Login

Login reminder Forgot login? | Register Register
Svenska Volvo 140-klubbens forum • Val av fördelare till trimmad B20 (123-ignition)

Val av fördelare till trimmad B20 (123-ignition)

Allt som handlar om trimmade och ombyggda 140 och 164. Vad behöver man göra för att få i en B23? Hur mycket är lämpligt att plana toppen? o.s.v.

Re: Val av fördelare till trimmad B20 (123-ignition)

Inläggav mr D » 2012-05-04 17:33

Jo jag tänkte att jag skulle uppgradera tändstiften också. Kör NGK BP6HS. Funkar bra, men jag funderar på om man kan optimera. Fick ett tips via NGK's sida om BPR7HIX, men satan vad dyra dom var. Kan det vara värt det? (Dessutom står det, bränsle: Gasol, om dem?)
Annars funderar jag på att gå upp ett snäpp i värmetal, och det jag finner då annars är BPR7HS. R:et står för resistor har jag förstått, (annars är det motsvarande mitt nuvarande BP6HS) men resistor eller ej- är det vilket som, för el nackdel?
Jag har även sett att det finns stift med 1,0mm stiftgap ist för std 0,8- samma fråga där, för el nackdel..

Kort sagt, vad är optimalt i tändstiftsväg för en måttligt trimmad B20?

I övrigt måste jag säga att jag är väldigt nöjd med 123-fördelaren!

Mvh/ D
Användarvisningsbild
mr D

Inläggav skanke » 2012-05-04 22:45

B20E motorerna skall ju ha (om det är NGK) BP7HS och de stiften borde även fungera med moderattrim. De är inte så dyra heller. Siffran 7 anger att det är "hårdare" stift, det där med Resistor stift behöver man inte bry sig om så mycket.

Har använt NGK BP7HS stift under många år och har bara bra erfarenheter av dessa. Även KG-Trimning rekommenderar dom stiften.
skanke

Inläggav fretchi » 2012-05-12 21:02

Har man problem med spikningar eller glödtändning kan man gå över till sjuor. Annars ser jag ingen anledning.
//Fredrik
'67 144 automatic | '72 164E | '81 244 GL/Turbo
www.swecars.com
fretchi

Föregående

Återgå till Trimmat/ombyggt