Login

Login reminder Forgot login? | Register Register
Svenska Volvo 140-klubbens forum • Varför stummad tändning?

Varför stummad tändning?

Allt som handlar om trimmade och ombyggda 140 och 164. Vad behöver man göra för att få i en B23? Hur mycket är lämpligt att plana toppen? o.s.v.

Varför stummad tändning?

Postby Epsi » 2010-02-06 00:12

Som topic, varför kör alla som trimmar med stummad fördelare?

Har läst mig till att vissa kör antingen bara vaccum stummat eller både vaccumomstälningen och centrufugalvikterna stummade. Hitils har jag inte hittat någon som kör utan vikter men med vaccum.

Vaccumet kan jag delvis förstå om man kör med R-kam el motsvarande då jag förstått att dessa knappt ger något vaccum för fördelaren att jobba på. Men detta gäller ju som sagt bara ifall man kör med nämnda kammar... Varför kör folk då med stummat vaccum på en snällare kam?

Och vikterna kan jag inte få någon som helst klarhet i varför man skulle vilja stumma...
Epsi

Re: Varför stummad tändning?

Postby Amarace » 2010-02-06 00:50

Stumma gör man väl mest för att man vill ha tänedningne på ett visst vis utan att den regleras automatiskt, nackdelen är ju att den går ju bara som "bäst" där du ställer in den, man ställer oftast så den går bäst på högre varv, och då tappar man ju lågvarvsegenskaperna istället.

Har man en maskin för att mäta upp tändförställningen vid varvtalen skulle man ju i princip kunna vikta om den så man får dom egenskaper man vill ha, men hur många har en sån hemma :)
Amarace

Postby Epsi » 2010-02-06 00:58

Så med andra ord är det bara ytterligare en bonnelösning? Nu har jag ju visserligen tillgång för någon provbänk för fördelare så är väll bara å börja plugga då .)
Epsi

Postby Rogge » 2010-02-06 03:56

eller köpa en fördelare med förinställda tändkruvor eller tändsystem programmerbara kurvor..
Volvo OneFourtyFive NineteenSixtyNine

Medlemsnr: 1945
Rogge

Postby Epsi » 2010-02-06 11:33

Mjo, det är ju en fullt möjlig variant det med rogge, men just denna bilen jag har i tankarna kommer köras på e85 och turbotryckas lite lätt. redan där försvinner alternativet standargrejer. lägg därtill att fördelaren bör ha impulskontakter för d-jetronicen så är vi långt ifrån standargrejer och än längre ifrån en stor säljmarknad:P

Sen så får jag ju skylla mig själv när jag häldre vill ha en fin mekanisk fördelare än en liten plastbox på innerskärmen:)
Epsi

Postby Rogge » 2010-02-06 13:52

okej, ja det är ju ditt eget fel då ;) men annars finns ju EDIS tändning som du kan gömma snyggt o styra med MS.. o du kan ju få det att se rätt orgnial men med bättre funktion än D-jet..

Rogge

Postby Epsi » 2010-02-06 14:03

Jaopp:P E väldigt jobbigt ibland när man ställer till det för sig själv.. men ibland e de mest för å bevisa att det går liksom.. Får jag tid och råd nån gång ska jag börja bygga dieselkonverterad b18, lär ju knappast få ut nån effekt men kul hade de varit:P
Epsi

Postby Rogge » 2010-02-06 14:05

jo tack! det där känner vi igen ;)

"när nyfikenheten överträffar förståndet!" ;)

Rogge

Return to Trimmat/ombyggt