Login

Login reminder Forgot login? | Register Register
Svenska Volvo 140-klubbens forum • Trimmad b20 karaktär

Trimmad b20 karaktär

Allt som handlar om trimmade och ombyggda 140 och 164. Vad behöver man göra för att få i en B23? Hur mycket är lämpligt att plana toppen? o.s.v.

Trimmad b20 karaktär

Inläggav Björn Persson » 2011-03-24 13:25

Som bekant för er har jag trimmat en b20 och slängt i min 144a. Nu när jag testkört den rätt mycket, tycker jag att något är "bananas". Det råder en total avsaknad av låg och mellanregister. Bilen går kalasfint på tomgång, jämnt, harmoniskt och ligger på ca 600rpm.

Men om man försöker hålla en konstant hastighet, ex. 70 km/h på trean så börjar bilen fnysa och hacka fram. Det känns som att den inte får tillräckligt med bensin. Det märkliga är dock att när man stämplar fullt så går den som ett skott över 3000rpm. Först hostar och nyser den för att efter ett tag förstå att man vill gasa och så flyger man iväg. Det känns som att övergången är som en vägg, typ. Min spontana tanke är att den inte får tillräckligt med bensin på lågfart...

Det konstiga är även att stiften är kolsvarta, det är ju en indikation på att den får för mycket bensin. Felet med nysningarna blev dock något bättre efter jag bytte till standardstift :? Tror inte att tjuvluft är boven i dramat.
Styrservo, kortspak och rullbälten är till för färskingar...
Björn Persson

Re: Trimmad b20 karaktär

Inläggav fretchi » 2011-03-24 13:38

Stiftens färg säger ju bara hur den gått precis innan du stängde av motorn. När du kollar stiften, har du då stängt av motorn direkt efter körning eller har den fått puttra på tomgång efteråt? Om du har det så säger inte stiften så mycket om blandningen just vid tomgången.
//Fredrik
'67 144 automatic | '72 164E | '81 244 GL/Turbo
www.swecars.com
fretchi

Inläggav Volvo142GT » 2011-03-24 13:40

Hade samma problem med min trimmade B20 med dubbla DCOE 45:or. Vid låga varv (upp till 2000-2500) fnysar den men sedan går den hur fint som helst. Jag tror att det bl.a. har något att göra med lufthastigheten, om man kan gå ner i venturistorlek eller helt enkelt byta till 40:or borde det bli bättre. Har aldrig testat det själv då jag tyckte att det oroliga beteende var lite små-kul...

Om du drar ur choke när bilen går oroligt, blir det då bättre eller sämre? Har för mig att det blev lite skillnad.
Motorer utan turbo.....suger!
[img:30a2f98q]http://i232.photobucket.com/albums/ee320/Volvofiel_robert/GTklein.jpg[/img:30a2f98q]
445 '58 / PV544 '62 / 142 GT '69 / 855 T-5R '95 / V70XC '99 / V70R AWD '99
SMV 12 Lyx '66
Användarvisningsbild
Volvo142GT

Inläggav Björn Persson » 2011-03-24 23:07

Stiften har jag kollat på efter omedelbart gaspådrag, dvs. stängt av bilen under en tids maxbelastning. Det där med choke kan jag tyvärr inte kolla då mina inte är inkopplade. Men men, drar en chans imorn och provkör bilen till timos, Jimmy där ska hjälpa mig att se om det överhuvudtaget är något fel, eller om jag är för kräsen. Men det ligger nått i det du säger Robert, att från början haft en förgasare med en port på 45mm och sen byta ut dom mot 4x45, gynnar inte precis vakumet/gashastigheten :P
Styrservo, kortspak och rullbälten är till för färskingar...
Björn Persson

Inläggav mr D » 2011-03-25 03:46

Klockren disskution!
Till att börja med; "Fnys"- kanske den bästa beskrivningen jag hört! 8)
Hade samma upplevelser när jag nyligen provstartade för första gången med dubbelweber, då 40:or. Har inte provkört å belastat, då det drog en del tjuvluft mellan insug/topp, nu åtgärdat å ska strax provas igen..

Man börjar ju inse vikten av en "rätt" portad insugningskanal/ ventilstorlek kontra halsringens storlek, apropå detta ni nämner med lufthastigheten mm.. tankemüsli! :wink:

Men asså detta med att kolla motorns kondition på stiften; är det inte av avgörande betydelse att stiften är nya/lätt beg. för att man verkligen ska se det aktuella läget? Har oxå dilemmat att motorn beter sig som om den tar tjuvluft, men stiften sotar järnet!
Användarvisningsbild
mr D

Inläggav Myran » 2011-03-27 13:35

Jag hade liknande problem med min i höstas precis när jag hade gjort iordning motorn, men på min var det tändningen jag bytte till brytarlöst och sen justerade in de så blev de skillnad. Då gick bilen mycket bättre. bytte så småningen om till en 085 fördelare med. Nu går bilen bra.
Volvo 142 -74 Småtrimmad bruksbil
Bild
Myran

Inläggav Erland Cox » 2011-03-30 03:38

Det kan vara svårt att få insugningspackningen tät. Stegbrickorna mellan insugnings och avgasgrenröret måste
vara i rätt höjd så de står rakt mot muttern. Läcker inte insug så är det dags att titta på blandskruvarna.
Skruva in dom helt och skruva sen ut dom 2 varv. Nyser motorn fortfarande så får man montera större lågfartsmunstycken.
Det finns 3 sorter som används, 45, 55 och 65 med tillnamnet F8. Om inget av dessa munstycken fungerar så läcker antingen
packningen eller något annat. Titta i KG katalogen efter bestyckningstips.

Erland
Erland Cox

Återgå till Trimmat/ombyggt