Login

Login reminder Forgot login? | Register Register
Svenska Volvo 140-klubbens forum • Trimmad motor

Trimmad motor

Allt som handlar om trimmade och ombyggda 140 och 164. Vad behöver man göra för att få i en B23? Hur mycket är lämpligt att plana toppen? o.s.v.

Trimmad motor

Inläggav Esa » 2011-07-10 20:09

Hej alla
I torsdags så köpte jag en 142:a med en B20 motor, KG5 kam, step 3 topp, stålkamdrev, extrakor grenrör, lättat svänghjul och dubbla SU!

Bilen går ej bra, den bluddrar och går som skit på låga varv, den går ojämt speciellt på tomgång samt mellanregeister vilket får bilen i självsvängning (rycker fram och tillbaka) vid körning så min fråga är ifall den kombinationen funkar alls.

Jag hade tänkt att köpa mej tex dubbla weber 40-45 eller något liknande men får hålla tillgodo med SU:na till jag hittar några, någon som har dubbla Weber till salu? :)

Jag hade ett par Strombergare liggande så jag provade att sätta dit dom men motorn går likväl dåligt.
Tändningen har jag ställt på 20 grader vid 1500 varv, 040 brytaravstånd, fördelaxeln är inte speciellt mycket glapp, tändstiften är BP6HS (blir sotiga) har provat att flytta munstycket upp och ner utan bra resultat, förgasarna är inställda med öra och slang samt börjar dra samtidigt. Membranen är hela.

Min fråga är ifall någon känner till ifall det funkar att ha dubbla SU tillsammans med KG 5 kam samt steg tre topp?

Till saken hör att trottelnålarna i Strombergarna ser ut att vara kapade, man ser en ojämn kant högst upp, så det kan vara en orsak.
Jag har inga andra att jämföra med men jag ska kolla upp det.

Någon som har lite tips?

Mvh Esa Ojalainen
Esa

Re: Trimmad motor

Inläggav Hasse63 » 2011-07-10 21:26

Synkronisera SU förgasarna så går den säkert bättre, och glappa spjällaxlar är det väl inte..

Ingen dum ide att byta upp dig till Weber 45 som kommer köra stor skillnad. :wink:
:arrow: http://www.volvoamazonpictures.se/
:arrow: http://imv68.blogspot.com/

____..)/.._____..)/.._____..)/..______..)/..______..)/.._____
¯¯¯¯””/(”¯¯¯¯¯””/(”¯¯¯¯¯””/(”¯¯¯¯¯””/(”¯¯¯¯¯¯””/(”¯¯¯¯¯
Användarvisningsbild
Hasse63

Inläggav Gunnar S » 2011-07-10 22:56

Esa skrev:...KG5 kam, step 3 topp, stålkamdrev, extrakor grenrör, lättat svänghjul och dubbla SU!
Tändningen har jag ställt på 20 grader vid 1500 varv, 040 brytaravstånd, fördelaxeln är inte speciellt mycket glapp, tändstiften är BP6HS (blir sotiga) har provat att flytta munstycket upp och ner utan bra resultat, förgasarna är inställda med öra och slang samt börjar dra samtidigt. Membranen är hela.

Min fråga är ifall någon känner till ifall det funkar att ha dubbla SU tillsammans med KG 5 kam samt steg tre topp?

Till saken hör att trottelnålarna i Strombergarna ser ut att vara kapade, man ser en ojämn kant högst upp, så det kan vara en orsak.
Jag har inga andra att jämföra med men jag ska kolla upp det.

Någon som har lite tips?

Mvh Esa Ojalainen

Med den setupen på din motor så borde det sitta ett par 45:or på den. Extraktorrör, lättat svänghjul och KG5:a är på tok för avancerat för dina SU:ar. Dessa förmår inte leverera tillräcklig gasblandning till maskinen. Samma sak med Strombergförgasarna du testat. Dubbla Su eller Stromberg är ett sportalternativ med +40 år på nacken. Inget fel på dem, men blir skrutt med din övriga motorsetup. De var avsedda att spela ihop med standardtopp och en, bara något vassare kamaxel. Jag har rödmarkerat den springande punkten i din frågeställning.

