Login

Login reminder Forgot login? | Register Register
Svenska Volvo 140-klubbens forum • tankar vid m41 montage?

tankar vid m41 montage?

Allt som handlar om trimmade och ombyggda 140 och 164. Vad behöver man göra för att få i en B23? Hur mycket är lämpligt att plana toppen? o.s.v.

tankar vid m41 montage?

Postby deluxe » 2008-08-22 21:32

jag hade tänkt att försöka mig på att byta växellåda imorrn till en m41:a.

Jag införskaffade för ett tag sen en m41:a från en skrotad -67:a sport. jag fick kardan, overdrivespak , instrumentpanel med overdrivelampan och hastighetsmätarvajer på köpet. Reläet införskaffades oxå för ett tag sen.

men ingen växellådsbalk.....

det slog mig precis att kardanen från en 67:a passar väl inte på en 71:a? 140:n fick väl längre hjulbas vid 1970...

Och jag har en extra växellådsbalk liggandes i gömmorna, men den är till en m40:a. kan man modifierna den att passa m41:a utan att behöva låna en svets?

Jag tappa även ut oljan och la oljefiltret i bensin över natten.

Är det nån som vet hur sladdarna ska dras sen när man fått lådan på plats?

:roll: många frågor...

Image

Image

Image
Volvo 145 deLuxe 71:a (finbilen),
Volvo Duett-Roadster (nyaste projektet) i full gång.

Plötsligt börjar ja tycka att mina stötfångare ser löjligt små ut.. suget efter att byta mot en -74:a börjar bli stort nu...

Image]
deluxe

Postby Amarace » 2008-08-22 22:09

Vad gäller Kardan spelar det ingen roll eftersom det är bakre delen som är lite längre på nyare. Så ta främre delen som tillhör M41:an och bakre från den som sitter på bilen så fungerar det bra. (du måste ju även flytta över stödlagergummit då det är större på 71:an)

Växellådsbalken blir svårt att få till utan svets, man måste skära ur den och \"försänka\" och sedan svetsa ihop, som en lite nedförsänkt öppen låda, svårt att förklara. Men det kanske går bättre just på en D-type som du har, men på J-type måste man göra så. Sen går väl allt med lite vilja :) Alla har vi ju olika metoder att lösa saker och ting.

Vet inte vad för relä du har, är det original i plåt så blir det såhär du kopplar:

30 ska ha TÄndningsplus

85 ska komma från spaken (andra stiftet på spaken ska jordas)

87 ska gå till Solenoiden (via kontakten på locket för fjärde växeln) samt overdrivelampan.

Har du ett nyare relä så blir det såhär

30 TÄndningsplus

85 från spaken

86 Tändningsplus

87 till Lampa och solenoid

(alltså likadant förutom att det är ett stift till som ska ha TÄndningsplus)
Amarace

Postby deluxe » 2008-08-23 13:03

Jag va o inhandla stödlager och stödlagergummi igår. Ja köpte bägge storlekar för ja va osäker på vilket som satt på min bil.

Ja passa på o köpa nya knutkors oxå, då ja endå skulle montera ner allt o måla upp de.

Reläet jag har är i cylinderformat i metall. står overdrive på det.

Ösregnar ute o jag har inte plats i mitt garage/lada för bilen.. :x

Håller på o isolera väggarna där inne så där står en stor byggnadsställning mitt i vägen. Så de får nog vänta tills imorrn, får se om vädret blir bättre.

De va ju tradit att inte m40 balken passade... :?

Får lägga ut en tråd på annonstorget o se om där finns nån vänlig själ som har nån liggandes.

Plötsligt börjar ja tycka att mina stötfångare ser löjligt små ut.. suget efter att byta mot en -74:a börjar bli stort nu...

Image]
deluxe

Postby deluxe » 2008-08-23 18:24

Där hörde av sig en kille från halmstad som hade en omsvetsad balk ja kunne köpa :D Ska hämta den imorrn. tackar o bugar.

Såg att där stod att man skulle ha sae W30 olja till m41:an. Men det enda ja har hemma e Sae 80W/90 olja.. funkar det lika bra med den eller?

Image]
deluxe

Postby Amarace » 2008-08-23 18:30

Växellådsolja ska du inte köra på då Overdriven inte brukar må bra av den, kör på vanlig motorolja istället, (eller ATF, dock inte nån Dexron variant)
Amarace

Postby deluxe » 2008-08-23 22:07

ok. hittade en halv dunk me biltemas mineralolja 10W-30. Tror du den funkar?

