsvarar ju 4,8mm planing på en standard topp

Okej.. vet igentligen ingenting om vad som är gjort på denna motorn.. alla de uppgifter jag har är de ja fick från den förre ägaren.

Borde finnas någon lösning till tomgångsproblemen iafall. ev. är en enkel Su för klen. Hur jag än ställer blandskruven så går den dåligt. Får prova med dubbla SU och se vad som händer.. kan ju inte bli sämre iafall! :p

Aa tycker också de låter konstigt med 3mm planad E-topp.. Ska även göra ett komp prov å se hur högt komp jag har igentligen..

en till fråga, vid 1000RPM, vad skall tändningen stå på då?

Kommer nu att prova med en BDK nål samt ett 2,44mm nålmunstycke av Viton typ, byter även till en grön fjäder, hur mkt bättre flöde får man med en BDK nål jämfört med en BCJ nål ?

Sådär, dubbla su köpt istället.. blir det inte bättre nu så kan det vara så att kolvringarna är dåliga eller liknande!
CarfreakRacing

Postby Hasse63 » 2010-05-21 23:56

Många Skinner Union trådar blir det :D

Vilken som ger mest bränsle kan kanske Gunnar på förgasarteknik svara på då de inte är några standard nålar du nämner.

Tycker du ska riva hela motorn och gå igenom varje del så du vet vad du har att jobba med, Går liksom inte att svara då man inte vet.

Varför inte en IDA-48 upp genom huven som sitter på ett moddat E-insug... Då blir det riktig retroracing :mrgreen:
:arrow: http://www.volvoamazonpictures.se/
:arrow: http://imv68.blogspot.com/

____..)/.._____..)/.._____..)/..______..)/..______..)/.._____
¯¯¯¯””/(”¯¯¯¯¯””/(”¯¯¯¯¯””/(”¯¯¯¯¯””/(”¯¯¯¯¯¯””/(”¯¯¯¯¯
Hasse63

Postby CarfreakRacing » 2010-05-31 14:19

Hasse63 wrote:Många Skinner Union trådar blir det :D

Vilken som ger mest bränsle kan kanske Gunnar på förgasarteknik svara på då de inte är några standard nålar du nämner.

Tycker du ska riva hela motorn och gå igenom varje del så du vet vad du har att jobba med, Går liksom inte att svara då man inte vet.

Varför inte en IDA-48 upp genom huven som sitter på ett moddat E-insug... Då blir det riktig retroracing :mrgreen:

Sådär Hassen, nu är motorn riven helt och hållet!

Nu kommer nästa problem, identifiera vilken kamaxel jag har!

Följande står: MC25148, 100074 samt V90 i bakkant, den är även grönmålad mellan 2st nockar. Hur fasen mäter jag fram vad jag har för en kamaxel?
CarfreakRacing

Postby Hasse63 » 2010-06-02 15:27

1000074 är en originalkam från 74- och någon har slipat om den, kanske till en modern R-profil :D

Du kan mäta lyftet men skjutmått och resten med en gradskiva och en massa kunskap :D
:arrow: http://www.volvoamazonpictures.se/
:arrow: http://imv68.blogspot.com/

____..)/.._____..)/.._____..)/..______..)/..______..)/.._____
¯¯¯¯””/(”¯¯¯¯¯””/(”¯¯¯¯¯””/(”¯¯¯¯¯””/(”¯¯¯¯¯¯””/(”¯¯¯¯¯
Hasse63

Postby CarfreakRacing » 2010-06-02 16:03

Hasse63 wrote:1000074 är en originalkam från 74- och någon har slipat om den, kanske till en modern R-profil :D

Du kan mäta lyftet men skjutmått och resten med en gradskiva och en massa kunskap :D

aa precis, det är en A-profil från början! Dock har jag fått reda på vad det är.. Bland de vassaste kammarna som går å ha till org. fjädrar osv. Funkar endast med dubbla weber 48:or :p
Byter den kammen mot en mildare med Elleman som även fick leka lite med min topp som tydligen är god för 200hk :) Skall fräsa om sätena samt slipa in ventilerna på den bara och en liten, liten rikt planing.
CarfreakRacing

Previous

Return to Trimmat/ombyggt