Olika steg på toppar (2, 3, 4, "Maximaxi") är egentligen en lite föråldrad benämning, som inte är så vanlig längre. Det är väl bara en viss skånsk trimgubbe som använder dessa benämningar nu för tiden. Är ganska vanligt också bland annonser på t ex. blocket att det pratas om steg hit å dit...

Det säger egentligen inget om den aktuella toppens effektivitet. För att få reda nåt om toppen måste den plockas av och mätas upp ventilstorlekar, klämspalt, ev. portning osv. samt flödestestas. När du monterar och justerar in ett par 45:or av nåt bra märke så kommer din motor att sjunga för dig.

Eller ett juste insprutarsystem, kanske?

Hoppas allt löser sig. Vore kul att följa dina försök till problemlösning.
Medlem nr: 624
Användarvisningsbild
Gunnar S

Inläggav Esa » 2011-07-10 23:54

Hej igen
Tack för svaren!
Som det är nu så måste jag försöka få bilen körbar vilket den knappt är nu så jag kommer fortsätta försöka få till gången med antingen dubbla SU eller Stromberg.
Naturligtvis ska jag montera dubbla Weber eller någit liknande men jag har inte fått tag på några ännu.

Jag blev lite nyfiken på det där med insprutning Gunnar, rekomenderar du något speciellt märke?

Angående toppen så kan jag bara gå efter föregående ägarens uppgifter så jag vet faktiskt inte vad som är gjort med den, det man kan se är att den är larvigt mycket planad samt har dubbla ventilfjädrar och lilarosa fjädertallrikar.
En anna sak som jag har märkt är att motorn producerar mycket hårt avgasflöde, står man 2 meter bakom bilen så fladdrar byxbenen mycket, kan det bero på att den är högkompad tack vare planingen?

Jag har säkert haft ett 30 tal gamla Volvosar men dock ej någon som har varit speciellt mycket trimmad så det här kan bli något roligt till slut.

Ha det bra alla Volvo fans, vart ni än är!

Mvh Esa
Esa

Inläggav Gunnar S » 2011-07-11 14:08

Ja, det var ju typiskt att den var larvigt mycket planad...
:wink:

Om eftermarknadssprut:
Antingen bygger man på ett original insprutarinsug till B20 och utvecklar detta, eller så siktar man högre.I ditt fall skulle det passa bättre med separata spjällhus och därtill en bredbandslambda(så du kan mappa och justera in riktigt). Vissa tar spjällhus från Ford 2,9-V6 t ex. Åtgår 2 st.

Eller så bygger man om ett par befintliga dubbelförgasare till spjällhus.
Exempel finns på konverteringar från Motorcykelvärlden också. Fast oftast är halsringarna då lite för klent dimensionerade för att leverera sitt bästa på över 2 liters motorer.
Återstår sedan diverse mjukvara.

Kolla in dessa sidor om eftermarknadssprut:

:arrow: http://megasquirt.se/

:idea: http://www.unikracing.com/volvo.html

:!: http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=38715

Känns som ett lite äldre bygge. Högre komp är egentligen inget självändamål. Kanske är en tokplanad folkracetopp?
Fast fladdrande brallor är ju manligt.
:shock:
Medlem nr: 624
Användarvisningsbild
Gunnar S

Inläggav Björn Persson » 2011-07-11 16:28

Hej, låter som en trevlig motor! Jag förmodar att du inte har orginal avgassystem på bilen? När jag körde min motor (som förövrigt påminner i stora drag om din) i bänk hos timos motor dunkade det på riktigt fint från hans utblås. Mitt komp ligger på ca. 10.5:1. När jag sedan monterade motorn i bilen och fick dit ett 2½" med orginal dragning och 2 dämpare blev "dunket" betydligt mindre. Om du tex. bara har en ljuddämpare och böjj över bakaxeln tror jag att det är helt normalt för en trimmad motor.

