Login

Login reminder Forgot login? | Register Register
Svenska Volvo 140-klubbens forum • Valg av turbo for B20

Valg av turbo for B20

Allt som handlar om trimmade och ombyggda 140 och 164. Vad behöver man göra för att få i en B23? Hur mycket är lämpligt att plana toppen? o.s.v.

Valg av turbo for B20

Postby Kåre » 2007-04-20 06:28

Jeg skal omsider begynne å bygge en B20 turbomotor. Basis er en 1974 B20F som må overhales. Jeg er ikke interessert i mest mulig effekt, men vil foretrekke minst mulig turbo lag. Vil heller ikke ha intercooler. Til å begynne med tenker jeg å beholde den mekaniske innsprutningen (K-jet/CIS) men vil kanskje bytte til Megasquirt senere. Såvidt jeg har fått med meg så langt er en Garrett T3 0.42/0.48 med vannkjöling et godt valg. Er det noen som har bedre forslag? Jeg er ganske grönn på dette med turbolading så kom gjerne med gode forslag. Kan vel også nevne at jeg planlegger å bore opp til 2.1 eller 2.2 L.

Kåre
1974 144 Californiahvit, USA-modell
Kåre

Postby 123 GT » 2007-04-28 03:11

En turbokonverterad B20 bör du inte borra till mer än 2,1l, vid 2,2l riskerar du att cylinderväggarna inte håller. De som vet mycket om tubotrimmade B20 motorer hittar du på Sävarturbo. www.savarturbo.se
AVG
123 GT

Postby Ersviken » 2007-05-11 12:26

t03a är inget om du vill slippa turbo-lag. köpt nå nyare typ mitsu 15/16/18/t.

är också skeptisk till orginalsprutet vid överladd, många har försökt och gett upp pga för mkt kompromisser. va ha du för effektmål ?

8 ventiler är 16 för få, 3tech 16v racing

http://www.savarturbo.se
Ersviken

Postby C Upp » 2007-05-11 20:26

Uppborrning är egentligen inte så fruktansvärt viktigt i en Turbo-B20. Jag var jättesugen på en 2.1 litersmaskin en gång i tiden. Men när man tänker på att man egentligen försvagar cylindrarna, och den volymökning man uppnår är rätt minimal (går att ladda lite mer för att uppnå samma effekt) så är det rätt onödigt. Hellre en honing till överdimention för att få allt fräsht skulle jag säga. Är även billigare vilket inte är någon nackdel.

K-jet-sprutet i B20 har jag för mig inte tycker om övertryck. Men jag ska inte svära på det. Har hört talas om att man kan modda dit ett K-jet från en B21ET istället, som är en turbomaskin och som förstår sig på övertryck. Men jag skulle satsa på att montera MS eller ännu hellre VEMS på en gång. Då får man mer koll på vad som händer, och kan minimera risken för spikningar och liknande. Kostar ju inte skjortan heller.

F-motorn är ju en bra grund i alla fall, då den har rätt lågt komp från början. Då kan man ju slipa till förbränningsrummen så de blir bra och sen mäta och plana tills man uppnår det komp man vill ha.
C Upp

Turbo

Postby Kåre » 2007-05-14 05:36

Hej, og tack for kommentarer.

For å gi litt mer detaljer om mitt planlagte turbo-bygge. Effekt-mål: Jeg har ingen konkrete mål. Jeg gjör dette delvis for å lære om motorbygge. Hvis jeg gjör dette riktig vil jeg gjette 160-180 hk? Dette er mine tanker om hvilke deler og modifiseringer som skal gå inn i dette bygget: 1) Bygg motor for respons og ikke max effekt, 2) Vil ha sugturbo for jeg vil pröve throttle-body injection i stedet for en stor forgasser (K-jet vil være en midlertidig lösning hvis det kan fungere og er fornuftig), 3) Bryterlös tenning (skrot fordeler), Megasquirt eller ? 4) KG steg 2 topp, KG steg 2 kamaksel, 5) Etc.

Motoren som bygges er en brukt B20F fra 1974, så jeg har fortsatt originalmotoren i bilen, som også er en 74 B20F.

I tillegg til turbo-delene, blir det vanlig renovering med lager, ny oljepumpe, nytt kamdrev, etc.

Vil svært gjerne ha kommentarer fra andre turbo-byggere.

Kåre
Kåre

Turbo

Postby Kåre » 2007-05-14 05:49

Ville dette være et godt valg:

http://cgi.ebay.com/ebaymotors/Mitsubis ... dZViewItem

Kåre
Kåre

Return to Trimmat/ombyggt