Image]
deluxe

olja tjocklek

Postby effe » 2008-08-24 19:00

jag har kört med 20-50 olja i min od.låda i snart 10år utan probs dexron e väl typ av automat olja lite tunn kanske
effe

Postby deluxe » 2008-08-30 17:00

Börja riva ner m40:n nu i ettemiddas. De e fan makalöst va dom jävla 4 bultarna som håller kardan i växellåda kan sitta :evil: Jag har ju sån medbringare på m40:n som försvårar den ännu mer... O trångt o jävlit.

Men nu e skiten av. Ska börja motera montera på m41:an i morrn förmidda för min kära hälft och rivjärn här i huset, har lovat att vi ska åka o äta midda hos nåra bekanta te henne... :x Fan! Nu när man börjat få upp tempot. Hade ju kunnat ligga o skruva hela natten .

Jag såg förresten att det hade läckt ut olja ur m41:an, där hastighetsvajern ska kopplas.. Är det en slags smörjning till vajern? eller en packning som läcker?

Fortsättning med bilder kommer imorrn.

Måste gå o duscha av mig möget nu o hoppa i finkläderna :x

Image]
deluxe

Re:

Postby deluxe » 2008-08-31 17:12

Amarace wrote:

Vet inte vad för relä du har, är det original i plåt så blir det såhär du kopplar:

30 ska ha TÄndningsplus
85 ska komma från spaken (andra stiftet på spaken ska jordas)
87 ska gå till Solenoiden (via kontakten på locket för fjärde växeln) samt overdrivelampan.

Har du ett nyare relä så blir det såhär

30 TÄndningsplus
85 från spaken
86 Tändningsplus
87 till Lampa och solenoid
(alltså likadant förutom att det är ett stift till som ska ha TÄndningsplus)

Vad innebär Tändningspuls?

Image]
deluxe

Re:

Postby Rogge » 2008-08-31 17:31

deluxe wrote:
Vad innebär Tändningspuls?

tändningsplus

vilket jag tycker det står ;)

det är när du bara har ström på en kabel när tändningen är igång..
Volvo OneFourtyFive NineteenSixtyNine

Medlemsnr: 1945
Rogge

Postby deluxe » 2008-08-31 18:59

Hehe, aj då :oops: Missade de.

Imageshack krånglar för mig idag igen verkar de som. Får inte in nåra bilder.

Det var ioförsig inte så mycke o titta på, ja glömde fota de mesta hehe.

Men jag fick i M41:an idag. knutkorsen jag köpt på biltema funkade nästan :x så de tog lite extra tid... Men allting utom elen är kopplat nu och ja va precis ute på en liten provtur. Gick helt suveränt :D får se om ja hinner o koppla elen imorrn.

Glömde nästan o tacka Rogge för lite moraliskt stöd, när han damp inom idag :D hehe. Alltid kul o se en 145:a till på infarten.

Image]
deluxe

Re:

Postby Rogge » 2008-08-31 19:17

deluxe wrote:Hehe, aj då :oops: Missade de.

Imageshack krånglar för mig idag igen verkar de som. Får inte in nåra bilder.
Det var ioförsig inte så mycke o titta på, ja glömde fota de mesta hehe.
Men jag fick i M41:an idag. knutkorsen jag köpt på biltema funkade nästan :x så de tog lite extra tid... Men allting utom elen är kopplat nu och ja va precis ute på en liten provtur. Gick helt suveränt :D får se om ja hinner o koppla elen imorrn.

Glömde nästan o tacka Rogge för lite moraliskt stöd, när han damp inom idag :D hehe. Alltid kul o se en 145:a till på infarten.

xs.to är bättre än imageschack, tycker jag..

överväxeln är inte så bökig att koppla in, om man gör det enkelt för sig ;) koppalde på tjejkompisens amazon, en vippströmbrytare som drar solenoiden, o samtidigt tänder en lampa.. smipelt :P men ska man koppla orgnial så ska man ju det.. ;)

det är lugnt, visste att du skulle skruva idag så jag tänke vafan, skulle ju ändå upp till macken o handla snus så.. :)

Rogge

Postby deluxe » 2008-09-04 18:01

Kom o tänka på de.... :?

Måste man sätta reläet ute i motorrummet? Lite meckit o behöva dra sladdarna ända ut dit.