Ang tändningen, prova ställ den på 12 grader istället, blev en helt annan sång i min maskin när jag gjorde det på min!
Styrservo, kortspak och rullbälten är till för färskingar...
Björn Persson

Inläggav Esa » 2011-07-11 20:47

Hej igen
Idag var jag så desperat för att få den körbar att jag åkte till skroten och köpte 2 stycken enkla Strombergförgasare till SAAB 900.
När jag kom hem så läste jag nogrannare på förgasarna och såg ett det stod SOLEX...suck.
Men det verkar som SOLEX köpte upp Stromberg? för de var identiska förutom olika årsmodeller/utförande.

Jag köpte dem för att jag var tveksam över nålarna i mina gamla förgasare och tänkte byta ut dem ifall de var likadant svarvade.
De nålarna var fjäderbelastade och gick ej att ta loss på något varsamt sätt så jag chansade och byte hela trotteln med membran, nålar och allt och se....nu är den körbar igen, den har tendenser att få självsvängningar men nu blir det skillnad på gång när man höjer/sänker munstycket.

Angående avgassystemet så fanns det ett rör och en dämpare och så slutade den vid bakaxeln så jag fick tillverka ett nytt system som är 2 1/2 tum hela vägen med en dämpare, den går äver bakaxeln och svänger sen längs med bakaxeln och mynnar sen ut i orginalposition, men den låter nog lite för högt :(

Björn....du skrev att jag skulle ställa in tändningen på 12 grader istället, menar du 2 grader mer än de 10 grader den kan stå på på tomgång eller 12 grader vid 1500 varv där det borde vara 20-23 grader?

Gunnar, jag har ej läst dina länkar till inspruten ännu men det skall jag göra med intresse när jag skrivit färdigt detta.

Ha det bra alla Volvofans, vart ni än är!
//Esa
Esa

Inläggav Esa » 2011-07-19 23:10

Hej igen
Vaccum förgasarna jag använde förrut funkade inte alls med min motor så jag köpte ett par Solex 45:or som jag nu har monterat.
Motorn går mycket bättre men det finns nog en del finlir kvar att göra.

Jag hade svårt att få någon tomgång alls att tala om men efter att jag lånade en vaccumklocka för att synka dem så blev det bättre, mitt sätt att lyssna på förgasarna med slang in i örat funkar inte så bra på Solexar :)
Jag förstod att bränsleblandningen på tomgång var viktig så nu har jag en hyfsad tomgång när skruvarna är utskruvade två varv från bottenläge, hur många varv är era skruvar skruvade?

Hur viktigt är det med trattar och filter för effektens skull?
Jag har varken trattar eller förgasare just nu men letar efter några att köpa, får väl köpa nya ifall ingen har ett par begagnade liggande, helst skulle jag vilja ha det luftfiltret som Volvo sålde till dubbla Solex med logan på.

Tändningen har jag ställt på ca 12 grader vid ca 1000 varv/minut men jag hoppades nog att motorn skulle gå bättre än vad den gör.

Jag förstår att jag har en del finlir att göra så jag skall jobba vidare på det.

Vid nästa mektillfälle så skall jag ta reda på hur de är bestyckade.

Ha det bra alla Volvo fans, vart än ni är!

//Esa
Esa

Inläggav 142rallye » 2011-08-11 11:47

skaffa weber dcoe45or istället för solex adhd eller va dom nu heter :wink: haha. det är svårt som attan att få tag i bestyckningar idag till dom. känner jättemånga som skaffat solex just för dom är billiga men brist på delar avskräcker. funktionen i sig är dock inte sämre rätt bestyckad.
tändning runt 20-23grader skall de va ja.

och de där insprutartramset skall du inte lyssna på! besudla inte en sån vacker motor med databoxar, givare, extra sladdar å grejer. skiten skall vara mekaniskt och inte elektroniskt :wink:

suck dagens "tekniska under" :mrgreen:

tacka vet jag tiden med kulram, brevduva och förgasare!
Bild
142rallye

Återgå till Trimmat/ombyggt