Login

Login reminder Forgot login? | Register Register
Svenska Volvo 140-klubbens forum • val av kamaxel till trimmadb20

val av kamaxel till trimmadb20

Allt som handlar om trimmade och ombyggda 140 och 164. Vad behöver man göra för att få i en B23? Hur mycket är lämpligt att plana toppen? o.s.v.

val av kamaxel till trimmadb20

Postby blom_88 » 2009-08-05 12:41

hej
har blivit lite sugen på att bygga mej en trimmad b20 igen men den här gången försöka få ut lite mer ur den. förra gången var väl mer renovering än trimma. :)

så nu har jag läst på lite och har valt ut lite grejer från kgtrimning.

först och främst en motorrenoveringssats med nya org kolvar, lager, oljepump, packningssats.
själva trimmet till motorn som jag tänkt nu är:

weber 36/36 - hur mkt orkar en sån med eller måste man verkligen ha 2 X weber 45?
extraktor
b20e topplock - portat och planat
r-kam - är osäker på hur bra den är, har kollat på kgs kg5 kam och den verkar väldigt vass men så läste jag att man behöver ha dubbla ventilfjädrar till den? är det ett måste eller går det med orginal?
orginal tändnig - hur mkt klarar den eller måste man byta till brytarlöst?

det jag är ute efter är en vassmotor, runt 170 hk är vad jag siktar på men räcker de till med detta, eller är det värregrejer som gäller?

tacksam för alla svar
Mvh simon
blom_88

Re: val av kamaxel till trimmadb20

Postby fretchi » 2009-08-05 15:25

170 hk. då är du nog en bit utanför en 36:as effektiva område en bit. angående kammarna kan jag inte säga något då jag saknar erferenhet. men du lär behöva dubbla ventilfjädrar om de rekommenderar det. anledningen till det är att du dels säkert har högre lyft, och/eller aggressivare öppning och stängning av ventilerna. då monterar man dubbla dels för att få en lite hårdare fjäder och dels för att fjädrarna har olika fjäderkonstanter. detta motverkar självsvängning i fjädrarna så att ventilrörelsen kan ske mer kontrollerat.

men ja, dubbla fjädrar är nog att rekommendera :wink:

brytartändning funkar, men självklart så vinner man i effekt på att även uppgradera tändsystemet. 123ignition är ju ganska populärt och det är ju ett komplett system. annars finns det säkert massor med gör-det-själv. :)
//Fredrik
'67 144 automatic | '72 164E | '81 244 GL/Turbo
www.swecars.com
fretchi

Postby Mac » 2009-08-05 17:55

Jag kör precis med med den uppsättningen du säger där i min 142:a, den är ju betydligt rappare än min gamla 244:a :P men jag tror inte att jag får ut mer än 130hk som max med weber 36/36, jag märker att den får alldeles för dåligt med soppa så dubbla 40 eller 45:or är nog att rekomendera.

Jag kör inte med dubbla ventilfjädrar på detta och den drar upp till 8000 varv utan problem innan dom inte hänger med längre.
Är det så att du inte har problem med att ventilerna inte hänger med så sätt inte dit dubbla fjädrar om du inte skaffar en vassare kam, det går bara tyngre att öppna om man har dubbla fjädrar så då kan man tappa effekt på det om man inte har en riktigt rapp motor.
Mac
Mac

Postby izefuzzy » 2009-08-05 21:15

ska du upp i 170hk så lär du göra mycket mer än det där.
du behöver värre kolvar, större ventiler och omgjorda förbränningsrum, balansera vev, svänghjul, remskiva, koppling och allt, sen ska kolvar och stakar viktas, annan soppa pump, elektrisk fläkt, dubbla 45or, kam med extremt lyft, ombyggd vipparmasbrygga, andra kamdrev, andra lyftare och stänger. ungefär det värsta av allt alltså.. har säker glömt vissa saker här också..

tänk att om du ska ha det där hästkrafterna är det dags att tänka lite på annat också som koppling, tryckplatta och växellåda, kanske även bakaxel, kardan, bromsar och hjulupphängning.

b20 ska vara svår att ta ut mycket ur, har hört att det ska vara en gräns vid ca 200 sug hk som man kan ta ur utan att vara miljonär, professor, ingenjör och arbeta ihjäl sig.

bästa sättet att få mer fart är väl att lätta, tänk på detta

170hk/1290kg=0,132

130hk/985kg=0,132

så lättar du bilen till 985kg kan du bygga en motor på 130hk och få ungefär samma "drag" och då har helt plötsligt mindre vikt att bromsa, och mindre slitage på bakaxel osv.

blev inget svar om kamaxel, har ingen koll på dom. men du fick en liten hint..
Do it once do it right!
izefuzzy

Postby blom_88 » 2009-08-05 21:31

tack så mkt för svaren, jag tror jag gör som izefuzzy säger och försöka lätta ist.
verkar både enklare och billigare :D
blom_88

Postby jonny » 2009-08-06 08:24

R-kammen funkar med enkla ventilfjädrar , men kolla så att de inte bottnar vid fullt lyft , då måste du sänka ventilfjäderbrunnarna .
KG5 har mer lyft och kräver dubbla fjädrar .
Har ej erfarenhet av KG5 , men av R-kammen .
Tycker att man får ett ganska fint mellanregister med den kammen , men att den inte är lönt att varva mer än 6000-6500 .