Sitter reläerna i motorrummet av en anledning eller? Jag har för mig att nån gång när ja känt på nått relä så har det varit riktigt varmt :?

Kan man sätta overdrive reläet inne under instrumentpanelen istället? Och ska de fästas i karossen då så att de jordar?

En annan grej oxå... funderade lite när ja kom hem.. En av mina framlampor la av idag och den enda hela H4:a jag hade i garaget var nånslags \"Eagle gold\". Dvs den lyser guld gult. Får man köra med en gul och en vit framlampa? Eller börjar lagens långa arm böla då? Tyckte det såg lite märkligt ut.. :?

Image]
deluxe

Postby Rogge » 2008-09-04 18:23

nu vet jag inte riktigt vad du har för relä, men är det ett runt gammalt amazon relä typ, så jordas det i chassit..

måste o måste, men det är ju lättåtkomligt, du har ju blinkdon o andra reläer under panelen, samt på nyare bilar sitter ju allt under/i instrumentbrädan (typ 740)

rätt säker på att de kan gnälla, H4or kostar ju inte så mycket..

Rogge

Postby deluxe » 2008-09-04 18:30

då får ja tuta inom volvo imorrn när ja slutat o köpa 2 nya. lika bra o byta båda. Tackar o bugar :)

Image]
deluxe

Postby deluxe » 2008-09-07 19:26

Koppla ihop den sista elen idag. Och tog en prov runda. Funka ikke! :evil: Helvetes jävla satans \"%)&(*<\"\"¤# Så ja kollade alla kopplingar en gång till, och... Helt dött. :evil:

Sökte mig fram med testlampa för att se vart det felade, och det visade sig inte vara solenoiden som tur va hehe. Det var Reläet som inte funkade. Som tur va hade ja fått ett av Rogge typ i höstas eller nått. Och plugga in detta och VIPS! :shock: Så lyste texten OVERDRIVE så fint i instrumentpanelen :D :D :D

Ja ble så gla att ja körde en runda te Halmstad, och kunne hålla 120km/h på motorvägen samtidigt som jag förde en normal konversation med kärringen :shock: Helt suveränt. Nu ska bara 144 bakaxeln på, och sen är ja nöjd. Ska försöka hinna lämna den på blästring i dagarna.

Image]
deluxe

Postby deluxe » 2008-09-11 17:33

:? :?: Hade lite funderingar idag... Ja märkte när ja körde till Halmstad i söndags att ja passerade alla bilar på motorvägen fast jag höll 120 km/h. Och där e 120 på sträckan mellan Båstad o Halmstad.

Tänkte inte mer på just då men det slog mig när jag körde hem från jobbet att alla bilar körde för sakta med nästan exakt 10km/h.

Nästan varje morron brukar jag köra ikapp Lotta på jobbet för hon kör alltid exakt vad där står på skyltarna. Medans jag har en lite mer \"flytande\" hastighetsgräns :oops: pga att ja har en tendens o komma iväg lite sent varje morron hehe :oops: .

Jag låg bakom henne hem idag och kollade med hastighetsmätaren, och på 50väg så visade min mätare 40. På 70 väg så visade min mätare 60 och på 90 väg så visade min mätare 80.... :shock: Och inga bilar som låg bakom körde om.. trots att det var fri passage nästan hela vägen.

Kan de va så att den \"nya\" växellådan eller hastighetsmätarvajern ger fel utslag och visar fel me 10km/h ?

Image]
deluxe

Postby Rogge » 2008-09-11 18:24

det är inte helt omöjligt att den visar mindre.. det bästa är att kolla med GPS..

kan va fel antal kuggar på drevet som driver vajern i lådan..

du kan ju räkna ut hur mycket fel den visar, men motorvarvtal, utväxling i lådan, bakaxel utv o hjuldimension.. eller så skriver du det här så fixar jag det ;)

Rogge

Postby deluxe » 2008-09-11 20:12

Ok ska försöka hinna kolla det imorrn :D

Image]
deluxe

Postby bodda » 2008-09-11 22:54

jag funderade på om inte originaldrevet till

bilen måste väl vara rätt kuggantal på :lol:
144 67års pv62 64 duett66 dodge aspen77 golf 96 monarped 64,flinta,auto 145 express73 ford customline 56
kadett66 67
bodda

Next

Return to Trimmat/ombyggt