Med vassare kam än K/D eller liknande skulle jag välja bort 36/36:an ,
blir mycket jämnare och finare gång på lågvarv med 2x40-45:or .

Vore det inte bättre att räkna så här :
1290kg/170hk= 7,59kg per hk
985kg/130hk=7,58kg per hk

Jag vet inte om det är så enkelt och billigt att få bort 300 kg på en bil .
jonny

Postby izefuzzy » 2009-08-06 17:26

jonny wrote:
Vore det inte bättre att räkna så här :
1290kg/170hk= 7,59kg per hk
985kg/130hk=7,58kg per hk

Jag vet inte om det är så enkelt och billigt att få bort 300 kg på en bil .

kanske det vore :roll:
få bort 300kg är nog ingen omöjlighet, litet antikomfortpaket så kan man få bort lite vikt. men man kan ju alltid göra en avvägning mellan trimning och lättning och se vart man hanar på de båda punkterna.
sen kan man ha lätta hjul, lätta bromsskivor, lätt kardan det ger ju effekt det också, eller snara det tar mindre effekt än vad tunga delar gör. så man kan ju börja lätta så mycket man kan och vill och se vad man behöver för att få den snurr man vill ha.
Do it once do it right!
izefuzzy

Postby Mac » 2009-08-06 18:39

Man kan göra cab av den så lättar det rätt ordentligt :wink:
Mac
Mac

Postby fretchi » 2009-08-06 21:28

nu är det ju bara mina tankar. men bromsskivor och kardanaxel är nog det sista jag skulle ge mig på att lätta :!:

men lite hålborrning på strategiska platser kan säkert göra skillnad men 300 kg... låter mycket.
//Fredrik
www.swecars.com
fretchi

Postby izefuzzy » 2009-08-06 23:34

fretchi wrote:nu är det ju bara mina tankar. men bromsskivor och kardanaxel är nog det sista jag skulle ge mig på att lätta :!:

men lite hålborrning på strategiska platser kan säkert göra skillnad men 300 kg... låter mycket.

att lätta bromskivor gör man inte för att få ner vikten på bilen. utan för att minska den rörliga massan, en bil med lätt kardanrör, lätta hjul och bromsskivor, upplevs och är mycket piggare än den med tunga. det är för att det krävs mycket energi att dra runt på sådana saker, finns jätte fina bromsskivor att köpa som har centrum av aluminium och sen sitter själva skivdelen skruvad i centrumet. det jag försökte få fram med detta var bara att det finns miljoner sätt för att få en bil piggare.

vanlig lättning sker genligt något antikomfortpaket. där man river ur mattor, isolering osv. sedan sätter dit lätta sportstolar, kanske karossdetaljer i glasfiber mm.
Do it once do it right!
izefuzzy

Postby fretchi » 2009-08-07 12:23

rörlig massa ja. det har ju surrats en hel del om detta i en annan tråd. det jag menade nu var att bromsskivor och kardanaxel är så kritiska delar så dessa vill jag inte börja lätta hursomhelst. visserligen kanske man som du nu sade, köpa nya lättare grejer, men är det enbart för viktens skull tror jag ändå man börjar i fel ände.

det finns ju som du säger många sätt att få en bil att gå snabbare, men man ska väl börja med de grejerna som ger mest märkbar effekt :) .

kan bara inflika att om det är toppfart du är ute efter kan du lätta hur mycket du vill. det gör inte så stor skillnad alls. det är främst luftmotståndet och sedan rullmotståndet som påverkar toppfarten.
//Fredrik
www.swecars.com
fretchi

Postby izefuzzy » 2009-08-07 12:33

det är klart att man börjar med det billigaste, men när det är slut på billiga saker och man ändå ska uppgradera bromsar, växellåda, bakaxel, fälgar och kardan. då kan man välja bra bromsar som väger lite, ett kardanrör i aluminium, lätta fälgar. det jobbiga med allt sånt här är att pengarna bara rasar iväg :(
Do it once do it right!
izefuzzy

Postby Hasse63 » 2009-08-07 20:49

262,5 inte fy skam ur en B20
http://amazon.forum.bilia.se/phpbb3/vie ... 3&start=45 Klicka sen på nästa sida för fortsättning

Och 178,7 är nog max vad något tagit ur en motor med 36/36 :wink:
http://amazon.forum.bilia.se/phpbb3/vie ... &start=195
:arrow: http://www.volvoamazonpictures.se/
:arrow: http://imv68.blogspot.com/

____..)/.._____..)/.._____..)/..______..)/..______..)/.._____
¯¯¯¯””/(”¯¯¯¯¯””/(”¯¯¯¯¯””/(”¯¯¯¯¯””/(”¯¯¯¯¯¯””/(”¯¯¯¯¯
Hasse63

Return to Trimmat/ombyggt